اقتصادی

اثرگذاری توسعه فضای سبز بر کارآمدی حمکرانی شهری

اخبار ورزشی/قم رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر قم، گفت: اقدام شاخص و نمایان شهرداری قم در کنار اقدامات عمرانی، توسعه فضای سبز است که در افزایش کارآمدی حمکرانی شهری موثر است.

سید مجتبی سبحانی، رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر قم، امروز ۲۵ مهرماه در اولین همایش ملی راهبردهای توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر که با حضور اعضای هیئت علمی و اساتید برجسته کشور و مدیران عامل سازمان‌های سیما، منظر و فضای سبز کلان‌شهرهای کشور و مسئولین استانی در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم برگزار شد، ضمن تبریک پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت، عنوان کرد: امروز همه شئون زندگی ما آگاهانه و ناآگاهانه از وضعیت شهر تاثیر می‌پذیرد و همین مسئله توجه به حکمرانی شهری را مضاعف می‌کند.

وی کارآمدی، تمرکز زدایی، حفظ و تقویت میراث معنوی و تاریخی، برابری، شفافیت در تصمیم‌گیری و اجرا، امکان مشارکت آحاد مردم، ایجاد احساس امنیت و سلامت برای مردم را از جمله شاخصه‌های سیاست‌گذاری و حکمرانی مطلوب شهری معرفی کرد.

سبحانی ادامه داد: توسعه فضای سبز باید با زیرساخت‌های عجین شده با میراث فرهنگی و تاریخی ما صورت بپذیرد؛ لازم است در حوزه توسعه فضای سبز برابری و توزیع عادلانه آن را مد نظر داشته باشیم.  

وی تاکید کرد: در عرصه‌های خدمات شهری دو دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه اول می‌گوید شهرداری موظف به انجام همه برنامه‌ها است، اما دیدگاه دیگر بر همکاری بخش خصوصی، شهرداری و گروه‌های تخصصی و کارشناسان تاکید دارد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر قم، گفت: اقدام شاخص و نمایان شهرداری قم در کنار اقدامات عمرانی، توسعه فضای سبز است که در افزایش کارآمدی حمکرانی شهری موثر است.

سبحانی یادآور شد: بوستان‌های زیادی در سطح شهر احداث شده است؛ اما آنچه امروز اهمیت دارد و ما آن را دنبال می‌کنیم غنی‌سازی بوستان‌ها است؛ همچنین استفاده از گونه‌های مثمر و سازگار با اقلیم باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه توسعه فضای شهری باید همگام با توسعه شهری باشد و نمی‌توانیم توسعه فضای سبز شهری را به دلیل شرایط اقلیمی محدود کنیم، افزود: در کنار توسعه فضای سبز شهری باید توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی را تقویت کنیم زیرا هدف ما از توسعه فضای سبز افزایش نشاط اجتماعی و ایجاد تفریحات سالم برای خانواده است.

سبحانی تاکید کرد: برنامه‌ریزی در حوزه توسعه فضای سبز مقوله مهمی است که نباید صرفا از منظر کمی مورد توجه قرار بگیرد؛ بلکه باید با در نظر گرفتن کاهش منابع آبی به عنوان مهم‌ترین چالش زیر ساختی بر سر راه توسعه فضای سبز، از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرد.

وی گفت: مطمئنا در مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و سازمان‌های سیما، منظر و فضای سبز شهرداری‌های کشور ایده‌های خوبی مطرح و یا انجام شده که باید به اشتراک گذاشته شود و قطعا  اشتراک نمونه‌ها و ایده‌های موفق در حوزه فضای سبز در این همایش می‌تواند به متولیان مدیریت شهری برای دستیابی به راهکارهای توسعه پایدار فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر کمک کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا