اقتصادی

افزایش صادرات از استان چهارمحال وبختیاری باید دردستور کار مسئولین مرتبط قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری اخبار ورزشی استان چهارمحال وبختیاری ، محمد کاظم منزوی معاون امور اقتصادی استاندار در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با تاکید برنگاه تحول گرا در زمینه صادرات گفت: ۱۱۰ میلیون دلار صادرات سالانه براستان چهارمحال و بختیاری رقم کمی است و باید ۵۰۰ میلیون دلار را هدف صادراتی سالانه و مبنای برنامه ریزی ها و عملکردها استان شود.

وی با تاکید بر اینکه سیاست نخست کارگروه توسعه صادرات، جذب صادرکنندگان و شرکت های مدیریت صادرات و انجام فرآیند صادرات از گمرک استان است، افزود:برای تحقق هدف ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات باید هم کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی و هم اعضای کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان با همت دوچندان راهبردهای اجرایی را تغییر دهند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در زمینه تولید صنایع دستی استان وضعیت مطلوبی دارد ،گفت: هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی برای فروش و صادرات محصولات و آثار هنری خود دچار تنش هستند و یکی از مهمترین اولویت های صادراتی استان در این زمینه است.

منزوی گفت: بزودی برای نخستین بار در فرودگاه شهرکرد تولیدات صنایع دستی استان عرضه می شود و همچنین زیر ساخت های مذاکرات و مبادلات تجاری B۲B در فرودگاه شهرکرد مهیا و ایجاد خواهد شد.

وی بر تعیین تکلیف کارت های بازرگانی موجود استان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر صادرکننده چندانی نداریم و باید در زمینه شناسایی راهکارهای صادرات محصولات تولیدی استان به ویژه صنایع کوچک، صنایع دستی و کشاورزی استان تلاش کنیم.

منزوی درخصوص ایجاد کارگو صادراتی در فرودگاه شهرکرد گفت: هم اکنون هماهنگی ها و بررسی فنی برای فرود هواپیماهای مسافری و باری در فرودگاه شهرکرد در حال انجام است .

رفع تعهد ارزی مهمترین دغدغه صادرکنندگان است

مدیرکل صنعت،معدن و تجارت و دبیر کارگاروه توسعه صادرات غیر نفتی استان هم با فراخوان صادرکنندگان و شرکت های مدیریت صادرات کشور برای فعالیت های تجاری صادراتی گفت: هم اکنون از مجموع ۲۷۶ دارندگان کارت بازرگانی در چهارمحال و بختیاری ۳۵ تاجر در زمینه صادرات فعالند که از ابتدای امسال تاکنون ۲۰۹ میلیون دلار کالا از گمرکات مختلف کشور صادرکرده اند.

فضل ا… رحمتی افزود: هدف صادراتی استان ۱۱۰ میلیون دلار است در حالیکه هم اکنون ۲۰۹ میلیون دلار صادرات محصول صنعتی و ۲۳۲ میلیون دلار محصول غیر صنعتی با کارت های بازرگانی صادره چهارمحال و بختیاری از گمرکات مختلف در کشور به خارج از کشور صادر می شود وبا ایجاد گمرکات تخصصی در استان قطعا این میزان صادرات هم افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در راستای فعالسازی سایر کارت های بازرگانی، کارگروه پایش صادرات بر مبنای گروه بندی های تخصصی در راستای افزایش ارزش دلاری تجارت ها وارد عملیات اجرایی شده اند و بزودی شرکت های اثر گذار صادراتی در استان عارضه یابی خواهند شد.

رحمتی با بیان اینکه رفع تعهد ارزی مهمترین دغدغه صادرکنندگان است ، تصریح کرد: هم اکنون ۲۹ محصول صادراتی استان به ۵۴ محصول افزایش یافته و قابلیت رقابت بیشتر با بازارهای جهانی را مهیا کرده است

دهکده تجاری دراستان چهارمحال وبختیاری ایجاد می شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی استان هم بر ارتقاء فناوری تولید محصولات استان در راستای افزایش صادرات محور کالا تاکید کرد و از ایجاد دهکده تجارت جهانی در شهرکرد خبر داد و گفت:طراحی و خاکبرداری این دهکده انجام شده است وتا یکماه آینده مناقصه ساخت ساختمان در سه طبقه برگزاری خواهد شد.

شهرام زارع افزود: طبقه اول زیرساخت ویژه فعالیت های تجاری است و طبقه دوم برای ایجاد بانک ها و یک بخش هم صرافی، گمرک بین المللی، بیمه بین المللی و …. و طبقه سوم ویژه اسکان و خدمات رفاهی هیات های تجاری و بازرگانان است .

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش مهمترین ضعف حوزه صادرات استان را نداشتن علم تجارت اعلام کرد و گفت: اتاق بازرگانی در این زمینه دوره های آموزشی تخصصی برگزار کرده است.

46

دکمه بازگشت به بالا