اقتصادی

از بغداد تا دمشق همراه با امیرعبداللهیان/همسایگان اولویت دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی در بغداد و دمشق ، پس از اعلام دعوت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست منطقه ای حمایت از عراق ، سطح هیات ایرانی شرکت کننده در این نشست بارها توسط خبرنگاران ذکر شد. به از سعید خطیب زاده در پاسخ به س aboutالات مربوط به امور خارجه ، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، جمعه 6 شهریور اعلام کرد که هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی حسین امیر عبداللهیان از ایران برای شرکت در جلسه اعزام شده است.

فواد حسین ، وزیر امور خارجه عراق نیز روز جمعه 26 سپتامبر با امیر عبداللهیان تماس تلفنی گرفت و انتصاب وی را به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و دعوت خود را برای حضور در جمهوری اسلامی ایران تجدید کرد. اجلاس حمایت از عراق وی از بغداد به عنوان فرصتی برای گفتگو در منطقه یاد کرد.

وی ضمن تمجید از سیاست همسایگی خوب ایران ، خواستار گسترش بیشتر روابط دوجانبه شد.

وی گفت: “ما از هرگونه ابتکار منطقه ای مقامات عراقی با مشارکت مردم منطقه استقبال می کنیم.” و همسایه اصلی عراق به این اجلاس دعوت شد. البته ما در ارتباط با امنیت و توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم و مستقیماً با دمشق درباره نشست بغداد مشورت کرده و بر نقش مهم کشورهای منطقه در هر منطقه ای تأکید می کنیم. ابتکار عمل.

برهم صالح رئیس جمهور عراق در بیانیه ای قبل از این دیدار تاکید کرد که نشست بغداد به کاهش تنش ها و بحران ها در منطقه کمک می کند و گفت که عراق کشوری محوری در منطقه است.

به گزارش فارس ، وزیر امور خارجه جدید پس از روی کار آمدن در توییتی اعلام کرد که مصمم است سیاست خارجی متوازن ، پویا و هوشمندی را دنبال کند و در اینستاگرام نوشت: با برنامه های عملیاتی ، روابط خارجی متعادل ، فعال ، پویا و هوشمند ، مبتنی بر احترام متقابل به به دنبال آن اولویت بندی روابط با همسایگان و آسیا ، توسعه روابط متعادل با تمام نقاط جهان و تقویت موقعیت دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین المللی به دنبال آن است. (اینجا بخوانید)

سرانجام ، حسین امیرعبداللهیان فرودگاه مهرآباد تهران را پیش از ظهر شنبه 27 شهریور در رأس هیاتی به مقصد فرودگاه بغداد ترک کرد. وی در این سفر علی رضا عنایتی ، مدیر کل منطقه خلیج فارس ، علی اصغر خواجی ، مشاور وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و میر مسعود حسینیان ، مدیر کل خاورمیانه و شمال آفریقای عربی را در این سفر همراهی کردند. به

به محض ورود به فرودگاه بغداد ، وی توسط همتای عراقی خود فواد حسین مورد استقبال قرار گرفت.

شاهزاده عبداللهیان پس از خروج از فرودگاه در محل شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران حضور یافت و از مقام والای این شهید بزرگوار تقدیر کرد.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه های اصلی ما در وزارت خارجه این است که به دنبال احزاب بین المللی و حقوقی باشیم که به نام دولت آمریکا و کاخ سفید اقدامات تروریستی آشکاری را علیه این قهرمانان بزرگ انجام داده اند. مبارزه با تروریسم. ” ایالات متحده باید پاسخگو باشد ، حتی اگر دولت قبلی آمریکا مرتکب چنین جنایتی شده باشد ، دولت آمریکا نمی تواند از این اقدام تروریستی فرار کند و باید پاسخگو باشد ، و عاملان این اقدام و حمله تروریستی باید مجازات شوند و به دادگاه سپرده شوند. به (اینجا بخوانید)

سپس رئیس کادر دیپلماتیک به محل رفت. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت که آنچه امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم “امنیت پایدار منطقه ای” با مشارکت کشورهای منطقه است. با تکیه بر قابلیت های ملی ، تقویت ارتباطات و خوب. همسایگی و عدم دخالت کشورهای خارجی حاصل نخواهد شد. (بیشتر بخوانید)

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین اظهار داشت: خوشحالم که در اینجا و در آغاز دولت جدید ایران می گویم که سیاست خارجی دولت جدید ایران با عنوان “سیاست خارجی متوازن ، مctiveثر و هوشمند” بر اولویت روابط با همسایگان و منطقه ، و ما به گرمی با همه همسایگان و ساکنان محلی دست می دهیم.

وی در حاشیه اجلاس با مولود چاووشو.لو وزیر امور خارجه ترکیه گفتگو کرد. آنها همچنین در حاشیه دیدار با امیر عبدالله ، وزیران خارجه ایران و کویت ، “احمد ناصر محمد” رایزنی کردند. وزیر امور خارجه در دیدار با همتای کویتی خود در بغداد از آمادگی کامل ایران برای آغاز همکاری بین دو کشور خبر داد.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم ، نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی نیز شامگاه شنبه در پیامی در توئیتر اعلام کرد که با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده و نوشته است: من از ایرانی جدید دیدن کردم. وزارت امور خارجه. وی برای مسئولیت های جدید خود در زمینه توسعه روابط مثبت با کشورهای همسایه و تقویت روابط مبتنی بر خرد و منافع کشورها و سلام دائمی به مردم ایران ، همسایگان و دوستان آرزومندم. »

امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه ، عبدالفتاح السیسی ، رئیس جمهور مصر ، عبدالله دوم پادشاه اردن ، تمیم بن حمد آل ثانی ، امیر قطر ، صباح خالد حمد الصباح ، نخست وزیر کویت ، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم ، نخست وزیر ، وزیر دولت و حاکم از قطر حالت در این دیدار فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند. در این نشست ، در سطح سفیران ، سفیران اعضای دائم شورای امنیت نیز حضور داشتند.

شرکت کنندگان در اجلاس بغداد در بیانیه پایانی بر ضرورت وحدت بخشیدن به تلاش های منطقه ای و بین المللی برای دستیابی به ثبات و امنیت در منطقه تاکید کردند. (بیشتر بخوانید)

در همین رابطه ، سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه ، روز دوشنبه نهم سپتامبر در پاسخ به سوالی در مورد نشست منطقه ای برای حمایت از عراق و اینکه چرا ایران در سطح ریاست جمهوری شرکت نکرد؟ وی گفت: برای هر اجلاس بین المللی ، سطح و نحوه تشکیل شرکت کنندگان بر اساس جزئیات برگزاری و آمادگی برای آن در کشورها توسط کشورها تعیین می شود. و تصمیم گرفته می شود که آیا رئیس جمهور محترم یا وزیر امور خارجه بر اساس سطح شرکت کنندگان و برنامه های رئیس جمهور و مواردی از این دست در جلسه ای شرکت می کنند و عملاً هیچ تفاوتی در سیاست خارجی در این زمینه وجود ندارد ، به ویژه در عراق

وی ادامه داد: ما به عنوان همسایه عراق بارها یک سیاست اصولی را اعلام کرده ایم که در هر حرکت و ابتکاری که به ایجاد صلح و ثبات در عراق و نقش منطقه کمک کند ، در کنار آن هستیم. سفر قبلی آیت الله اصلی بسیار موفقیت آمیز بود و آنها مذاکرات بسیار خوبی با همه مقامات عراقی داشتند و به امید خدا سفر به عراق در آینده انجام می شود.

* سفر موفق شاهزاده عبداللهیان به بغداد / برخی می خواهند متن پررنگ را با حاشیه پوشش دهند

حسین امیرعبداللهیان سخنگوی وزارت امور خارجه سفر حسین امیرعبدالله وزیر امور خارجه به بغداد را “موفقیت آمیز” توصیف کرد و افزود: وی با مقامات و مقامات عراقی شرکت کننده در اجلاس رایزنی های گسترده دوجانبه و چند جانبه انجام داد.

همانطور که خطیب زاده در مورد موضع وزیر خارجه در عکس یادبود جلسه بغداد گفت: “پرداختن به حاشیه هایی که می خواهند متن را کاهش دهند در زمینه سیاست خارجی نیست.” این سفر آنقدر در مجموعه های مختلف به خوبی منعکس شده است که برخی ممکن است بخواهند این متن پررنگ را در حاشیه پوشش دهند. همه موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه ، عراق و عرصه بین المللی را می دانند و مهم این است که اجلاس بغداد در مسیر نزدیک شدن بیشتر قرار داشت و در این اجلاس سرنوشت مشترکی در این منطقه داریم.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در مورد دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همتای سعودی اش در بغداد گفت: اکثر مذاکراتی که در بغداد انجام شد انجام نشد و ما شاهد هیچگونه مذاکره جدیدی در بغداد نبودیم.

شایان ذکر است که مذاکراتی بین شاهزاده عبداللهیان و رئیس جمهور مصر السیسی در دیدار بغداد صورت گرفت.

* مشورت با مقامات عراقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی ، وزیر امور خارجه همچنین با برهم صالح رئیس جمهور ، مصطفی الکاظمی نخست وزیر و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق دیدار کرد.

برهم صالح در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از حمایت ایران از عراق و همچنین حضور هیات ایرانی در نشست بغداد تشکر کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با نخست وزیر عراق درباره پروژه های اقتصادی بین دو کشور و حج زائران ایرانی در ایام اربعین گفت وگو کرد.

شاهزاده عبداللهیان در دیدار خود با رئیس پارلمان عراق بر حمایت جمهوری اسلامی از برگزاری انتخابات زودهنگام ، عرصه ای برای تبلور آرا و اراده مردم عراق ، با توجه به انتخابات پارلمانی آینده تاکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر شنبه از کاظمین دیدار کرد. هنگامی که امانوئل مکرون با همراهی مصطفی کاظمی کاظمی را ترک می کرد ، وارد هیئت ایرانی شد. مکرون در توئیتی نوشت: “من برای دیدار با همه گروه های عراقی به کاظمین ، منطقه ای با اهمیت معنوی برای شیعیان رفتم. از استقبال شما متشکرم.”

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی روز دوشنبه 29 سپتامبر در مورد شرکت ایران در اجلاس بغداد و تأثیر آن بر همکاری های منطقه ای گفت: “ما از هرگونه ابتکار و اقدامی که به صلح و ثبات در عراق و عراق کمک کند ، حمایت می کنیم. منطقه. ما این کار را می کنیم. “، اما ما پیشگامان بودیم و دوباره پیشگامان خواهیم بود. امیدواریم این اقدامات بدون دخالت قدرتهای فرامنطقه ای گام های موثری در جهت تقریب منطقه ای باشد. (اینجا را بخوانید)

پیش از عزیمت شاهزاده عبداللهیان و هیئت همراه وی به سوریه ، صبح امروز یکشنبه ، در مقر سفارت ایران در بغداد ، نشست مشترک وزیر امور خارجه کشورمان با سفیر ، سران نمایندگی های ما و مقامات سایر نهادها در عراق

* سفر به دمشق

پس از آن رئیس کادر دیپلماتیک و هیئت همراه برای دیدار با مقامات سوری وارد دمشق شدند. وزیر امور خارجه در بدو ورود به فرودگاه دمشق ، مورد استقبال فیصل مقداد ، وزیر امور خارجه سوریه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به خبرنگاران گفت تهران و دمشق در مبارزه با تروریسم به حرکتها و پیروزیهای مشترک دست یافته اند. (بیشتر بخوانید)

* ایران و سوریه وارد مرحله جدیدی از روابط تجاری و اقتصادی شدند

پس از آن ، وزرای خارجه دو کشور وزارت خارجه سوریه را همراهی کردند و در آنجا مذاکره کردند. امیر عبداللهیان در این دیدار گفت ایران و سوریه وارد مرحله جدیدی از روابط تجاری و اقتصادی شده اند. (اینجا بخوانید)

پس از آن ، وزرای خارجه به خبرنگاران آمدند و صحبت های آنها را توضیح دادند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران و سوریه در حال تدوین برنامه ای برای توسعه موثر همکاری های اقتصادی و تجاری برای مقابله با تحریم های سرکوبگرانه دشمنان هستند. (بیشتر بخوانید)

وزیر خارجه سوریه همچنین از مقام معظم رهبری تقدیر کرد و انتخابات احساسی را به مردم ایران تبریک گفت.

سپس رئیس کادر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.

بشار اسد در سفر وزیر امور خارجه از جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از سوریه تشکر کرد.

وزیر امور خارجه همچنین با رهبران گروه های فلسطینی مستقر در دمشق در هتل خود دیدار کرد.

در پایان این سفر ، حسین امیر عبدالهیان به دیدار حضرت زینب (سلام الله علیها) رفت و سپس دمشق را به مقصد تهران ترک کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح روز دوشنبه 8 شهریور وارد تهران شد.

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا