اقتصادی

ادامه مذاکرات برجامی در دولت بعد؛ ماجرا چیست؟

ابوالفضل خدایی: رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی در وین می گوید ما بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده ایم. العراجی گفت که “اساس هر توافق دستیابی به منافع ایران و مردم آن است.” اظهارات عراقچی پس از آن است که اخیراً میخائیل اولیانوف ، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین ، گفت که مذاکرات در مورد احیای توافق هسته ای در وین ممکن است به توافق در مورد احیای آژانس بین المللی انرژی اتمی قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران در 18 ژوئن برسد. ادامه هید. وی همچنین تأکید کرد که این روند نباید تأثیر قابل توجهی در روند مذاکرات بعدی داشته باشد. رافائل گروسی ، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، در پاسخ به س questionsالاتی درباره روند احیای توافق هسته ای در وین ، گفت که از سرگیری توافق هسته ای به بعد از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران موکول می شود. .

سیروس احمدی ، کارشناس امور بین الملل گفت: “چرا توافق نهایی در مذاکرات وین به دوره پس از انتخابات موکول شد؟” آقای عراقچی گفت که انتظار نتیجه نهایی در این هفته را ندارد و همچنین اظهار داشت که در این دور از گفتگوها امکان نهایی کردن توافق وجود ندارد و لازم است هیئت ها مجدداً با پایتخت ها مشورت کنند. این بدان معناست که دستیابی به توافق نهایی قبل از انتخابات امکان پذیر نبود. هیئت های دیگر باقی مانده بودند تا در مورد برخی موانع جدی صحبت کنند. با احترام به احزاب دیگر ، آنها ممکن است ترجیح دهند تصمیم گیری در مورد موضوعات بسیار حساس را به تعویق بیندازند تا اینکه آینده سیاسی ایران را بدانند. البته غربی ها همیشه گفته اند که آنها معتقدند تصمیم در مورد برنامه هسته ای ایران فراتر از رئیس جمهور است. آنها ممکن است اکنون به دنبال آگاهی از روند سیاسی در ایران باشند و برای مثال دریابند که آیا طیف به اصطلاح میانه رو در آینده دولت ایران جایگاهی خواهد داشت یا خیر. شاید بر این اساس ، آنها تصمیمات نهایی خود را بگیرند و رویکرد آینده خود در قبال ایران را تعیین کنند.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که ملاحظات چیست و آیا می تواند روند مذاکره را مختل کند ، گفت: مدت هاست که برخی از تحلیلگران از تمایل غرب برای گسترش اعتدال در ایران صحبت می کنند. در این صورت ، تشدید یا ساده سازی روند مذاکره و چگونگی تبادل امتیازات نیز می تواند عملکرد این ملاحظات باشد. به عنوان مثال ، طرف غربی ممکن است در محاسبات خود ، به عنوان مثال ، امتیاز دادن به ایران برای منافع یا عدم منافع هر جریان داخلی ، و اینکه چگونه این یا آن جناح در داخل کشور طرفدار باشد یا نباشد ، حساب کند و از موقعیت سیاسی در داخل .. ایران را قویتر کنید. بنابراین ممکن است تعیین نقش فضای سیاسی ایران قبل از نهایی کردن توافق مهم باشد. البته همه اینها فقط حدس و گمان است زیرا ما هنوز مدرکی از غرب نداریم که بتوانیم با اطمینان بیشتری درباره آن اظهارنظر کنیم.

احمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران چنین ملاحظاتی را در برخورد با غرب دارد ، گفت: همیشه باید همینطور باشد. ایران مدتهاست که فکر می کند کدام حزب در ایالات متحده از اقدامات خود بهره مند شود ، به عنوان مثال ، و مطابق با منافع خود عمل می کند. اساساً ، هر کشور در کار با کشور دیگر ترکیب و تعاملات موجود در نهاد حاکم بر طرف دیگر را در نظر می گیرد. بنابراین ، ایران و ایالات متحده ممکن است ترجیح دهند سرعت روند مذاکرات را تا حدی کند کنند. همچنین ممکن است برخی از ملاحظات سیاسی در طرف ایرانی وجود داشته باشد. به عنوان مثال ، کدام دولت توافق خود را در دوره تصدی خود نهایی می کند. البته می دانیم که دولت دوازدهم به ریاست آقای روحانی تا اواسط مرداد در قدرت باقی خواهد ماند و در صورت توافق عملی ، این مشکل ممکن است حدود یک ماه و نیم به تأخیر بیفتد. سوال این است تعیین نتیجه انتخابات آیا می توان ترکیب تیم مذاکره کننده را کمی تغییر داد؟ به عنوان مثال ، نماینده کاندیدای برنده باید در هیئت نمایندگی ایران باشد. در این صورت ، این البته به نفع منافع ملی است و ممکن است اجازه دهد ملاحظات سیاسی مانعی برای نتیجه گیری سریع توافق نامه نباشد. اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه برای رسیدن به توافق نهایی باید منتظر تشکیل دولت نهایی در ایران بمانیم ، ممکن است منعکس کننده تمام ملاحظاتی باشد که من بیان کردم.

در پایان ، این کارشناس در پاسخ به این س ofال که چرا فقط دو نامزد از جنبش انقلابی کناره گیری کردند و دو نامزد دیگر در رقابت باقی ماندند ، گفت: این مسئله از دیدگاه حزبی – جناحی – سیاسی و شخصی است. اما باید در نظر داشت که نامزدهای ریاست جمهوری علاوه بر وابستگی های حزبی و سیاسی ، خصوصیات ، اولویت ها ، نظرات یا جاه طلبی های شخصی خود را نیز دارند. البته تأکید می کنم که به نظر من بلندپروازی لزوماً معنای منفی ندارد. در این میان ، اختلافات ، مبارزات و سازش ها وجود دارد. ممکن است دو نامزد انصراف داده شده قبلاً مذاکرات مثبتی داشته باشند و دو نامزد باقی مانده نیز در مذاکرات به نتیجه نرسیده باشند. همه این ملاحظات می تواند وجود داشته باشد.

>>> این را نیز بخوانید:
تصمیم نهایی با رئیس جمهور نیست. برجام در دولت بعدی نیز ادامه دارد
آینده برجام و تعامل با جهان از دیدگاه 1400 نامزد چه می شود؟
جنگ اقتصادی و فشار شدید ، آیا نامزدها برنامه ای برای آن دارند؟
راه صلح در منطقه ، نامزدها چگونه از وضع موجود بهره مند می شوند؟

23310311

دکمه بازگشت به بالا