فعالان کسب و کار

آب آشامیدنی چطور بدست می آید؟

آب آشامیدنی سالم از چه منابعی تهیه می شود ؟ از کجا می توان به خرید آب اقدام کرد؟ آب آشامیدنی آبی با کیفیت مناسب است که بتوان بدون اثر منفی کوتاه‌مدت یا بلندمدت، آن را نوشید. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و برخی کشورهای در حال توسعه، آب آشامیدنی از راه لوله‌کشی به خانه‌ها می رسد. کمتر از ۵٪ این آب به مصرف آشامیدن می‌رسد. از بدو تولد حدود 75 در صد بدن ما را آب تشکیل داده است، در طول زندگی نیز بخش اعظم بدن ما از آب خواهد بود. بدون آب تازه ما حتی یک هفته هم نمی توانیم دوام بیاوریم.

How is drinking water obtained

لازمه به دست آوردن آب آشامیدنی چیست ؟

برای مصرف آب شیرین اندک موجود در جهان محدودیت هایی هم وجود دارد، زیرا مقداری از آب های شیرین جهان به شکل یخ در یخچال های قطبی و کوهستانی قرار دارد که به این صورت قابل بهره برداری نمی باشند. اما انسان به آب های شیرین موجود در رود ها، دریاچه‌ ها، و آب های زیرزمینی دسترسی دارد. البته آب های زیرزمینی که در لایه‌ های داخلی زمین موجود هستند، لازمه دسترسی به آن ها مسائلی همچون اکتشاف، حفر چاه، کانال کشی، و به کار بردن دستگاه های پمپ آب، ایجاد تاسیسات و لوله کشی را در پی دارد .

در بسیاری از نقاط جهان، دسترسی راحت و ارزان به آب آشامیدنی وجود ندارد. در این مناطق بیشتر افراد از آب‌هایی استفاده می‌کنند که یا دارای میکروب و آلودگی هستند یا به سبب داشتن املاح و ذرات بیش از اندازه، در طولانی مدت برای بدن خطرآفرین هستند.

منابع تامین آب آشامیدنی ، شامل آب های سطحی مانند رودخانه ها، چشمه ها و آب های زیر زمنیی و سایر منایع تامین کننده آب که قبل از استفاده از آن باید تصفیه گردد مانند آب دریاها و اقیانوس ها. آب دریا ها و اقیانوس ها به علت شوری بالا و دارا بودن املاحی همجون سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیوم و … اکثرا غیر قابل شرب بوده و باید تصفیه گردد. اکثر مناطق شهری از آب های زیر زمینی و آب های چشمه ها و آب های سطحی بعنوان منابع آب استفاده میکنند.

منابعی نظیر چشمه‌سارها، آب چاه‌های کم‌عمق، چاه‌های عمیق، چاه‌های جاری و آب حاصل از کانال‌های ساخته‌شده منابع آب زیرزمینی را تشکیل می‌دهند.

مزایای آب زیرزمینی در مقایسه با آب‌ های سطحی :

  •  آب‌های زیرزمینی امکان آلودگی کمتری دارند.
  •  میزان تبخیر از آب‌های زیرزمینی بسیار ناچیز است.
  •  امکان استفاده از آب‌های زیرزمینی معمولاً در اغلب مناطق وجود دارد.
  • آب‌های‌زیرزمینی عموما دارای ترکیب شیمیایی ثابتی هستند.
  •  معمولاً آب‌های زیرزمینی نیازی به تصفیه فیزیکی برای مصارف مختلف ندارند.
  •  آب‌های زیرزمینی غالباً بی‌رنگ و فاقد مواد تیره کننده می‌باشند.
  •  دمای آب‌های زیرزمینی در طول سال تغییرات زیادی ندارند.
  •  آب‌های زیرزمینی کمتر تحت تأثیر خشکسالی های کوتاه‌مدت قرار می‌گیرند.
  •  آب‌های زیرزمینی معمولاً عاری از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا می‌باشند.
  • شرکت خوش نوشان مشرق زمین، در منطقه خوش آب وهوای استان گلستان، در دامنه رشته کوه های البرز و نزدیک به ارتفاعات شاهکوه گرگان قرار گرفته است. آب مورد نیاز خود را از عمق 200 متری سفره های زیر زمینی این منطقه تامین می نماید. قرار گرفتن شرکت در چنین موقعیتی و تامین آب مورد نیاز از چنین منطقه ی  بکر و کوهپایه ای باعث شده که آب آشامیدنی سبک، گوارا، حاوی املاح معدنی طبیعی ، حداقل نیترات و بدون نیتریت عرضه شود.

دیگر آب را فقط برای رفع تشنگی ننوشید !

، حاصل پروسه یونیزاسیون آب آشامیدنی بوده که نتیجه آن کاهش ترکیبات مضر برای بدن نظیر نیترات، نیتریت، سولفات، کلرور و فلزات سنگین بوده و در مقابل آن املاح معدنی مفید و مورد نیاز بدن را که در عین حال باعث بهبود کیفیت آب می شوند، مانند کلسیم، منیزیم را افزایش می دهد.
آب قلیایی به دلیل تغییر ساختاری مولکول آب، جذب بالاتری در بدن دارد که نتیجه آن آبرسانی و اکسیژن رسانی بیشترمی باشد.
آب قلیایی به دلیل حذف یا کاهش قابل توجه آنیون ها، بسیار سبک و گوارا بوده که از نوشیدن آن لذت خواهید برد.

» آب آشامیدنی چگونه تهیه میشود؟

طرز تهیه آب آشامیدنی یکی از سوالاتی است که از دوران ابتدایی با آن سر و کار داشته ایم، اما شاید همچنان بسیاری از ما جواب دقیق این مسئله را ندانیم. آب آشامیدنی به عنوان مهم ترین نیاز بشر در زندگی روزمره تعریف می شود به گونه ای که تمام فعالیت های وی تحت تاثیر این ماده حیاتی است و حتی آن را مهمتر از غذا قلمداد می کنند. چگونگی تامین آب آشامیدنی در کشورهای مختلف قدری با یکدیگر تفاوت دارد، اما در کل می توان این منابع را به دو منبع آب های سطحی و آب های زیرزمینی تقسیم نمود.

این مبحث را در ادامه و در خصوص کشور ایران دنبال می کنیم.

آب ایران از کجا تامین میشود؟

ایران یک کشور کم آب است و چند سالی است چراغ قرمز کاهش شدید میزان آب در ایران به صدا درآمده است. اغلب نقاط ایران خشک و کویری هستند و حتی به آب های شور هم دسترسی ندارند. تهیه آب در نقاط غرب، شمال غرب، شمال به همراه بخش هایی از شمال شرق و جنوب غرب کشور راحت تر است، اما بخش های بسیار زیادی از جمله نواحی مرکزی، شرق، جنوب شرق، جنوب کشور و بخشی از جنوب غرب کشور برای تامین آب آشامیدنی دچار مشکل هستند.

چشمه ها، رودخانه ها، چاه ها و دریاچه ها (اعم از سدهای مصنوعی یا دریاچه های طبیعی) نقش بسزایی در تامین آب قابل شرب در کشور دارند. آب های معدنی نمونه دیگری از آب قابل شرب است که برای کودکان و کسانی که درگیر مشکلات گوارشی و کلیوی هستند مفید است، اما میزان املاح آن ها با توجه به میزان بارش سالیانه متغیر می باشد و این امر باید مورد توجه افراد واقع شود.

آب شهر یا روستا از کجا تامین می شود؟

یکی از مهم ترین منابع آب در روستاها، چشمه ها و رودخانه ها هستند. برخی هم از طریق چاه ها این نیاز را رفع می کنند، اما بخش قابل توجهی از آب قابل شرب شهری توسط سدها تامین می شود. البته امروزه همین سدها در تامین آب آشامیدنی در روستاها نقش بسزایی دارند. سفره آب های زیرزمینی در ایران بسیار محدود هستند و این امر به علت کمبود میزان بارش برف است.

مناطق غرب، شمال غرب و شمال کشور دسترسی مناسبی به آب های شیرین دارند، اما اغلب نقاط کشور دارای آب شور هستند که سلامت کافی برای نوشیدن را ندارند.

آب آشامیدنی سالم چگونه تهیه می شود

آب آشامیدنی سالم با توجه به میزان نمک و املاحی که دارد باید در چندین مرحله تصفیه شود. آبی که مردم تهران مصرف می کنند یکی از سالم ترین آب های جهان است که بعد از تصفیه کامل و بدون افزودن مواد شیمیایی در مسیر لوله کشی ها قرار می گیرد، اما سایر مناطق کشور، آب آشامیدنی خود را به همراه برخی از افزودنی ها یا مواد شیمیایی همانند کلر دریافت می کنند.

اصولا تصفیه آب توسط فیلترها صورت می گیرد و دارای چندین مرحله است. هرچقدر تعداد این مراحل افزایش یابد می توان گفت میزان سالم بودن آب قابل شرب نیز افزایش خواهد یافت. هم اکنون که ما درگیر چگونگی تهیه و تامین آب آشامیدنی از چشمه ها، دریاچه ها، چاه ها و سایر منابع هستیم، بسیار خبر ساز شده است و از برخی از چاه های این جزیره بجای آب می توان طلا استخراج کرد. به نظر شما چاه طلا گرانبهاتر است یا چاه آب؟

دکمه بازگشت به بالا