اقتصادی

آتلانتیک:علی‌رغم دخالت و تحریم‌های آمریکا چین به ایران کمک می‌کند

مرکز تحقیقات شورای اقیانوس اطلس تحلیلی را نوشت. روابط دو جانبه ایران و چین بیش از یک دهه است که از اهمیت استراتژیک برخوردار بوده و به نظر می رسد که کرونا ویروس آن را تقویت کرده است. در حالی که رئیس جمهور دونالد ترامپ از لغو تحریم های Corona خودداری می کند ، چینی ها تجهیزات پزشکی را به ایران می فرستند.

این مرکز با اشاره به روابط قبلی تهران و پکن علی رغم تحریم های واشنگتن ، گفت: یک دهه پیش چین با بزرگتر شدن تحریم های آمریکا در مورد برنامه هسته ای ایران که بر جهان و به ویژه اروپا تحمیل شده بود ، به بزرگترین شریک تجاری ایران تبدیل شد. پس از آنكه دولت ترامپ به طور یک جانبه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد ، این مسیر با بازگشت تحریم های ایالات متحده شتاب گرفت. با وجود استراتژی فشار شدید واشنگتن ، ارزش تجاری ایران با چین در سال 2019 به نزدیک به 20 میلیارد دلار رسید. در نتیجه ، سیاست نگاه به شرق یک موضوع مهم برای ایران نیست بلکه یک ضرورت استراتژیک است.

براساس این گزارش ، وقتی ایران سالها به جنگجویان احتیاج داشت ، پکن بود که جنگنده های F-7 ، نسخه چینی MiG-21 را در اختیار ایران قرار داد. وقتی بانکهای اروپایی تحت فشار تحریم های آمریکا نتوانستند خدمات مورد نیاز خود را به ایران ارائه دهند ، این بانک های چینی بودند که وارد نبرد شدند.

مرکز تحقیقات چین نوشت که مرکز تحقیقات چین به خرید نفت ایران ادامه می دهد و این پول در بانک های چینی است. چینی ها همچنین خدمات و محصولاتی را به ایران ارائه می دهند که آمریکایی ها و اروپایی ها به دلیل تحریم ها قادر به ارائه آن نیستند.

شورای اقیانوس اطلس نتیجه گرفت که بسیاری در تهران همکاری با چین را بهترین گزینه می دانند زیرا آنها پکن را به عنوان یک کشور غربی ، به ویژه ایالات متحده نمی بینند که در امور داخلی آنها دخالت کند.

310311

دکمه بازگشت به بالا