اقتصادی

الاخبار: پرونده ریاست‌جمهوری لبنان فعلا روی میز نیست

روزنامه الاخبار لبنان نوشت دبیرکل حزب‌الله لبنان و رئیس جریان المرده که نامزد پست ریاست جمهوری لبنان است دو هفته پیش دیدار کردند و دبیرکل حزب‌الله بر ادامه حمایت این حزب از وی تأکید کرد.

به گزارش اخبار ورزشی، روزنامه الاخبار در ادامه نوشت: «یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های فاجعه لبنان این است که اکثریت قابل توجهی از گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی منکر عدم تاثیرگذاری خود بر راه‌حل‌های اساسی برای بحران‌های اصلی لبنان می‌شوند. در هر مرحله‌ای که توازن واقعی قوا محک زده می‌شود، این گروه در جایگاه یک گروه ناتوان ظاهر می‌شود، اما با سروصدا و مشتاقانه عمل می‌کند و به دنبال هر علامتی که بوی ایفای نقش می‌دهد، می‌دود. با گذشت زمان مشخص می‌شود که این بیماری فقط بر این لبنانی‌ها تأثیر نگذاشته بلکه به گروهی از دیپلمات‌ها نیز سرایت کرده که در سایه چالش‌هایی نظیر آنچه منطقه با آنها دست و پنجه نرم‌ می‌کند، بیکار شده‌اند و می‌خواهند مشغولیتی بیابند. بنابراین آنها نیز به این دسته می‌پیوندند و درباره فعال کردن کمیته پنج جانبه صحبت می‌کنند که در پرونده انتخابات ریاست جمهوری لبنان نقش ایفا می‌کند. این گروه درباره حرف از تلاش برای جدا کردن مسیر این پرونده از معادلات شکل گرفته در نتیجه جنگ غزه و جنبه منطقه‌ای آن می‌زنند.»

این روزنامه افزود: «با این دو عنوان، شایعاتی در مورد نقش قطر و نقش فرانسه و تاریخ پیش‌بینی شده برای برگزاری این کمیته در ریاض (که گفته می‌شود در اوایل فوریه آینده باشد) به گوش می‌رسد. همه این اخبار با تحلیل‌های متناقضی روبروست و برخی معتقدند که فرصتی برای یک دستاورد ریاست‌جمهوری در یک محیط منطقه‌ای و جدا از حل و فصل‌های سیاسی بین‌المللی وجود دارد. اما مسؤولانی که به کشورهای عضو کمیته پنج جانبه می‌روند با برداشت‌های متفاوتی از آنچه گفته می‌شود، بازمی‌گردند.»

به نوشته این روزنامه، ولید البخاری، سفیر عربستان در بیروت، اولین کسی بود که به وجود تحولی اشاره کرد. وی در جلساتی که از اواخر سال گذشته شروع شد درباره این موضوع با شخصیت‌های سیاسی که بیشتر آنها در دایره حمایت از سوی عربستان سعودی بودند و یا به برعهده گرفتن پست و مقام‌های داخلی چشم دوخته بودند، صحبت کرد. سپس، فرانسوی‌ها را وارد خط کردند. اطلاعاتی در مورد حضور فرستاده فرانسه یعنی ژان ایو لودریان در ریاض پخش شد. می‌گویند وی می‌خواهد به قاهره و بیروت برود. احتمالا جاسم بن فهد آل ثانی، فرستاده قطر نیز به زودی برای همین ماموریت وارد لبنان خواهد شد.

در همین زمینه منابع گفتند برخی، نمایندگان خود را برای بررسی واقعیت‌ها به خارج از کشور فرستادند و بعدا مشخص شد که مساله قابل توجهی درباره حل بحران ریاست جمهوری لبنان وجود ندارد. یک دیپلمات عرب پاسخ کوتاهی را در مورد پرونده لبنان داد و تاکید کرد تمرکز کشورش امروز بر وضعیت غزه است. بقیه کشورها نیز همین موضع را دارند.

این دیپلمات با صراحت گفت: «این پرونده توسط هیچ کشوری به تنهایی قابل حل نیست و ریاض و همچنین واشنگتن آن را در انتهای دستور کار خود یا حتی خارج از آن قرار می‌دهند. این وضعیت قبل از عملیات «طوفان الاقصی» نیز همین گونه بود.» پس اکنون که میدان دغدغه اصلی آنهاست، رویکرد آنها چگونه خواهد بود؟ خود این دیپلمات اطلاعاتی را فاش می‌کند و می‌گوید: «تنها اقدامی که اخیرا عربستان انجام داده، درخواست از دوحه برای خروج اسامی از روند نامزدی است تا گفت‌وگو با گروه‌های سیاسی از روند مشخصات کلی رئیس جمهور آینده فراتر نرود و همچنین پرداخت پول برای هموار کردن مسیر پیش روی نامزد مورد حمایت قطر متوقف شود.» وی گفت: توافق اولیه بین پنج کشور صدور بیانیه مشترکی است که در آن بر ضرورت انتخاب رئیس جمهور و مشخصات کلی وی تاکید شود و غیر از این «چیزی برای بحث وجود ندارد».

این روزنامه گزارش داد: «محتوای آنچه به مقامات ذیربط در لبنان رسیده تفاوتی با مضمون سخنان دیپلمات عرب مذکور ندارد. حتی برخی از مقامات غربی صحبت در مورد جداسازی روندها را ساده‌لوحانه می‌دانند. آن‌ها می‌گویند رویکردی از این نوع به معنای یکی از این دو مساله است: یا لبنان متوجه حساسیت و جدی بودن وضعیت نیست یا نمی‌داند کشورها در موقعیتی مانند وضعیتی که ما در آن هستیم اولویت‌های خود را چگونه تعیین می‌کنند. واشنگتن در لبنان چیزی جز جبهه سوزان جنوب را نمی‌بیند و فقط به دنبال توافقی سیاسی است که تضمین کند این جبهه به یک رویارویی بزرگ با اسرائیلی‌ها منجر نمی‌شود، در حالی که تهران و ریاض خوب می‌دانند که برای این حل و فصل «ابعاد زمانی و داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و شرایط مناسب درحال حاضر وجود ندارد.»

درمورد تحولات داخلی جبران باسیل، رئیس جنبش آزاد ملی لبنان، اخیرا اعلام کرد هرگز سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده را در هیچ زمان و تحت هیچ شرایطی انتخاب نخواهد کرد. این اقدام به نظر می‌رسد پاسخی مستقیم و واضح به اظهارات یک هفته پیش نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان باشد که گفته بود فرنجیه تنها کاندیدای اعلام شده‌است و این نشان‌دهنده ادامه حمایت بری از وی است. تحلیلگران می‌گویند گزینه نبیه بری در این لحظه حساس مثل گزینه حزب‌الله لبنان است.

در مورد حزب‌الله، هیچ چیزی این حزب را وادار نمی‌کند که از حمایت از فرنجیه دست بردارد و چیزی نمی‌یابد که آن را مجبور به انجام این کار کند. طبق اطلاعاتی که منتشر شده فرنجیه این سخنان را از سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله شنیده‌است که در دیدار دو هفته پیش بین آنها ایراد شد. علاوه بر این، حزب‌الله حاضر نیست بر چیزی جز جبهه جنگ با دشمن تمرکز کند و اکنون نمی‌خواهد هیچ پرونده‌ای را قبل از روشن شدن پرونده غزه باز کند. بنابراین توصیف دقیق تحرکات بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی در پرونده ریاست جمهوری که سر و صدای زیادی از آن شنیده می‌شود، تنها اخبار پوچ رسانه‌ای و سیاسی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا