اقتصادیفعالان کسب و کار

کف کش چیست؟

در طبیعت، آب به طور پیوسته در یک مدار بسته حرکت می کند و شکل خود را از مایع به بخار یا جامد تغییر می دهد و بالعکس. بیشتر باران پس از باران مستقیماً یا به دلیل عرق گیاهان به بخار تبدیل می شود و به آسمان باز می گردد، قسمت دیگر باران مانند ریختن به درون چاله ها به زمین می ریزد. شکافته می شود یا در زمین فرو می رود.

دسترسی به آب های زیرزمینی از طریق چاه ها یا قنات ها صورت می گیرد و برای تخلیه این آب از چاه ها یا لوله ها به آب زیرزمینی به یک پمپ آب شناور که به پمپ شناور نیز معروف است نیاز است. در زیر می توانید با پمپ های شناور، انواع پمپ های اسکیمر، مشخصات آنها و نکات مهم در مورد پمپ آب اسکیمر آشنا شوید.

انواع پمپ های شناور:

پمپ های شناور نوعی پمپ هستند که مستقیماً در یک مایع (معمولاً آب) نصب و کار می کنند. این پمپ ها معمولا برای مصارف مختلفی از جمله تامین آب خانگی، ایستگاه های پمپاژ، فاضلاب، زهکشی، آبیاری، صنعتی و غیره استفاده می شوند. در زیر انواع مختلفی از پمپ های شناور وجود دارد:

پمپ شناور: پمپ آب شناور دارای بدنه تمام استیل می باشد که برای تامین آب سالم و بهداشتی منازل و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ لجن: پمپ لجن می تواند ذرات جامد و ضایعات مختلف را به داخل آب پمپ کند و عمدتاً در کاربردهای آب کثیف استفاده می شود. اطلاعات بیشتر را می توانید در مقاله پمپ گل چیست و چه کاربردهایی دارد.

پمپ شناور: پمپ های شناور برای مواردی مانند سطح آب های زیرزمینی و پمپاژ آب از چاه ها مناسب هستند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله پمپ شناور چیست؟

هر نوع پمپ شناور مزایا و معایبی دارد که به نیازهای خاص و محیط های مختلف کاربر بستگی دارد. برای انتخاب بهترین نوع پمپ شناور متناسب با نیاز خود، توصیه می شود با متخصص در این زمینه مشورت کنید.

پمپ آب زیرزمینی چیست؟

پمپ آب اسکیمر یک پمپ آبی است که برای جمع آوری و انتقال مایعات حاوی جامدات معلق استفاده می شود. این پمپ ها مایعات را از طریق مکانیزم مخصوص “فوم کردن” یا “پایین” که در پایین پمپ قرار دارد جمع آوری و بلند می کنند.

عملکرد پمپ اسکیمر به این صورت است که تحت تاثیر نیروی مکانیکی ایجاد شده توسط کفگیر، ذرات جامد و رسوبات در کف مخزن یا مخازن جمع شده و به سمت مرکز پمپ حرکت می کنند. از آنجایی که پمپ سامپ برای مواقعی که ذرات جامد در مایع وجود دارد استفاده می شود، عمدتاً در صنایعی مانند پالایش نفت، فاضلاب، معدن، صنایع شیمیایی و صنایع غذایی استفاده می شود.

مزایای پمپ فوم به شرح زیر است:

توانایی جمع آوری ذرات جامد و رسوبات از مایعات توسط کف کش راد

قابل استفاده در محیط های با تراکم بالا.

قابلیت حمل مواد اولیه و لجن بدون تخلیه مخزن.

به عنوان مثال، در یک سیستم فاضلاب، از یک پمپ شناور برای جمع آوری و انتقال فاضلاب حاوی ذرات جامد و رسوبات استفاده می شود که به تاسیسات ویژه تصفیه فاضلاب ارسال می شود.

پمپ آب اسکرید نوعی پمپ سانتریفیوژ است که بنگاه های صنعتی و صنایع وابسته را تاسیس کرده است که دامنه استفاده از آنها گسترش یافته است، پمپ آب اسکرید به دو نوع زیر تقسیم می شود:

الف- پمپ اجاق گرد:

این سری از پمپ ها به جای بلبرینگ از ته گرد استفاده می کنند که دائمی بوده و بیشتر برای کارهایی که نیاز به کار مداوم دارند مناسب است. این پمپ آب نوعی پمپ است که برای جمع آوری و جابجایی ذرات جامد معلق در مایعات استفاده می شود. این نوع پمپ ذرات جامد را از کف مخزن یا محیط اطراف تحت تأثیر نیروی مکانیکی به نام «سیل» جمع آوری کرده و به سمت خروجی پمپ می برد.

پمپ های آب اغلب در پالایشگاه های نفت، تصفیه فاضلاب، معادن و سایر مناطقی که آب حاوی مواد جامد باید جمع آوری و حمل شود استفاده می شود. این پمپ ها معمولاً به عنوان تجهیزات کارآمد در فاضلاب، انتقال مواد آبیاری در کشاورزی و استخراج مواد معدنی در معدن استفاده می شوند. در این نوع پمپ ها دستگاهی با وسیله ای مانند برس یا تیغه در پایین پمپ قرار می گیرد و با چرخش زباله های جامد را جمع آوری و به پمپ منتقل می کند. این پمپ ها به دلیل طراحی منحصر به فرد خود قادر به جابجایی و انتقال باکتری های حرفه ای در اندازه ها و مشخصات مختلف هستند.

یاتاقان های پمپ طبقه B:

در این سری از پمپ ها از قسمت نگهدارنده شفت (محور) در دو طرف براکت پمپ (در ابتدا و انتهای آن) استفاده می شود که همچنان در حین کار نیاز به استراحت دارد. پمپ شناور نوعی پمپ است که برای جمع آوری و جابجایی ذرات جامد معلق در مایعات استفاده می شود و هدف اصلی طراحی و عملکرد آن از یاتاقان ها است. این نوع پمپ در مواردی که نیاز به جابجایی ذرات جامد از محیطی به محیط دیگر باشد، کاربرد دارد.

عملکرد پمپ کشویی بلبرینگ به این صورت است که تحت تأثیر نیروی مکانیکی ایجاد شده توسط یاتاقان ها، ذرات جامد از کف مخزن یا محیط جمع آوری شده و برای عبور به خروجی پمپ بالا می روند. این نوع بلبرینگ پمپ به عنوان مکانیزمی برای انتقال و جابجایی ذرات جامد در سیالات عمل می کند. مزیت استفاده از پمپ بلبرینگ اسلاید این است که یاتاقان ها به عنوان یک عنصر حیاتی در انتقال جامدات احتمال خرابی و سایش کمتری دارند که می تواند به عمر بیشتر پمپ و بهبود کارایی کمک کند. این پمپ ها زمانی که ذرات جامد در مقادیر زیاد وجود داشته باشند می توانند عملکرد خوبی داشته باشند. پمپ های نورد معمولاً در صنایع مختلفی مانند پالایشگاه های نفت، فاضلاب، معدن و صنایع غذایی برای انتقال مواد ذرات جامد استفاده می شوند.

اطلاعات فنی پمپ زباله

پمپ های کف کش با توجه به نوع کاربری می توانند از چدن، آلومینیوم، استیل یا برنز باشند که به دو دسته محل بالا و کناری، تک فاز و سه فاز الکتروپمپ موجود می باشند. بازاری که به صورت تک فاز در دو مدل شناور و ساده در مدل های شناور قابل ارائه می باشد از خشک شدن پمپ در صورت تمام شدن آب جلوگیری می کند.

مشخصات پمپ شناور بسته به نوع و کاربرد خاص آن می تواند متفاوت باشد. این مشخصات به اجزای مختلف یک پمپ سامپ شامل ظرفیت، فشار، اندازه گیری جامدات، مصالح ساختمانی، مشخصات فنی و طراحی اشاره دارد. در ادامه چندین ویژگی کلیدی پمپ سامپ آورده شده است:

ظرفیت: مقدار ذرات مایع و جامد که پمپ اسکیمر می تواند در واحد زمان انتقال دهد. واحدهای ظرفیت معمولاً بر حسب لیتر در ثانیه (L/s) یا متر مکعب در ساعت (m³/h) اندازه گیری می شوند.

فشار: فشاری که پمپ برای انتقال مایعات و جامدات استفاده می کند. واحد فشار معمولاً بر حسب بار یا پاسکال (Pa) اندازه گیری می شود.

اندازه ذرات: مقدار حباب یا مواد جامد معلقی که پمپ می تواند حرکت کند. این ویژگی را می توان بر حسب میلی متر (mm) یا میکرومتر (μm)، بسته به اندازه ذرات اندازه گیری کرد.

مصالح و ساختمان: مصالح ساختاری و مواد سازنده پمپ که باید با توجه به خواص ذرات مایع و جامد استفاده شوند. به عنوان مثال، مواد مقاوم در برابر سایش و خوردگی اغلب کاربردهای خوبی در ساخت پمپ دارند.

موتور و توان: نوع موتوری که پمپ را به حرکت در می آورد و توان مصرفی پمپ بسته به عملکرد و فشار مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد. قدرت معمولاً با وات (W) و اسب بخار (HP) اندازه گیری می شود.

مشخصات و عملکرد: حاوی اطلاعات دقیق در مورد سرعت پمپ، راندمان، ضریب انتقال و دمای کارکرد است.

انواع و روش های نصب: پمپ های اسکید را می توان به صورت ثابت یا در مخازن یا قابل حمل نصب کرد.

محدوده دما: حداقل و حداکثر دمای کاری که در آن پمپ می تواند مایعات و جامدات را به طور ایمن و کارآمد جابجا کند.

سیستم کنترل: نوع و ویژگی های سیستم کنترلی که برای کنترل عملکرد پمپ اسکیمر استفاده می شود.

نکات مهم در انتخاب پمپ آب شناور:

مراقب عمق پمپ های شناور باشید، زیرا پمپ های شناور را می توان تا عمق مشخصی زیر آب فرو برد.

به حداقل هد پمپاژ پمپ های شناور توجه کنید، زیرا هنگام انتخاب پمپ های شناور، کنتور آب در چاه باید از عمق چاه کم شود، در صورت عدم انجام این روش، پمپ انتخاب شده ممکن است زیر حداقل ارتفاع مجاز کار کند. . ، که باعث آسیب به موتور الکتریکی می شود. مثلاً اگر لیوان را تا نیمه از آب پر کنیم و یک نی داخل آن بریزیم، نی تا جایی پر می شود که آب در لیوان باقی بماند. آب است، ملاک انتخاب پمپ طول مسیر افقی است و در صورت وجود شیب مثبت باید تعداد زانوهای مسیر خروج را به ارتفاع چاه اضافه کرد. (برای درک بهتر به مثال زیر اشاره می کنیم).

در خروجی پمپ های پایین باید از شیر یک طرفه استفاده شود تا از برگشت آب به پمپ جلوگیری شود.

در صورت نیاز به افزودن کابل به پمپ های شناور، تحت هیچ شرایطی نباید از لاک یا چسب برق به تنهایی برای آب بندی استفاده کرد و کابل های برق را فقط باید توسط افراد حرفه ای نصب کرد.

علت بیش از نیمی از پمپ اسکرید روی زمین شن و لای است که به داخل پروانه می رود و باعث قفل شدن پروانه می شود. برای جلوگیری از این مشکل، پمپ آب گرم را با تکیه گاه فلزی در پایین چاه نصب کنید. ..

بر اساس نیاز خود و نوع مایعات و ذرات موجود در آب، پمپ آب کف را انتخاب کنید.

هرگز از کابل پمپ زیر آب برای پایین آوردن چاه استفاده نکنید.

از کنترل پنل و سیستم حفاظتی برای جلوگیری از نوسانات برق استفاده کنید.

اگر در فصل زمستان از پمپ های آب شناور و شناور استفاده نمی کنید، برای جلوگیری از یخ زدگی آب در محفظه پمپ، آب موجود را کاملا تخلیه کرده و در انبار یا حوضچه غیرآب قرار دهید.

در پمپ هایی که موتور آنها با آب یا روغن مخصوص خنک می شود، از وجود مایع خنک کننده کافی در محفظه موتور الکتریکی اطمینان حاصل کنید.

از پمپ آب کشویی و شناور به صورت افقی (دراز کشیده) استفاده نکنید، زیرا به یاتاقان ها و روتور آسیب می رساند.

دکمه بازگشت به بالا