اقتصادیفعالان کسب و کار

آیا برج خنک کن در شمال کار می کند؟

طراحی، فروش و تولید کولینگ تاور برای شمال

استان های شمالی ایران به خاطر نزدیک بودن به دریای خزر و قرار گرفتن در شمال رشته کوه البرز، آب و هوای نسبتا معتدل و مرطوبی دارند. برای مثال در فصل تابستان دمای هوای شهرهای رشت، ساری و گرگان، به ندرت از 35 درجه سانتیگراد بیشتر می شود. اما به خاطر رطوبت بسیار بالا، دمای که ما احساس می کنیم بالا است. در شرایطی که هوا مرطوب باشد، بدن انسان در عرق کردن دچار مشکل خواهد شد و دمای بدنمان به راحتی کم نمی شود.

این رطوبت بالا باعث می شود که کارکرد برج خنک کن نیز در استانهای شمالی، تحت تاثیر قرار بگیرد و راندمان تبخیر مثل شهرهای خشک نباشد. اگر شما برای کارخانه یا مجموعه ای در استان گیلان می خواهید کولینگ تاور بخرید، پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان از تولید کننده هایی که فروش آن ها به صورت تن تبرید است خرید نکنید. برای توضیح بیشتر این مساله بهتر است مثالی بزنیم. فرض کنید یک برج خنک کننده در استان اصفهان که دمای هوای خشک آن حدود 38 الی 40 درجه در تابستان است، ظرفیتی برابر 500 تن تبرید داشته باشد  و بتواند دمای آب را از 35 درجه به 27 درجه برساند.

اگر شما از سازنده مورد نظر، یک برج خنک کن 500 تنی بخواهید، در اکثر موارد به شما برجی را می فروشند که در شهرهایی مثل اصفهان، کاشان و تهران بتواند کار کند. اما همین برج در شهری مثل ساری، ظرفیتی کمتر از 350 تن تبرید خواهد داشت. دلیل این مساله دمای مرطوب یا وت بالب است. اگرچه هوای اصفهان و تهران در تابستان گرمتر است، اما وت بالب ساری به خاطر قرار گرفتن در مجاورت دریا، بیشتر از تهران و اصفهان است(وت بالب تهران بین 24 تا 25 درجه سانتیگراد، اصفهان بین 21 تا 22 درجه سانتیگراد و ساری در حدود 27 الی 28 درجه سانتیگراد است). به همین خاطر است کولر آبی که در شهرهای خشک هوا را خنک می کند، در شمال جواب نمیدهد و باید از کولر گازی استفاده کرد.

خرید برج خنک کننده در گیلان و دیگر مناطق شمالی کشور، از جمله‌ی دغدغه‌ها و مصائب بسیاری از کارفرمایان بشمار می‌آید؛ زیرا همواره در بحث انتخاب کولینگ تاور مناسب، بیشتر به «اقلیم‌های گرم و خشک» یا «سرد و خشک» و مسائل کم آبی آن‌ها پرداخته می‌شود. بنابراین خرید پکینگ برج خنک کننده در گیلان و شمال کشور، موضوعیست که کمتر بدان توجه شده است. و همین مسئله، مهمترین علت ایجاد سردرگمی‌های فراوانی در بحث انتخاب سیستم‌های سازگار با این منطقه می‌باشد.

معمولاً سیستم‌های جریان متقاطع یا همان کراس فلو را بدلیل حفظ لایه‌های رطوبتی فوقانی بخار و کاهش هدر رفت آب، به عنوان بهترین انتخاب برای خرید برج خنک کننده در گیلان و مناطق شمالی معرفی می‌کنند. البته فارغ از نوع سیستم عملکردی، بایستی به پوشش بدنه این دستگاه‌ها نیز توجه داشت. چرا که رطوبت شدید حاکم بر استان‌های شمالی، می‌تواند انواع آسیب‌های:

  • پوسیدگی
  • خوردگی
  • زنگ زدگی و تجزیه‌ی تدریجی

را در بدنه سیستم‌های کولینگ بوجود بیاورد. با ما همراه باشید تا به نکات مختلف خرید سیستم‌های خنک ساز در مناطق شرجی و شمالی بپردازیم.

جنس مناسب بدنه برج خنک کننده در گیلان

متریال و جنس مناسب بدنه، یکی از فاکتورهای اساسی برای خرید برج خنک کننده در گیلان محسوب می‌شود. معمولاً کولینگ تاورهای بتنی گزینه ایده‌آلی برای مناطق شمالی کشور نیستند؛ زیرا در اثر تماس مداوم با حجم بالای رطوبت، دچار استهلاک، ترک خوردگی و نشتی‌های فراوانی می‌شوند. هزینه‌های نگهداری برج‌های بتنی نیز در مناطق شمال کشور، همواره بیشتر از نقاط دیگر می‌باشد.

  • پکینگ برج خنک کننده  :

عضو اصلی فراهم کننده سطح تبادل حرارت بین جریان آب و هوا جهت عمل تبخیر انتقال گرماست. پکینگ برج خنک کن در واقع سطح بر خورد آب و هوا را تامین میکند و هنگام بخورد آب با سطح پکینگ و عبور از شیارهای شبکه پد به لایه نازک تبدیل می شود و عبور و برخورد هوا را ارتقاع می بخشد .

مهم ترین کاربرد پکینگ ها در کولینگ تاور بالا بردن سطح تماس ما بین آب یا سیال و هوا می باشد .همچنین سرعت ریزش آب را کاهش داده تا بهترین تبادل انرژی صورت پذیرد به طور کلی اصلی ترین وظیفه خنک سازی به وسیله تبخیر بخشی از آب است و نقش بسیار مهم و موثری در برج خنک کن را ایفا می کند.

پکینگها در دو دسته قرار میگیرند.

  • پکینگ اسپلش : متریال پلی پروپیلن PP

این نوع پکینگ که با اشکال مختلف طراحی و تولید می شود. امروزه بهترین در نوع خود بوده و ویژگی های فوق العاده نظیر : ضد رسوب ، آنتی یو وی، عدم دفورمگی ، عدم خوردگی و تحمل دمایی 85 درجه سانتیگراد را به خود اختصاص داده است .

  • پکینگ فیلمی : متریال پی وی سی PVC
این مدل که بعد از پد های چوبی طراحی و ساخته شده بهترین گزینه برای جایگزینی پد چوبی شناخته شد و با طرح های انواع طراحی و تولید گردید پکینگ فیلمی یا پکینگ لانه زنبوری ساخت شده از متریال پی وی سی هم بصورت بلوکی و هم رولی یا کیلویی طراحی می شوند .

  • کویل :

مبدل های حرارتی هستند که درون برج مداربسته بکار می روند و از کویل مسی ، کویل گالوانیزه درزدار ، کویل گالوانیزه بدون درز و کویل آلومینیوم و بصورت سفارشی کویل استنسل استیل در دسترس هستند .

  • نازل:

وسیله توزیع آب ورودی گرم به برج و به طبع آن عملیات پاشش.

  • پنل:

دیوارهای اصلی کولینگ تاور متصل به ستونی و تشتک برج .

  • آب پخش کن یا اسپرینکلر :

نوع نازل محسوب می شود و بصورت چرخش دورار در برج خنک کن مخروطی کارآیی دارد .

  • لوله انشعابات داخلی :

یا همان لوله آرم هستند که توزیع آب گرم را بصورت یکنواخت به داخل برج برعهده دارد .

  • بست کمربندی:

وسیله اتصال نازل به لوله های آرم در خنک کننده را برعهده دارد.

نحوه کار برج خنک کننده

نحوه کار برج خنک کننده بر اساس شرایط سایکرومتریک محیط در شرایط فصلی مختلف (زمستان یا تابستان) متفاوت است. آب، این سیال ارزان قیمت بعنوان سیال فرآیندی ابتدا وارد لوله کشی قسمت بالایی برج خنک کن گردیده و از طریق نازل‌ها با قدرت به سمت پایین پاشیده می‌شود.

در بخش نازل کولینگ تاور سرعت آب افزایش می‌یابد و بخشی از فشار جریان صرف گذر از نازل می‌گردد. آب که هم اکنون از سرعت بالا و فشار نسبی کمتری برخوردار است بر روی سطوحی به نام پکینگ مدیا پاشیده می‌شود. در این مرحله همزمان با گذر آب از سطح پکینگ مدیا در تماس با هوا قرار گرفته و بخشی از فلو (دبی – جریان) اصلی آب تبخیر و وارد هوا می‌گردد.

در پاسخ به این سوال باید اینطور بیان نمود که استفاده از پروانه فن برج خنک کننده سبب افزایش جریان هوا در داخل کولینگ تاور می شود. در واقع با افزایش یافتن حجم هوای جابجا شده در این تجهیز آب تا دماهای پایین تری خنک خواهد شد. بسیاری از کولینگ تاورهای جریان طبیعی که در ساختار خود هیچگونه فن یا پروانه ای ندارند همواره راندمان پایین تری نسبت به جریان القایی دارند. نوع جریان القایی با بکارگیری پروانه در سیستم هوادهی سبب افزایش تماس بین آب و هوا و در نتیجه خنک تر شدن آب می شود.

دکمه بازگشت به بالا