اقتصادی

اظهارات نخست‌وزیر سودان درباره روابط با تل‌آویو، مساله فلسطین و سد النهضه

نخست وزیر دولت انتقالی سودان اظهار داشت که صلح سودان یکی از اولویت های اصلی دولت وی است و بنابراین بر روند صلح تمرکز دارد.

خبرگزاری دانشجویان سودان به نقل از اسپوتنیک گفت عبدالله حمدوک نخست وزیر موقت سودان به روزنامه مصری الشروق گفت صلح در سودان از مهمترین اولویت های دولت وی است و بنابراین بر روند صلح تأکید دارد.

وی خاطرنشان کرد: موارد بسیار مهمی وجود دارد که نیاز به روشن شدن دارد ، مهمترین آنها تأمین هزینه های صلح ، تلاش برای بازگشت آوارگان ، ایجاد فضای مناسب برای بازگشت آنها به کشور و دستیابی به امنیت ، ثبات و تولید است.

نخست وزیر موقت سودان به روزنامه گفت كه كشور وی برای تأمین نیازهای روند صلح ، از جمله توسعه مناطق جنگ زده ، در طول 10 سال به حدود 7.5 میلیارد دلار یا 750 میلیون دلار در سال نیاز دارد.

در مورد توافق برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ، حمدوك تأكید كرد كه اهداف انقلاب دسامبر عالی بوده و منشور آزادی و تغییر و اولویت های دولت انتقالی روابط بین المللی متعادل را برقرار كرده است.

وی ادامه داد: بنابراین مسئولیت ما برقراری روابط مستقل با همه کشورهای جهان است و همکاری در همه زمینه ها همزمان دستیابی به صلح و امنیت منطقه ای و جهانی است.

وی افزود: “ما می خواهیم موضع قاطع خود را در مورد مسئله فلسطین و حق فلسطینیان برای تأسیس كشور مستقل خود تأیید كنیم.”

حمدوک گفت ، “این یک موفقیت بزرگ برای کشور است و این آغاز خروج ما از 30 سال انزوا است. ما مردم سودان درگیر تروریسم نبوده ایم ، اما سیاست های رژیم سابق دلیل آن بوده است.”

نخست وزیر دولت انتقالی در مورد سد رنسانس تأکید کرد: “موضع ما در مورد سد رنسانس روشن است و ما برای حل اختلافات و دستیابی به توافقی که به سه کشور حق استفاده از رودخانه ها و آب را به عنوان یک حق طبیعی می دهد ، اختلافات را قبول خواهیم کرد.

وی افزود: “ما در مورد 90٪ موارد مطرح شده به توافق رسیده ایم و بقیه موارد باید مورد مذاكره و تصمیم گیری های سیاسی قرار گیرند. ما اطمینان داریم كه اختلافات باقیمانده برطرف خواهد شد و متن گفتگوهایی كه چند روز پیش در خارطوم برگزار شد”.

حمدوک گفت که “روابط با برادران مصری از نظر تاریخ ، جغرافیا و منافع مشترک بین دو کشور ویژگی های خاص خود را دارد و دو کشور همکاری طولانی را طی کرده اند.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا