چه مقدار قهوه در روز مفید است

روزی چند فنجان قهوه بنوشیم؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم تقریبا حد مجاز روزانه نوشیدن  قهوه فوری موکا300 گرم می باشد اما هر فرد با شرایطی که دارد باید بهترین مقدار را برای خود برگزیند تا بتوان فواید سلامتی قهوه را بدون ضرر دریافت نماید.

کافئین یک داروست

قیمت قهوه گانودرما لاته دکتر بیز: استیون مردیت ، محقق فارماکولوژی رفتاری در دانشکده پزشکی جان هاپکینز می گه. ” درحالی که دوزهای پایین تا متوسط قهوه به طور کلی بی خطر هستند. اما کافئین اعتیادآور است و مصرف کنندگان میتوانند به آن وابسته شوند به طوری که ترک آن بسیار دشوار است.”

وابستگی به کافئین به عنوان یک اختلال روانی جدید معرفی شده . ترک ناگهانی کافئین باعث سردرد و گنگی ذهن و خستگی میشه و این وضعیت تا زمانی که بدن به حالت اولیه برگرده ادامه داره.

مضرات کافئین زیاد

کافئین زیاد قهوه هات چاکلت دکتر بیز اضطراب رو افزایش میده و الگوی خواب رو مختل می کنه. و بدتر اینکه به مرور زمان شما برای غلبه به خستگی روز به روز به کافین بیشتری نیاز پیدا می کنید و همینطور دچار بی خوابی بیشتری می شید و این چرخه ادامه داره.

کافئین با برخی از داروها از جمله داروهای تیروئید ، داروهای روانپزشکی و افسردگی ، آنتی بیوتیک ها سیپروها و داروی سوزش سر دل تداخل داره و بهتره همزمان با مصرف این داروها قهوه ننوشید.

مقدار مجاز مصرف قهوه

بر طبق برخی از مطالعات قهوه میتونه فشار خون رو کمی بالا ببره و همچنین با افزایش قند خون مدیریت انسولین در افرادی که دیابت نوع 2 دارند رو سخت تر می کنه.

محققان تغذیه معتقدند که کافئین منجر به از بین رفتن استخوان ستون فقرات به خصوص در زنان یائسه می شه. اگر به طور معمول روزانه بیشتر از سه فنجان قهوه میل کنید اما مقدار کافی کلسیم در رژیم غذایی روزانه نداشته باشید ممکنه در سنین بالاتر به پوکی استخوان مبتلا بشید. برای جلوگیری از این مشکل باید روزانه حداقل 800 میلی گرم کلسیم از طریق رژیم غذایی و یا مکمل ها دریافت کنید.

قهوه بسیار اسیدی و تحریک کننده دستگاه گوارشه. اگه ریفلاکس معده دارید یا دچار سوزش سر دل هستید در مصرف قهوه زیاده روی نکنید. حتی بهتره قهوه رو کنار بذارید.

اگر کلسترول بالایی دارید و مایلید قهوه بنوشید حتما موقع تهیه قهوه از فیلتر کاغذی استفاده کنید تا چربی موجود در قهوه (کافستول) گرفته بشه.

مقدار کافئین در نوشیدنی های مختلف

تاثیر قهوه در تقویت روحیه افراد

   اثر محرک کافئین باعث تقویت روحیه افراد می شه. تحقیقاتی که در سال 2013 توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد انجام شد نشان داده افرادی که روزانه دو تا سه فنجان قهوه می نوشند، خطر خودکشی خود را 45 درصد کاهش می دهند.

روزانه چند فنجان قهوه بنوشیم ؟

طبق گزارش محققان و بر اساس تحقیقاتی که بر روی تاثیرات قهوه بر سلامت قلب افراد انجام شد. احتمال بیماری های قلبی در افرادی که بیش از شش فنجان قهوه در روز مصرف می کنند بیشتر از می شود. (این تحقیق بر روی بیش از 350 هزار نفر را مورد بررسی قرار دادند)

به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که در روز بیش از 6 فنجان قهوه ننوشیم تا از بروز بیماری های قلبی ناشی از مصرف قهوه و کافئین زیاد در امان بمانیم

متخصصان از فواید مصرف قهوه زیاد گفته‌اند اما از میزان مجاز مصرف و مضرات آن هم خبر دارید؟ خانم‌ها و نوجوانان به خصوص، باید مراقب میزان مصرف روزانه قهوه خود باشند تا دچار این مشکلات نشوند.

قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوبی است که با عطر دلپذیر و کافئینش، حس نشاط و سرزندگی را در انسان تقویت می‌کند؛ با این حال، حرف و حدیث‌های زیادی درباره کافئین موجود در این نوشیدنی قدیمی وجود دارد؛

برخی کارشناسان تغذیه معتقدند که قهوه‌های امریکانو و لاته، کافئینی برابر با یک شات اسپرسو دارند، زیرا از یک میزان مشخص قهوه اسپرسو تهیه می‌شوند؛ یک فنجان اسپرسو، معادل حجمی ۶۰ سی‌سی، ۷۵ میلی‌گرم کافئین دارد و یک فنجان قهوه ترک، به همان حجم، حدود دوبرابر کافئین، ۱۲۰ میلی‌گرم، دارد. ۱۰۰ سی‌سی قهوه فرانسه اما بیشترین میزان یعنی ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین دارد و دو قاشق قهوه فوری، کمترین میزان یعنی ۶۰ میلی‌گرم کافئین به بدن وارد می‌کند.

گذشته از فواید شناخته شده مصرف قهوه، تحمل بدن افراد مختلف نسبت به میزان کافئین روزانه دریافتی متفاوت است. به طور کلی و بر اساس نظر دکتر لادن گیاهی، متخصص تغذیه، بزرگسالان مجازند ۴۰۰ میلی‌گرم در روز کافئین دریافت کنند؛ در مورد نوجوان‌ها و افراد زیر ۱۲ سال، بهتر است میزان کافئین روزانه ۲.۵ میلی‌گرم به ازای هر کیلو وزن باشد. یعنی یک نوجوان ۳۵ کیلوگرمی مجاز است که حدود ۷۰ میلی‌گرم یعنی حدود یک فنجان قهوه مصرف کند.

مصرف بیش از حد قهوه و افزایش کافئین در بدن می‌تواند ما را عصبانی کند و افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، اضطراب و مشکلات خواب را در پی داشته باشد. در مورد زنان به‌خصوص، مصرف قهوه ملاحظات بیشتری هم دارد؛ طبق دستورالعمل‌های سازمان غذا و داروی آمریکا، نوشیدن سه تا پنج فنجان قهوه در روز با حداکثر مصرف ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین برای اکثر زنان بی‌خطر است. اما…

اما اگر باردار یا شیرده هستید، قوانین متفاوت است و حتما باید با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید. اگر قهوه باعث عصبانیت شما می‌شود، مراقب باشید که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و با نوشیدن یک فنجان قهوه در روز یا حتی استفاده از قهوه‌های بدون کافئین، دی کف، تمایل خود را برطرف کنید.

جالب اینکه شما می‌توانید با افزودن برخی ادویه‌ها، میزان سالم بودن نوشیدنی خود را افزایش دهید. مثلا به جای مصرف خامه و شکر، سعی کنید با افزودن شیر به قهوه خود اضافه کنید تا طعم آن را ملایم‌ کنید. اضصافه کردن حدود یک چهارم قاشق چایخوری از عصاره وانیل، هل، دارچین و حتی پودر کاکائو هم طعم و خاصیت قهوه شما را افزایش خواهد داد

خروج از نسخه موبایل