مبانی کارآمدی دین در آثار و گفتمان آیت الله صافی گلپایگانی مشهود است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: آیت‌الله صافی گلپایگانی به شدت معتقد به اسلامیت نظام بود و به کارآمدی نظام با فقه اهل بیت(ع) اعتقاد داشت.

به گزارش ایسناـ نخستین همایش “فقیه کارگزار” با سخنرانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

آیت‌الله «رضا رمضانی» درباره شخصیت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی گفت: ایشان به واقع مرجع دینی، و مرجع سیاست‌مدار و انقلابی بود. لذا باید در بخش‌های مختلف، انجمن‌ها و نشست‌های تخصصی تشکیل گردد تا درباره دیدگاه‌های فقهی و کلامی آیت‌الله صافی گلپایگانی با توجه به آثار ایشان گفتگو شود.

وی اظهار کرد: آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در ابتدای انقلاب، 9 سال در شورای نگهبان حضور داشت که از این مدت هشت سال دبیر این نهاد بود. ایشان به عنوان کارگزار در یکی از جایگاه‌های حساس نظام با جامعیت علمی نقش ایفا کرد و اگر به مجموعه مذاکرات و گزارش‌های شورای نگهبان اشراف داشته باشیم، دیدگاه‌های دقیق آیت‌الله صافی گلپایگانی را متوجه خواهیم شد.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی از سه رکن اسلام، رهبری و مردم تأسیس شده است، افزود: آیت‌الله صافی گلپایگانی معتقد بود که اسلام بر اساس شریعت به معنای خاص یعنی احکام، قابلیت برنامه‌ریزی برای حاکمیت دینی را دارد. چون در اینجا دو دیدگاه حداقلی و حداکثری نسبت به دین وجود دارد و آیت‌الله صافی گلپایگانی از طرفداران نگاه حداکثری به دین است.

وی با بیان اینکه شخصیت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی محکم و قوی بود، ادامه داد: باید نسبت به دین و کارآمدی آن نگاه حدأکثری داشته باشیم. چون برخی، ناکارآمدی را به اصل دین، و برخی به کارگزاران حکومت اسلامی نسبت می‌دهند. بزرگانی مثل حضرت امام و آیت‌الله صافی گلپایگانی معتقد بودند که دین توان اداره جامعه را دارد و مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی از این منظر وارد نظام و شورای نگهبان شد. امام نیز معتقد بود که دین کارآمد است و ما در عصر پست مدرنیته می‌توانیم بر اساس کارآمدی دین به اداره جامعه بپردازیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: اصل دین کارآمد است و مبانی کارآمدی دین در آثار و گفتمان آیت‌الله صافی گلپایگانی وجود دارد. ایشان به شدت معتقد به اسلامیت نظام بود و به کارآمدی نظام با فقه اهل بیت(ع) اعتقاد داشت.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل