چرا باید از کی‌روش عبور کنیم؟

ایمان گودرزی; سوالی که چند ماه قبل و بعد از آمدن مهدی تاج در جامعه مطرح شد و فدراسیون با آوردن کارلوس کی روش به آن پاسخ داد اما حالا نمی دانیم پاسخ این سوال فوق العاده مهم که هر حالا و بعد در فوتبال ایران متره می‌شود، داهیم. کی روش از نظر قشر جامعه موفق بود و تنها یک قدم تا صعود به مرحله بعد فاصله داشت و از نظر قشر هم ناکام ماند.

че ксессии сермерби ми​​шод؟
به طور کلی تیم های ملی ایران قبل و بعد از اکثر مسابقات جام جهانی سرنوشت های کاملا متفاوتی داشته اند و به جز کارلوس کی روش، بقیه سرمربیان ایران پس از پایان دوران حضورشان در جام جهانی نتوانسته اند روی صندلی های خود باقی بمانند. رقابت ها ، اما به نظر می رسد که برخی در تلاش هستند ता संट मेला पास दू डोरय ، इन बर डर धोड कीरोश है बह आख आखर दگار आड ड پوند ببینیم فوتبال ایران بعد از پایان دوران حضورش در هر یک از رقابت های جام جهانی چه مسیری را طی کرد و چه بلایی سر سرمربی اش آمد.

انقلاب بعد از جام جهانی
ملی پوشان در رقابت های 1978 آرژانتین اعلام کردند که حشمت مهاجرانی می خواست پس از جام جهانی از هدایت تیم ملی کناره گیری کند و پس از وقفه ای کوتاه، کار خود را در عرصه باشگاهی دنبال کند، اما شرایط کشور به گونه ای دیگر پیش رفت. چند ماه بعد انقلاب شد و مهاجران از آن پس در هیچ یک از تیم های ملی و باشگاهی شرکت نکردند. ایران تا اواسط سال 58 چیزی به نام تیم ملی نداشت و چند ماه بعد از انقلاب، فدراسیون به سرمربی تیم ملی به نام حسن حبیبی دستور داد تا تیم ملی را برای المپیک 1980 مسکو آماده کند. و جام ملت های آسیا 1980 کویت. ما به المپیک رفتیم اما در آن مسابقات شرکت نکردیم. در جام الملتهای آسیا نیز تومی را به اوردیم پس از پایان جام ملت های آسیا، حسن حبیبی نیز از هدایت تیم ملی کنار رفت.

پایان کار آقا جلال
پیروزی فرانسه مقابل آمریکا در جام جهانی 1998 افتخار بزرگی بود که به نام جلال طالبی در عرصه مربیگری نوشته شد. مردی که یک ماه قبل از شروع این مسابقات و پس از اخراج تومیسلاو ایویچ به عنوان سرمربی تیم ایران انتخاب شد، در جام جهانی فرانسه توانست اولین پیروزی تاریخ ایران را در این عرصه به دست آورد. و خیلی ها تصور می کردند با توجه به حضور پرتعداد ستاره ها در تیم ملی ایران، طالبی همچنان باقی خواهد ماند، اما آقا جلال بلافاصله پس از پایان این رقابت ها تصمیم دیگری گرفت و اعلام کرد که دیگر آماده هدایت نیست. رهبری تیم ملی! در آن زمان با توجه به قهرمانی استقلال در لیگ آزادگان شایعه شده بود که ناصر حجازی هدایت تیمش را برعهده خواهد گرفت اما در نهایت سرمربی تیم ملی به نام منصور پورحیدری اسطوره را از دست داد. از استقلال تیم ایران به همراه پورحیدری عنوان قهرمانی بازی های آسیایی 1998 بانکوک را به دست آورد و در مجموع شرایط خوبی داشت اما منصورخان تصمیم بسیار عجیبی گرفت تا در ماه 78 از هدایت تیم ملی کناره گیری کند تا به استقلال کمک کند. محسن صفایی فراهانی نیز بار دیگر جلال طالبی را برگرداند اما این بازگشت کاملا ناموفق بود و تیم ملی از جام 2000 لبنان حذف شد تا سرمربی آقاجلال برای دومین بار با ناکامی مطلق به پایان برسد.

داستان خرد جمعی!
در جام جهانی 2006 کاملا شکست خوردیم. اختلافات بین فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی به اوج خود رسید و در درون تیمی هم اختلافاتی وجود داشت. در آن مقطع برانکو ایوانکوویچ نتوانست همه چیز را کنار هم بگذارد و کار به جایی رسید که در برگزاری جام جهانی در تیم ملی شاهد عوارض عجیبی بودیم. از نیمکت‌نشین شدن به دایی و کادای و او بر کسی است که بر کسی می‌خواهد از اینکه به او پاس‌میدند تا مجرای لگد بزند به ساک بهیں و… دادکان نیز در آلمان توسط سازمان تربیت بدنی آزاد شد تا اینکه چند ماه بعد تیم فوتبال ایران از طعم تلخ محرومیت دور شد. البته قبل از اینکه فیفا ما را تعلیق کند، داریوش مصطفوی که جایگزین دادکان شد، یک جلسه علنی به نام جمعیت برگزار کرد و از دل آن، محمد مایلی کهن سرمربی شد. تابستان 1386 در جام ملت های آسیا در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا به کره جنوبی باختیم و از مسابقات خارج شدیم.

سنتشکنی کیروش
اما بعد از جام جهانی 2014 برزیل و 2018 روسیه بر خلاف سال های قبل توافقی حاصل نشد و کی روش روی نیمکت ماند. بعد از اینکه تیم ملی با یک امتیاز از جام جهانی برزیل برگشت و علیرغم مصاحبه های وزیر ورزش که به وضوح از نارضایتی خود از این وضعیت نشان داد، فدراسیون تاکید کرد با توجه به اینکه تنها 6 ماه تا جام جهانی 2015 استرالیا باقی مانده است. ، عوض تغییر نمی کند. با کارلوس به استرالیا رفتیم و در یک چهارم نهایی جام جهانی در همان بازی معروف مقابل عراق حذف شدیم. توافق فوق دقیقاً بعد از جام جهانی روسیه صورت گرفت که در آن زمان نیز حفظ شد، اما با توجه به چهار امتیازی که در مرحله گروهی کسب کرده بودیم، اکثر اهالی فوتبال تاکید داشتند که سرمربی تیم ملی نباید جایگزین شود. بعد از جام جهانی با کارلوس راهی جام ملت های آسیا 2019 امارات شدیم و با شکست مقابل ژاپن در نیمه نهایی حذف شدیم تا اولین دوره حضور کی روش در فوتبال ایران به پایان برسد و زمینه برای تحقق این مهم فراهم شود. فاجعه ای به نام مارک ویلموتس.

بیشتر بخوانید:

257 251

خروج از نسخه موبایل