اقتصادی

ادعای بایدن: آمریکا و ناتو در حواث اخیر روسیه دخالتی نداشتند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی، در حالیکه روزنامه‌های آمریکایی از اطلاع داشتن دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا از حمله گروه واگنر خبر داده است،  رئیس جمهور آمریکا دوشنبه شب به وقت تهران مدعی شد که این کشور  و ناتو در حوادث اخیر روسیه دخالتی نداشتند.

به گزارش منابع خبری، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا گفت که به تیم امنیت ملی خود دستور داده او را به صورت «ساعت به ساعت» در جریان تحولات قرار دهند. او همچنین بدون توضیح بیشتر گفته از این تیم خواسته «مجموعه‌ای از سناریوها» را برای او آماده کنند. 

 جمعه شب گذشته نیروهای واگنر تاسیسات نظامی در شهر جنوبی «روستوف» روسیه را تصرف کردند و «پریگوژین»، رئیس این گروه  اعلام کرد نیروهایش پیشروی را با طرحی برای رسیدن به مسکو آغاز کرده‌اند. 


فرمانده واگنر

 

در پی آن، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی کوتاه و تند، اقدام نیروهای تحت امر پریگوژین را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند و درباره عواقب آن هشدار داد. ساعاتی بعد رئیس واگنر با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس موافقت کرد پیشروی را توقف و نیروهایش را در ازای دریافت ضمانت‌های امنیتی عقب بکشد. 

بایدن در ادامه اظهار داشت: «وضعیت روسیه بخشی از مبارزه در داخل نظام روسیه است.»

 روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به نقل از منابعی گزارش داده چند روز قبل از شورش مسلحانه گروه «واگنر» در روسیه به دستور «یوگنی پریگوژین» رئیس آن، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا شدیدا به این ظن رسیده بودند که وی در حال برنامه‌ریزی برای یک اقدام بزرگ علیه دولت روسیه است. 

بایدن در ادامه  افزود: «آمریکا و ناتو به صراحت اعلام کرده‌اند که در حوادث روسیه دخالتی نداشته اند.»

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز روز سه شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه روسی «راشا تودی» گفت، سرویس‌های امنیتی روسیه در حال تحقیق در خصوص احتمال دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی غرب در وقایع ۲۴ ژوئن (شورش مسلحانه اخیر در این کشور) هستند. 

 

 رئیس جمهور آمریکا از ادامه حمایت از اوکراین سخن گفت و اظهار داشت: «ما به حمایت از دفاع و حاکمیت اوکراین ادامه خواهیم داد.»

آمریکا در همین رابطه اعلام کرده که قصد دارد بسته کمک نظامی جدیدی به اوکراین به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار اهدا کند.

پایان پیام/

 




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا