افزایش مقاومت تجهیزات و قطعات فلزی در برابر خوردگی

یک شرکت دانش بنیان موفق شد؛

پوشش‌دهی سطح راهی موثر در افزایش مقاومت تجهیزات و قطعات فلزی در برابر خوردگی و فرسایش است که یک شرکت دانش بنیان ایرانی به دانش فنی استفاده از این فناوری دست پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، یکی از روش‌های رایج و مقرون به‌صرفه در صنایع برای پوشش دهی سطوح، استفاده از پوشش‌های تبدیلی است که علاوه بر بهبود مقاومت به خوردگی زیرلایه، افزایش چسبندگی رنگ به سطح را به همراه دارد. پوشش‌های تبدیلی فسفاته یا کروماته از متداول‌ترین نوع پوشش‌های مورد استفاده هستند.

اما امروز با در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی، سلامت بدن و هزینه اعمال پوشش، تلاش شده است تا پوشش‌های حاوی مواد دیگر مانند اکسید زیرکنیم، اکسید تیتانیم و اکسید وانادیم جایگزین پوشش‌های فسفاته و کروماته شوند. شرکت دانش‌بنیان شیلر فرآیند پارس با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به این حوزه ورود و پوشش‌های زیرکنیمی نانویی برای پوشش‌دهی تجهیزات و قطعات فلزی تولید کرده است.

پوشش‌های زیرکنیمی بر خلاف پوشش فسفاته و کروماته، معضلات زیست محیطی نداشته و فرآیند در دمای محیط و در زمان کمتری اجرا می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم پوشش‌های تبدیلی زیرکنیمی وزن کمتر آن‌ها در مقایسه با پوشش کرماته یا فسفاته است. حصول پوشش با ضخامت کمتر از ۱۰۰ نانومتر در سطح فلز، قابلیت اجرا در دمای محیط، عدم تشکیل مواد مضر برای سلامتی انسان و محیط زیست، هزینه کم اجرا از دیگر مزایای این محصول ایران‌ساخت است.

اعمال پوشش زیرکنیمی با ضخامت بسیار نازک (در ابعاد نانومتری) بر سطوح فولادی، آلومینیمی و گالوانیزه موجب بهبود پارامتر‌هایی مانند چسبندگی پوشش آلی، افزایش مقاومت به خوردگی رنگ و افزایش مقاومت به جدایش کاتدی رنگ می‌شود.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل