اقتصادی

آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، محلی برای پرورش جوانان متخصص و متعهد

پیام محمد خزاعی به جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی؛

آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، محلی برای پرورش جوانان متخصص و متعهد

محمد خزاعی مشاور وزیر و رئیس سازمان سینمایی در پیامی به دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی عنوان کرد: آموزشگاه‌های آزاد سینمایی باید محلی برای پرورش توامان جوانان متخصص و متعهد باشد.

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد خزاعی در آستانه برگزاری این رویداد در پیامی بیان کرد: «سینما به مفهوم یک هنر، ساحت گسترده و عمیقی است که چشم‌انداز‌های وسیعی را تحت تسلط خود دارد. هنر آرمانی، هنر انسان‌سازی است. اعتقاد به خصیصه‌ی انسان‌زایی هنر، که به الگوآفرینی‌های فردی و جمعی منتج می‌شود، افق مطلوب رویکرد‌های آموزشی تولیت دولتی فرهنگ و هنر است که علاوه بر ترویج مهارت‌ها به تجلی معرفت و معنویت چشم دارد.

این بزرگترین دستاورد هنر دینی است که مبتنی بر دانش محوری و تجربیات موروثی، به اقناع علمی و ارتقای ذوقی و نوسازی آموزشی هدایت می‌شود.

تقویت علمی، مهارتی و رقابت‌آفرینی از مهمترین مولفه‌های تحکیم و تثبیت آموزشگاه‌های آزاد سینمایی محسوب می‌شود که این نقش موثر را سازمان امور سینمایی به عنوان تکلیفی حمایتی و رویکردی نتیجه‌محور، برعهده گرفته است.

در هنگامه‌ای که تکنولوژی هر ساعت ما را به ضیافت تازه‌ای از غافل‌گیری و شگفتی می‌برد، لزوم توجه به آموزش و راهکار‌های استفاده بهینه از آن در سینمای ایران بیش از پیش احساس می‌شود و بدیهی است که آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در این حوزه می‌توانند اسبابی باشند تا سینمای ایران از کاروان فناوری‌های روز و دستاورد‌های آن عقب نماند.

علمِ سینما در دنیای امروز، در همه ابعاد، در حال «نو شدن» است، کار آموزشگاه‌ها، از آنجا جلوه پیدا می‌کند که باید مدام در حال تازه شدن و به روز شدن باشد. این ویژگی باعث شده که آموزشگاه‌های سینمایی، مسیری امن برای به کارگیری علم روز، در بدنه سینمای ایران باشند؛ در عین حال، تردیدی نیست که تقویت ساختار‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها از طریق دروس فلسفه اسلامی هنر و تعالیم معرفتی یک پیش نیاز اساسی و احیای دروس معرفتی هنر یک ضرورت است.

آموزشگاه‌های آزاد سینمایی باید محلی برای پرورش توامان جوانان متخصص و متعهد باشد و در کنار آموزش تخصصی، مسائل معرفتی نیز، در مسیر تکامل آموزشی طراحی شود.

متاسفانه، احساس می‌شود در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها صرفا به جنبه تربیت تکنیسین‌های خوب توجه صورت می‌گیرد؛ در حالی که عرصه هنر و هنرمندی عالم کشف، شهود و سیر کردن در جهان معانی است و در آن صورت است که خلق آثار، ابعاد دیگری پیدا می‌کند.

اهتمام سازمان سینمایی، با محوریت «اخلاق، آگاهی، امید» در راستای استانداردسازی بر توسعه‌ی منضبط آموزشگاه‌های سینمایی، گسترش عدالت فرهنگی، کشف و پرورش استعداد‌های خلاقه و زمینه‌سازی برای بروز نسل نو، تبیین هویت ایرانی‌اسلامی، با هدف تولید متعهدانه و انتقال تجارب ممتاز اساتید متمرکز شده است.

دومین جشنواره‌ی هنرجویان آموزشگاه‌های آزاد سینمایی با هدف ورود به گام دوم تربیت نسل آگاه، با دانش و متعهد به ارزش‌ها و منافع ملی در فرآیندی رقابتی و به منظور پایش توانمندی‌ها، ارزیابی آثار و معرفی نخبگان سینمایی آموزشگاه‌ها به فضای حرفه‌ای برگزار شود.

ترویج فضیلت‌های اجتماعی، مسئولیت‌پذیری نسل جوان، مشارکت شهروندی و اولویت‌بخشی به نهاد خانواده، از رویکرد‌های این دوره از جشنواره معرفی گردیده است که بازتاب هنرمندانه آن در تولیدات سینماگران جوان و پرشور و شعور مایه امیدواری خواهد بود.

امیدوارم افق پیش رو، به منظر باشکوهی بدل شود تا ایران اسلامی بدان ببالد و بتوانیم شکوفایی ملی هنر سینما را جشن بگیریم.»

دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی به دبیری مهدی شفیعی از ۳۰ آبان تا ۳ آذر ۱۴۰۲ در موزه سینما برگزار می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا