نرخ تحقق نوسازی خودرو و موتورسیکلت زیر ۲ درصد
در روز جهانی استاندارد به وضوح می توان دید قانون هوای پاک که خود نوعی استاندارد داخلی است کامل اجرا نشده و همین امر موجب تداوم آلودگی هوای کلانشهرها شده است.
به گزارش اخبار ورزشی معضل آلودگی هوا حکایتی چندین ساله دارد که اقدامات انجام شده برای کاهش آن به اندازه کافی موثر نبوده و این کلاف روز به روز بیشتر گره خورده است. امروز (۲۳ آنلاین مصادف با ۱۴ اکتبر) روز جهانی استاندارد است و درواقع ادای احترام به متخصصان سرتاسر جهان است که استانداردهای بین المللی را توسعه می دهند. استانداردها همواره بر بهبود زندگی انسان ها تاثیر می گذارند و در ایران نیز تلاش می شود این مسیر ادامه پیدا کند.
در روزهایی که آلودگی هوا به تدریج دوباره در حال خودنمایی کردن است موضوع اجرا نشدن قانون هوای پاک که به نوعی استاندارد این حوزه محسوب می شود دوباره داغ شده است؛ قانونی که اگر به طور کامل اجرا می شد دیگر شاهد روزهای خاکستری نبودیم.
قانون هوای پاک از سال ۹۶ در ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره تصویب و جایگزین قانون «نحوه جلوگیری از آلودگی هوا» شد. در قانون هوای پاک حدود ۱۷۶ «تکلیف – دستگاه» احصا شده است. تکلیف – دستگاه یعنی موضوعی مانند نوسازی حمل و نقل عمومی متوجه چندین دستگاه است که این موارد احصا است.
این قانون بر اساس ۳۴ ماده خود ۲۱ دستگاه اجرایی ازجمله وزارت کشور وزارت نفت وزارت نیرو نیروی انتظامی شهرداری صدا و سیما و… را مکلف کرده است که هر یک به تناسب وظایف خود اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور انجام دهند.
در ابتدای ماده ۸ این قانون به فرسودگی های خودرو اشاره شده و در آن آمده است: «تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک نیمه سنگین سنگین موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسؤولیت خود را از این جهت نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند.»
بیشتر بخوانید:
ابطال قانون «تعیین سن فرسودگی خودروها» از سوی شورای نگهبان
خودروهای اسقاطی با معاینه فنی «نو» نمی شوند
ماده ۸ قانون هوای پاک دولت را موظف به تعیین سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه کرده است. از این رو سازمان حفاظت محیط زیست در آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک سن فرسودگی وسایل نقلیه را تعیین کرد اما در ادامه در سال ۹۹ با شکایت یک شخص آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک با رای دیوان عدالت اداری بر اساس نظر فقهای شورای نگهبان ابطال شد. در سال ۱۴۰۰ آیین نامه جدید برای ماده ۸ قانون هوای پاک تدوین شد که در آن ملاک اسقاط انواع خودروها «معاینه فنی» بود و در آن دو نوع سن مرز فرسودگی و سن فرسودگی برای انواع وسایل نقلیه تعریف شد. به این ترتیب زمانی که وسیله نقلیه به سن مرز فرسودگی می رسد نیازمند مراقبت و تعمیرات بیشتر است و باید تعداد دفعات معاینه فنی سالانه آن و عوارض سالیانه مربوطه افزایش یابد.
در اسفندماه سال گذشته با استناد به قانون دیگری آیین نامه نوسازی خودروهای فرسوده ابلاغ شد. این بار بر اساس ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودروی کشور این کار انجام شد که جزییات آن به شرح زیر است:
بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست از بین ۲۷ میلیون خودروی موجود در کشور تعداد هفت میلیون خودروی فرسوده در خیابان های کشور تردد می کنند و میانگین فرسودگی حمل و نقل عمومی ۸۰ درصد است. همچنین در حال حاضر۲۶ شهر و هفت کلان شهر کشور درگیر آلودگی هوا هستند.
بیشتر بخوانید:
تردد ۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور
اسقاط خودروهای فرسوده نقش مهمی در از رده خارج کردن این نوع خودروها دارد و برای این کار می توان از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کرد.
داریوش گلعلیزاده – رئیس سابق مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست – با اشاره به حمایت از بخش خصوصی در جهت سرعت بخشی به اسقاط خودروهای فرسوده می گوید: «استفاده از بخش خصوصی می تواند در سرعت بخشی به اسقاط خودروهای فرسوده موثر باشد. موضوع تسهیلات برای نوسازی وسایل نقلیه از جمله موضوعات مورد پیگیری سازمان محیط زیست بود و اکنون میزان تسهیلات در ظرف حداقلی قرار دارد.»
در چهار ماده دیگر قانون هوای پاک به لزوم استفاده از سوخت استاندارد اشاره شده است. ماده ۴ به رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده ها در تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و واردات آن ها ماده ۱۳ به لزوم استفاده از سوخت استاندارد در تمامی مراکز صنعتی تولیدی عملیات معدنی خدماتی عمومی و کارگاهی ماده ۱۷ به رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده ها در موتورخانه ها و سامانه های احتراقی و ماده ۱۸ به تکلیف وزارت نفت نسبت به ارائه سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین نفت گاز نفت کوره و نفت سفید مطابق با استاندارد ملی پرداخته است.
آلودگی ۱۵ برابری خودروی فرسوده در مقایسه با خودروی صفر
احمد طاهری – سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم – در گفت وگو با اخبار ورزشی درباره آسیب انتشار آلایندهای خودروهای فرسوده اظهار کرد: بر اساس اندازه گیری ها و سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران سهم ناوگان سواری در انتشار آلاینده های گازی ۳۷.۸ درصد و در انتشار ذرات معلق ۱۳.۹ درصد است. عمدتا ناوگان فرسوده این آلودگی را به وجود می اورند. براساس برخی مطالعات خودروی فرسوده حدود ۱۲ تا ۱۵ برابر خودروی صفر مشابه خود آلودگی تولید و حدود ۲.۵ برابر با مدل صفر خود سوخت مصرف می کنند.
او ادامه می دهد: موتورسیکلت کاربراتوری پنج برابر خودروی پراید یورو ۲ آلودگی منتشر می کند. استاندارد آلودگی برای خودروهای داخلی ما یورو ۵ است. باوجود این که مردم فکر می کنند موتورسیکلت به دلیل اندازه کوچک تر آلودگی کمتری دارد اما اینگونه نیست. یکی از چالش های اصلی ما در حوزه معاینه فنی هم موتورسیکلت است.
بیش از ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده در سطح کشور
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اضافه می کند: سال ۹۸ تعداد خودروهای فرسوده از رده خارج شده خیلی کم و کمتر از ۶۰۰۰ خودرو در کشور بود. این در حالی بود که سالانه یک میلیون خودرو به ناوگان اضافه می شد و این وضعیت باعث افزایش درصد خودروهای فرسوده ما شده بود. در حال حاضر بیش از ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده داریم بنابراین باید یک برنامه جامع برای از رده خارج کردن این خودروها داشته باشیم.
او با بیان این که در سال جاری با تصویب آیین نامه خودروهای فرسوده در هیات دولت فرآیند از رده خارج کردن آن ها شتاب گرفته است تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۰ هزار خودرو از رده خارج کردیم اما در سال ۱۴۰۳ به مرز ۱۷۰ هزار خودرو رسیدیم این در حالیست که هم با توجه به قانون هوای پاک موظف بودیم تمام ناوگان فرسوده را از رده خارج کنیم و هم در برنامه پنج ساله هفتم باید سالانه ۵۰۰ هزار خودرو را از رده خارج کنیم.
افزایش شیب از رده خارج کردن خودروها
او ادامه می دهد: امروز شیب از رده خارج کردن خودروها افزایش پیدا کرده اما باز هم نسبت به تکالیفمان عقب هستیم. از طرف دیگر اطلاعات ما نشان می دهد که عمده ناوگانی که از رده خارج شده ناوگان سواری است این در حالیست که بخش عمده ای از ناوگان موتورسیکلت نیز فرسوده است. در نتیجه ضوابط و آیین نامه های ما باید برای این بخش از ناوگان به روز شود تا صاحبان موتورسیکلت برای از رده خارج کردن موتور فرسوده خود انگیزه پیدا کنند.
نرخ تحقق نوسازی ناوگان زیر ۲ درصد!
طاهری اضافه کرد: از زمان اجرای قانون هوای پاک تا امروز نرخ تحقق نوسازی ناوگان کمتر از دو درصد بوده است. باتوجه به اهمیت خارج کردن ناوگان فرسوده لازم است این مساله با جدیت بیشتری دنبال شود. اصلاح آیین نامه های مربوط به این هم از اولویت های ماست.
او درباره استانداردهای معاینه فنی خودروها و رعایت آن می گوید: حدود ۱۳ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور وجود دارد. فقط ۶۰۰۰ دستگاه از آن ها به معاینه فنی مراجعه کرده اند و ۵۰۰۰ موتورسیکلت توانسته اند تاییدیه معاینه فنی را بگیرند. این آمار نشان می دهد که ما نتوانسته ایم به شکل مناسبی این قانون را در کشور اجرا کنیم.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اضافه می کند: سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ای را برای افزایش نظارت بر مراکز معاینه فنی دارد و باید برای برخورد با مراکزی که خلاف قانون عمل می کنند اقدامات قانونی صورت بگیرد. پیگیری می کنیم که وزارت صمت و اصنافی که مسئول این بخش از واحدهای سرویس دهنده و خدماتی تعمیر خودرو هستند به این موضوع ورود کنند و به طور قطع با مراکز معاینه فنی متخلف به شکل جدی برخورد می کنیم و مجوزشان را تمدید نخواهیم کرد.
کاهش درصد استاندارد میزان استفاده از گوگرد در صنایع
او در بخش دیگری از صحبت های خود درباره استفاده از سوخت استاندارد در پالایشگاه ها و صنایع می گوید: میزان گوگرد سوخت پالایشگاه ها حدود ۲.۵ درصد است. پیگیری کردیم استاندارد ملی اش با غلظت ۰.۸ درصد تصویب و نهایی شود. این موضوع در شورای عالی استاندارد در حال پیگیری است تا در نهایت ابلاغ و لازم الاجرا شود.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره برقی سازی سیستم حمل و نقل در کشور اظهار می کند: این اقدام خوب و موثری است به ویژه برای حمل و نقل عمومی که تردد زیادی در شهر دارد علاوه بر آن باید زیرساخت تولید برق را به روز کنیم و بتوانیم برق پاک با آلودگی کمتر تولید کنیم. برای کنترل تولید آلودگی هوا در شهر باید به سمت کاهش تردد برویم. درست است که خودروی برقی نسبت به خودروی بنزینی انتشار آلودگی کمتری دارد اما باید توجه کنیم که تمام آلودگی هوا فقط از طریق اگزوز منتشر نمی شود.
خودروی برقی هم آلودگی تولید می کند!
طاهری در پایان اضافه کرد: آلودگی ناشی از سایش لاستیک خودروهای سواری قابل ملاحظه است. خودروی برقی هم این انتشار را خواهد داشت. نباید فکر کنیم خودروی برقی انتشار آلایندگی ندارد. در نتیجه باید به سمت کاهش تردد و تقاضای سفر گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش جابه جایی از طریق این ناوگان برویم تا بتوانیم ترددهای خودروهای شخصی را کم کنیم. از طرف دیگر ایجاد ترافیک بر شدت انتشار آلودگی ها موثر است و خودروی برقی هم در ترافیک حضور خواهد داشت و در نهایت منجر به انتشار آلایندگی می شود.
انتهای پیام