اقتصادی

آمریکا ارسال جنگنده «اف-35» به یونان را معلق کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی، یک رسانه یونانی روز چهارشنبه از تعویق ارسال جنگنده «اف-۳۵» ساخت آمریکا به یونان خبر داد. گفته می‌شود دلیل این تصمیم جلوگیری از برهم خوردن توازن قوا میان آنکارا و آتن و همچنین جلب نظر آنکارا برای قبول عضویت سوئد در ناتو است.

روزنامه «کاثیمرینی» نوشت، نگرانی آمریکا از ناراحت شدن ترکیه و به خطر انداختن عضویت سوئد در ناتو، یکی از دلایل تعویق در ارسال این جنگنده نسل پنجم به یونان است. این پروژه تا برگزاری نشست ناتو در «ویلنیوس» در لیتوانی به تعویق افتاده است.

یونان و ترکیه، هر دو متحد ناتو اما دشمنان تاریخی هستند. این دو کشور چندین دهه است بر سر طیفی از مسائل از حریم هوایی گرفته تا مناطق دریایی در شرق مدیترانه، مهاجرت و موضوع قبرس باهم اختلاف دارند.

آمریکا همچنین در تلاش برای حفظ تعادل بین یونان و ترکیه است. در آمریکا  این دیدگاه غالب است این بود که اگر یونان یک گام به خرید اف-۳۵ نزدیک‌تر شود، تلاش برای متقاعد کردن ترکیه برای عضویت سوئد در ناتو در خطر قرار می‌گیرد

به گفته دولت آمریکا، این خطر بالاست و یونان با وجود این واقعیت که روسای کمیته‌های روابط خارجی و امور بین‌الملل سنا و مجلس نمایندگان با فروش اف-۳۵ موافقت کرده‌اند، اما اینک این پروژه به تعویق افتاده است.


جت نسل پنجم ترکیه

 

 ارتش یونان به شدت در حال توسعه و تقویت خود است و در صورت دریافت جت‌های اف-۳۵ ناوگان نیروی هوایی ترکیه به شدت از رقیب همیشگی‌ خود عقب می‌افتد. یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است(جزئیات بیشتر).

این در حالی است که صنایع هوافضای ترکیه  اخیرا به طور رسمی اعلام کرد جنگنده رادار گریز نسل پنجم «تی‌اف‌کان»  از آشیانه بیرون آمده و بر رو باند پرواز حرکت کرده است. ترکیه مدعی شده که این یک جنگنده برتری هوایی در تمام شرایط آب و هوایی است و قرار است جایگزین جنگنده‌های «اف-۱۶ فالکون» نیروی هوایی ترکیه شده و به کشورهای خارجی صادر شود.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا