فعالان کسب و کار

آیا سیگار کشیدن برای قلب ضرر دارد؟

یکی از شایع ترین علل بیماری های قلبی عروقی سیگار کشیدن است که خطرات زیادی برای سلامت بدن به همراه دارد. توجه داشته باشید که اثرات سیگار بر قلب را نباید نادیده گرفت. زیرا سیگار، مانند چربی خون بالا یا فشار خون بالا، سلامتی را به طور جدی تهدید می کند.

استعمال دخانیات می تواند به طرق مختلف باعث بیماری قلبی شود و اثرات منفی بر قلب و عروق خونی بگذارد. افرادی که به طور مداوم سیگار می کشند، در مقایسه با افراد سالم، دیواره رگ های خونی آنها سریعتر کوچک می شود و همچنین دچار تصلب شرایین و تصلب شرایین می شوند.

خوب است بدانید که عضله قلب تنها زمانی سالم می ماند که جریان خون کافی از طریق عروق کرونر وجود داشته باشد. با این حال، اگر این طبیعی نباشد، احتمال بیماری قلبی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. در هر صورت اگر می خواهید دقیقا بدانید که آیا سیگار برای قلب مضر است یا خیر، توصیه می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید. اگر شما هم احساس ناراحتی در قلب خود میکنید حتما به متخصص قلب و عروق شیراز مراجعه کنید.

خطرات و خطرات اصلی سیگار برای قلب است

در پاسخ به این سوال که آیا سیگار برای قلب مضر است یا خیر، باید گفت که احتمال سکته قلبی و مغزی در افراد سیگاری تقریبا 2 تا 3 برابر افراد سالم است. خطر حمله قلبی و بیماری های عروقی نیز در افراد سیگاری بالای 40 سال که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند بیشتر است. توجه داشته باشید که این خطر در عرض 1 سال پس از ترک به نصف و برای افراد غیرسیگاری بعد از 5 سال به همین میزان کاهش می یابد.

وقتی افراد سیگاری سیگار می کشند، ضربان قلب آنها 10 تا 12 ضربه در دقیقه و فشار خون 5 تا 10 میلی متر جیوه افزایش می یابد. این در واقع به دلیل انقباض عروق است و کار قلب را افزایش می دهد. افرادی که اثرات قلبی عروقی سیگار را نادیده می گیرند، ممکن است از بیماری ها و مشکلات مهم دیگری رنج ببرند و زندگی خود را در معرض خطر قرار دهند.

دود سیگار حاوی مونوکسید کربن است و افراد سیگاری با کمبود اکسیژن در قلب و سایر قسمت‌های بدن مواجه می‌شوند. زیرا مونوکسید کربن جایگزین اکسیژن در خون می شود. این اثرات ممکن است در ابتدا عوارض جدی ایجاد نکنند، اما در دراز مدت باعث آسیب جدی به سیستم عروقی و قلبی می شوند.

جالب است بدانید که از هر 4 مورد مرگ و میر ناشی از تنگی عروق کرونر، 1 مورد ناشی از مصرف سیگار است. در واقع تشکیل لخته های خون در عروق کرونر علت اصلی مرگ و میر در مردان و زنان در سنین 35 تا 64 سال است و سیگار باعث تشکیل لخته خون در رگ ها می شود. در افراد سیگاری عبور خون از رگ ها بسیار دشوارتر است و به همین دلیل افراد دچار بیماری های مختلفی می شوند.

مورد دیگر با عوارض سیگار بر قلب. این می تواند حتی در افرادی که در معرض دود تنباکو هستند نیز رخ دهد. تخریب بافت قلب است، بنابراین تا حد امکان سیگار نکشید. زیرا دود سیگار حاوی بسیاری از مواد شیمیایی مضر است. و خطر مرگ و سکته قلبی را به شدت افزایش می دهد.

علائم اصلی بیماری قلبی ناشی از سیگار کشیدن

علائم بیماری های قلبی ناشی از استعمال دخانیات می تواند متفاوت باشد، در زیر چند علامت مهم را توضیح می دهیم.

خستگی و ضعف زودرس

یکی از شایع ترین علائم بیماری های قلبی عروقی خستگی و ضعف زودرس است. این شرایط شامل ضربان قلب پایین، نارسایی قلبی، مشکلات ریتم قلب و برادی کاردی است. بنابراین اگر در طول روز همیشه ضعیف هستید یا خیلی زود خسته می شوید، بهتر است هر چه سریعتر برای معاینه به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

درد قفسه سینه

در این قسمت از مقاله به خوبی با خطرات اصلی سیگار برای قلب و اثرات جبران ناپذیر سیگار بر سلامت بدن آشنا می شوید. افرادی که به دلیل سیگار کشیدن از بیماری قلبی رنج می برند اغلب در ناحیه قفسه سینه احساس درد یا ناراحتی می کنند.

به همین دلیل بهتر است بدانید یکی از مهم ترین علائم تنگی عروق کرونر احساس درد در قفسه سینه است که به آنژین صدری معروف است.

البته باید مراقب بود که درد یا ناراحتی قفسه سینه لزوماً ناشی از مشکلات قلبی عروقی نباشد. در برخی موارد، آنژین صدری می تواند به بازوی چپ، فک یا گردن گسترش یابد. بهتر است بدانید که این موضوع مربوط به وضعیت بدن مانند نشستن و خوابیدن نیست و معمولا با علائمی مانند حالت تهوع، عرق سرد و سرگیجه همراه است.

مصرف نیتروگلیسیرین می تواند درد را برای 3 تا 5 دقیقه متوقف کند، اما اگر درد بیش از 30 دقیقه طول بکشد، باید خیلی زود با اورژانس تماس بگیرید یا به بیمارستان بروید، زیرا ممکن است مشکلی در قلب شما ایجاد شود. حمله کنند.

سرگیجه

یکی دیگر از عوارض سیگار بر روی قلب این است که عملکرد صحیح آن را مختل می کند. از دیگر علائم شایع افراد مبتلا به بیماری های قلبی ناشی از استعمال دخانیات می توان به سرگیجه اشاره کرد. سرگیجه می تواند ناشی از مشکلات متابولیک یا عصبی باشد.

اگر دچار سرگیجه، عدم تعادل، تاری دید و عرق سرد همراه با سرگیجه شدید، مراقب باشید و سریعاً با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است این مشکلات ناشی از آریتمی قلبی یا فشار خون پایین باشد.

تنگی نفس

تنگی نفس یا تنگی نفس می تواند یکی از علائم بیماری قلبی باشد. در واقع یکی دیگر از تاثیرات سیگار بر قلب، مشکلات دریچه ای و تنگی نفس است. اگر در شب پاها ورم کرده، تنگی نفس یا مشکل در تنفس دارید، توجه داشته باشید که علت بیماری قلبی مربوط به دریچه ها و دیواره ها است که با استفاده از اکوکاردیوگرافی به راحتی می توان آن را تشخیص داد.

تپش قلب

احساس تپش قلب گاهی می تواند ناشی از آریتمی های قلبی باشد و ناشی از کار زیاد یا اضطراب باشد، بسیاری از افراد سیگاری از این مشکل رنج می برند و نیاز به درمان طولانی مدت خواهند داشت. در چنین مواردی بهتر است ابتدا ضربان قلب خود را بررسی کنید و در صورت غیر طبیعی بودن به پزشک مراجعه کنید.

عرق سرد

تعریق بیش از حد نیز یکی از علائم شایع ریتم نامنظم قلب و حملات قلبی است و اغلب با علائم دیگری همراه است. اگر عرق سرد با درد قفسه سینه، سرگیجه، تنگی نفس و خستگی همراه باشد، احتمال حمله قلبی افزایش می یابد، پس نسبت به این مشکل بی تفاوت نباشید.

خوب است بدانید که معمولاً اثرات سیگار بر روی قلب به مرور زمان خود را نشان می دهد، اما در برخی افراد این مشکلات زودتر ظاهر می شوند. به همین دلیل توصیه می کنیم هر زمان که با چنین علائمی مواجه شدید، خود را درمان کنید و سلامت خود را به خطر نیندازید.

مناسب ترین اقدامات برای ترک سیگار

اگر به فکر ترک سیگار هستید و می خواهید عادت بد سیگار کشیدن را کنار بگذارید، بهتر است در اولین قدم تاریخ ترک سیگار را مشخص کنید. به چیزهای مثبت فکر کنید و سوالاتی را که به آنها فکر می کردید از دیگران بپرسید.

سعی کنید یک تصمیم محکم بگیرید و خیلی سریع اقدام نکنید. این کار اصلا سخت نیست و فقط اراده و پشتکار قوی می خواهد. اگر می خواهید از عوارض قلبی عروقی ناشی از مصرف دخانیات جلوگیری کنید، باید هر چه سریعتر آن را ترک کنید و آن را نادیده نگیرید.

برای کمک به ترک سیگار، می توانید از یک جایگزین حاوی نیکوتین مانند آدامس نیکوتین، اسپری نیکوتین یا چسب نیکوتین استفاده کنید.

وقتی میل به سیگار کشیدن دارید، با انجام فعالیت های سالمی که از آن لذت می برید، حواس خود را پرت کنید در همین حال، می توانید با ورزش، خرید، مطالعه، سرگرمی، شنا، غواصی و فعالیت های دیگر خود را سرگرم کنید.

سعی کنید تمام استرس های روحی را رها نکنید. در غیر این صورت ممکن است دوباره شروع به کشیدن سیگار کنید.

هنگامی که تصمیم به ترک سیگار گرفتید، بهتر است در مورد آن با اطرافیان خود صحبت کنید و از آنها بخواهید که شما را راهنمایی کنند.

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، سیگار می تواند بر قلب نیز تأثیر بگذارد، بنابراین حتی پس از ترک سیگار، در محیطی زندگی نکنید که سیگار وجود دارد و افراد سیگاری باید از آنها دوری کرد.

اگر می خواهید شانس خود را برای ترک سیگار دو برابر کنید، حتما از متخصصان صنعت ترک سیگار مشاوره و کمک بگیرید و با جلسات مشاوره منظم ادامه دهید.

بد نیست بدانید که نوشیدن آب کافی نیز ترک سیگار را آسان تر می کند. بنابراین هر روز حدود 8 تا 10 لیوان آب بنوشید و اجازه ندهید بدنتان دچار کم آبی شود.

مهمترین مزایا و فواید ترک سیگار

یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی، ترک سیگار به طور کلی و دوری از افراد سیگاری است. ترک سیگار به مرور زمان خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و تصلب شرایین را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی ناگهانی کمک می کند.

خطرات سیگار کشیدن برای قلب پس از ترک به طور موثر کاهش می یابد و سلامت افراد نیز در خطر نیست. بیماری های قلبی عروقی اغلب به دلیل تشکیل پلاک در رگ های قلب رخ می دهد و با گذشت زمان، این وضعیت می تواند منجر به حملات قلبی، درد قفسه سینه، نارسایی قلبی یا آریتمی شود.

افرادی که سیگار می کشند میزان کلسترول خوب را در بدن خود کاهش می دهند که به قلب فشار وارد می کند و لخته های خون را تشکیل می دهد. پس از یک سال سیگار کشیدن، فشار خون فرد شروع به کاهش می کند، بنابراین خطر ابتلا به بیماری قلبی به دلیل فشار خون بالا کمتر است. در این زمان، سطح اکسیژن فرد افزایش می یابد، بنابراین انجام این فعالیت بدنی آسان تر می شود و قلب بهبود می یابد.

استعمال دخانیات نه تنها تاثیرات منفی بر قلب دارد، بلکه سایر اعضای بدن را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش عملکرد آنها می شود. با ترک سیگار در کمتر از 1 ماه، عملکرد ریه افراد بسیار بهتر می شود و ظرفیت او برای فعالیت های قلبی عروقی و استقامت ورزشی افزایش می یابد.

پس از ترک سیگار عوارض جانبی سیگار بر قلب روز به روز کاهش می یابد و گردش خون بهبود می یابد. هنگامی که سیگار را ترک می کنید، رگ های خونی و شریان های شما دوباره شروع به گشاد شدن می کنند و احتمال لخته شدن خون کاهش می یابد. به همین دلیل افراد کمتر دچار سکته مغزی می شوند و بدنشان مقاومت بیشتری دارد.

علاوه بر مشکلات قلبی، از طریق سیگار کشیدن به سرطان لوزالمعده و بیماری ریه نیز مبتلا می شوید، اما با ترک سیگار می توانید اندام های خود را سالم نگه دارید و بهتر زندگی کنید. کسانی که سیگار را ترک می کنند سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و نشاط بیشتری دارند. اما افرادی که به سیگار کشیدن ادامه می دهند خیلی سریعتر از دیگران پیر می شوند و بدنشان ضعیف می شود.

آخرین سخن

سیگار بر رگ های خونی که خون را به قلب و سایر اندام های بدن می رسانند، اثر منفی می گذارد و میزان اکسیژن خون را کاهش می دهد. بنابراین دیواره رگ ها آسیب دیده و پس از مدتی تصلب شرایین ایجاد می شود.

این بیماری معمولا زمانی رخ می دهد که رگ های خونی مسدود یا باریک شوند. توجه داشته باشید که اثرات سیگار بر قلب هر روز بیشتر می شود. به همین دلیل اگر نمی خواهید سلامتی تان به خطر بیفتد و اندام های بدنتان آسیب ببیند، بهتر است با توجه به نکات مهمی که در این مقاله به آن اشاره شد، مصرف سیگار را کاهش دهید و خیلی سریع آن را ترک کنید.

دکمه بازگشت به بالا