حرف‌های پرتیتر رسول صدرعاملی و پرواز هلی‌شاتِ جشنواره برای خبرنگاران

دومین روز جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه با حضور ثابت تهیه‌کننده و کارگردان فیلم‌های به نمایش درآمده، حذف قطعی و بدون اعلام رسمی سیمرغ مردمی و آرزوی آزادی برای دو سینماگر زندانی به پایان رسید.

به گزارش اخبار ورزشی، پنجشنبه سیزدهم بهمن‌ماه روز دوم چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سینمای رسانه، پردیس سینمایی ملت، در حالی برگزار شد که سه فیلم «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی صدیق و تهیه کنندگی رضا محقق، «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی و «یادگار جنوب» به کارگردانی پدرام پورامیری و حسین دوماری برای اهالی رسانه و منتقد به نمایش درآمد.

در ادامه این گزارش به برخی حواشی و اتفاق‌های مهم این روز اشاره خواهد شد.

*با ادامه نمایش فیلم‌های جشنواره در سینماهای مردمی در دومین روز برپایی این رویداد، حذف آرای مردمی از دوره چهل و یکم جشنواره فیلم فجر قطعی شد و همانطور که پیش‌تر دبیر جشنواره در نشست خبری خود اعلام کرده بود، امسال برای دومین سال پیاپی سیمرغ مردمی را که یکی از مهمترین جوایز جشنواره شناخته می شد باید حذف شده دانست. مجتبی امینی قبلا گفته بود که به دلیل دیر آماده شدن بعضی فیلم‌ها نمیتوان عدالت را برای اجرای رأی‌گیری مردمی برقرار کرد.

* برخلاف دوره‌های گذشته که فیلم‌های کوتاه جشنواره خیلی زودتر از شروع جشنواره معرفی می‌شدند، در روز دوم اسامی هیئت انتخاب و داوری و نیز فیلم‌های این بخش اعلام شد. البته تاکنون جدول زمان‌بندی مشخصی برای نمایش احتمالی فیلم‌های مستند و کوتاه در سینمای رسانه منتشر نشده و با توجه به تک فروشی بلیت برای مردم، این فیلم‌ها به همراه آثار بخش بین‌الملل هیچ نمایشی در سینماهای مردمی ندارند.

*از میان سه فیلم نمایش داده شده در روز پنجشنبه، دو فیلم  دارای زیرنویس انگلیسی بودند که به دلیل حضور آنها فقط در بخش ملی قابل تامل بود. همچنین به یکی از آنها ایرادهای معنایی وارد شد و دیگری هم اشتباه‌هایی در انتخاب فونت فارسی و انگلیسی داشت.

*نمایش فیلم‌ها در روز دوم جشنواره در سانس اول (ساعت۱۳) با جمعیت کمی آغاز شد اما در سانس سوم با نمایش فیلم «یادگار جنوب» که از فیلم های پرفروش جشنواره است، سالن‌های نمایش دهنده در پردیس سینمایی ملت با مخاطب بیشتری مواجه شدند.

*نشست پرسش و پاسخ فیلم‌ها در این روز بدون بازیگران اصلی و چهره برگزار شد و همانند روز نخست کارگردان و تهیه‌کننده پای ثابت این نشست‌ها بودند.

*در ابتدای نشست فیلم «آه سرد» کل‌کل ریزی میان کارگردان و تهیه‌کننده برای اینکه نشان دهند این روزها حال کدام یک خوب است و کدام یک بد اتفاق افتاد. ناهید عزیزی صدیق که همسر احمد بهرامی، کارگردان فیلم «شهر خاموش» و از سرمایه‌گذاران« آه سرد» است، در ابتدای جلسه برای توضیح علت حضور خود و فیلمش در جشنواره، بدون اشاره به حاشیه‌های پیش آمده بعد از ناآرامی‌های اخیر در سینما گفت که این روزها حالش خیلی خوب نیست اما به خاطر آنچه در سینما به عنوان یک مولود تولید شده، در جشنواره حاضر شده است. بلافاصله پس از این جمله‌ها، رضا محقق که به واسطه اظهاراتش در مقام تهیه‌کنندگی فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» پس از بیانیه بازیگران آن فیلم در روزهای گذشته حاشیه‌ساز شده بود، بیان کرد که اتفاقاً حال او خیلی هم خوب است.

*مسئله حقوق زنان و تعرض به آن‌ها به شکل‌های مختلف که در سال‌های اخیر هم مورد توجه قرار گرفته، یکی از سوژه‌هایی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم در فیلم‌های روز سوم جشنواره به آن اشاره شده بود.

*جلسه مطبوعاتی فیلم «جنگل پرتقال» تنها نشست در این دو روز و سال‌های اخیر جشنواره بود که فقط با حضور تهیه‌کننده (رسول صدرعاملی) آغاز شد. او گفته‌هایش را اینطور شروع کرد که کارگردان به جلسه نمی‌آید و البته شنیده می‌شد احتمالاً خود صدرعاملی هم به دلیل کسالت در این جلسه حضور نداشته باشد اما او تاکید کرد که به احترام اهالی رسانه به پردیس سینمایی ملت آمده است. با این حال او به عنوان یکی از معدود فیلمسازان باسابقه در این دوره از جشنواره به تنهایی با اظهاراتش درباره موضوع‌های مختلف جلسه را گرم کرده بود که در دقایق پایانی نشست مطبوعاتی، کارگردان فیلم «جنگل پرتقال» با صدایی گرفته و با اشاره به اینکه به دلیل بیماری در بیمارستان بوده، خود را به جلسه رساند.

*نشست فیلم «جنگل پرتقال» را تقریباً تنها جلسه مطبوعاتی جشنواره در این دو روز می‌توان دانست که در آن کاملاً صریح و بی‌پرده به حال و احوال سینماگران، غیبت برخی از آن‌ها در نشست‌ها و دیگر حاشیه‌های سینما اشاره شد. صدر عاملی که با موضعی حمایتی از سینماگران جوان و کلامی امیدبخش صحبت می کرد، با توجه به جایگاهش به عنوان سخنگوی هیئت مدیره خانه سینما در میان گفته‌هایش اعلام کرد که دست‌اندرکاران و مدیران سینما باید احوال سینماگران جوان را که این روزها حالشان خوب نیست درک کنند.

او همچنین اشاره کرد در جلسه هایی که هیئت مدیره خانه سینما برای رفع مشکلات سینماگران زندانی داشته اتفاق‌های مثبتی رخ داده و ابراز امیدواری کرد تا یکی دو روز آینده جعفر پناهی و محمد رسول اف از زندان آزاد شوند.‌ سخنان آخر او با تشویق حاضران به در نشست همراه شد.

*یکی از اتفاق‌های قابل توجه در سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم در پردیس سینمایی ملت، پرواز دوربین هلی‌شات ‌ثانیه‌هایی پیش از شروع فیلم از بالای سر تماشاگران حاضر در سالن و چرخش چند باره‌ی آن بود که دستمایه شوخی و خنده خبرنگاران و عکاسان شد؛ به خصوص آنکه از روز اول جشنواره حجم بالای دوربین‌های فیلمبرداری و عکاسی که انگار برای ثبت چهره و میزان حضور افراد حاضر در پردیس ملت به کار گرفته شده‌اند، توجه بسیاری از خبرنگاران را جلب کرده بود و درباره‌ی آن صحبت می‌کردند.

ابراز همدردی با مردم آسیب دیده از زلزله خوی یکی دیگر از بحث های مطرح شده در جلسه های مطبوعاتی امروز جشنواره بود که همانند روز گذشته از سوی صاحبان برخی فیلم‌ها به آن اشاره شد.

بیشتر بخوانید: 

حاشیه نگاری از روز اول جشنواره فجر 

انتهای پیام 

خروج از نسخه موبایل