بیماری های جدی دوران کودکی: 0-3 سال

بیماری های جدی دوران کودکی: چه باید کرد؟ نوزادان و کودکان خردسال با علائم و نشانه های ذکر شده در این مقاله در معرض خطر بیماری های جدی هستند. قرص بیوتین

اگر متوجه هر یک از مشکلات ذکر شده در زیر شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. شما فرزندتان را بهتر می شناسید، بنابراین اگر فرزندتان خوب به نظر نمی رسد، به غریزه خود اعتماد کنید.

چه زمانی برای بیماری های دوران کودکی با آمبولانس تماس بگیرید؟

اگر متوجه هر یک از علائم و نشانه های زیر شدید، با 115 تماس بگیرید و آمبولانس بخواهید:

در زیر اطلاعات بیشتری در مورد این علائم و نشانه ها وجود دارد.

خواب آلودگی و عدم پاسخگویی

این طبیعی است که کودک شما گاهی اوقات خواب آلود باشد – مثلاً بعد از غذا خوردن. اما اگر کودک شما خواب آلودتر از حد معمول به نظر می رسد، این می تواند نشانه ای از بیماری های جدی دوران کودکی باشد.

اگر نمی‌توانید فرزندتان را بیدار کنید، حتی وقتی خیلی تلاش می‌کنید، فوراً کمک بگیرید.

عدم پاسخگویی می تواند نشانه ای از چندین بیماری و شرایط جدی دوران کودکی باشد، از جمله قند خون پایین (هیپوگلیسمی) یا عفونت مغزی تهدید کننده زندگی (مننژیت).

گریه بلند، ضعیف یا مداوم

همه نوزادان و کودکان خردسال گریه می کنند. اما اگر کودک شما به شکل غیرمعمولی گریه می کند، گریه اش قطع نمی شود و شما برای آرام کردن فرزندتان مشکل دارید، باید نگران باشید که کودک شما ممکن است بیماری جدی داشته باشد یا درد داشته باشد.

مشکل در تنفس یا تنفس غیرمعمول

اگر کودک شما در تنفس مشکل دارد، ممکن است متوجه شوید که:

در موارد شدید، کودک شما ممکن است بسیار خسته و آبی به نظر برسد. آنها ممکن است ساکت باشند یا با هر نفس صدای غرغر کنند.

این علائم تنفسی ممکن است ناشی از شرایطی مانند عفونت قفسه سینه (پنومونی) یا آسم شدید باشد.

پوست رنگ پریده، لکه دار یا آبی

پوست رنگ پریده، لکه دار یا آبی ممکن است ناشی از گردش خون ضعیف یا سطوح پایین اکسیژن در بدن باشد، که هر دو می توانند در بیماری های جدی دوران کودکی مانند عفونت های باکتریایی یا ذات الریه رخ دهند.

تشنج

اگر کودک شما تشنج یا تشنج داشته باشد، چشمان او ممکن است به عقب بچرخند. آنها ممکن است واکنشی نشان ندهند، برای مدت کوتاهی به شدت در تمام اندام ها تکان بخورند و تنفس کم عمق یا غیرعادی داشته باشند.

در این سن، تشنج به احتمال زیاد یک تشنج تب دار است. تشنج های ناشی از تب جدی نیستند و گاهی اوقات زمانی اتفاق می افتد که کودکان تب دارند. اما گاهی اوقات تشنج های ناشی از تب نیز ممکن است نشانه عفونت های جدی مغز باشند.

ضایعه پوستی(تست شیشه ای مثبت)

لکه‌ها یا لکه‌های پوستی که وقتی لیوان را محکم روی پوست کودک فشار می‌دهید، محو نمی‌شوند، می‌توانند نشانه اولیه عفونت مننگوکوکی تهدید کننده زندگی باشند.

چه زمانی برای بیماری های دوران کودکی به اورژانس بیمارستان مراجعه کنیم؟

اگر متوجه هر یک از علائم و نشانه های زیر شدید، کودک خود را مستقیماً به نزدیکترین بخش اورژانس ببرید:

در زیر اطلاعات بیشتری در مورد این علائم و نشانه ها وجود دارد.

تب یا دمای بالای 38 درجه سانتیگراد

تب دمایی بالاتر از 38 درجه سانتیگراد است. این روش طبیعی بدن برای مبارزه با عفونت ها است. اکثر کودکان مبتلا به تب بیماری جدی ندارند. اما در برخی موارد، تب می تواند نشانه عفونت جدی تری باشد.

اگر کودک شما زیر سه ماه است و تب دارد، پزشک باید فورا به او مراجعه کند. این به این دلیل است که تشخیص اینکه آیا کودکان در این گروه سنی بیماری‌های زمینه‌ای جدی دارند یا خیر، دشوارتر است.

اما اگر فرزند شما بیش از سه ماه است و سایر علائم بیماری جدی را نشان نمی دهد، اگر بتوانید در همان روز وقت بگیرید، می توانید او را نزد پزشک عمومی ببرید.

کمتر از حد معمول

نشانه اولیه بسیاری از بیماری‌های جدی، پوشک‌های خیس کمتر از حد معمول است – یعنی کمتر از نصف تعداد پوشک‌های خیس کودک شما معمولاً در هر روز. ممکن است به این معنی باشد که کودک شما کم آبی دارد.

تغذیه ضعیف

اگر کودک شما خوب تغذیه نمی کند یا علاقه ای به تغذیه ندارد، این می تواند نشانه اولیه بیماری دوران کودکی باشد.

استفراغ مکرر یا سبز رنگ

استفراغ یک راه طبیعی برای بدن برای خلاص شدن از چیزی است که نمی خواهد. همچنین می تواند نشانه بیماری یا عفونت باشد. و اگر استفراغ سبز باشد، ممکن است به این معنی باشد که انسداد در روده وجود دارد.

استفراغی که متوقف نمی شود می تواند باعث کم آبی بدن و عدم تعادل خطرناک در سیستم شیمیایی بدن شود. سنگینی سر

اگر کودکتان مایع سبز رنگ استفراغ می کند، یا کودک شما نمی تواند چیزی بخورد یا بنوشد و بعد از آن همچنان استفراغ می کند، به بخش اورژانس بروید:

خروج از نسخه موبایل