اقتصادی

الحاق کرانه باختری باید منجر به تغییر کادر رهبری فلسطینی‌ها شود/ تشکیلات خودگردان کارچاق‌کن صهیونیست‌ها!

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به تازگی قول داده است که در 11 ژوئیه دره جردن و شهرکهای صهیونیستی در کرانه باختری را به سرزمین های اشغالی الحاق کند.

نتانیاهو از ماه سپتامبر سال گذشته از پیوستن به این منطقه صحبت کرده است و آن را “فصل شکوهمند دیگر در تاریخ صهیونیسم” توصیف کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد واکنش احتمالی فلسطینی ها به احتمال پیوستن به بحران فلسطین در چند سال آینده ، ما به رمزی باروود ، نویسنده مشهور فلسطینی-آمریکایی که بیش از 20 سال در مورد خاورمیانه می نویسد ، روی آوردیم.

باروود معتقد است که پاسخ فلسطینی ها به برنامه الحاق اسرائیل ، ماهیت جنگ آپارتاید اسرائیل علیه استعمار را برای سالهای آینده روشن می کند. به گفته وی ، فلسطینی ها آماده هستند تا از خود سازماندهی و لفاظی های استریل محمود عباس بگذرند تا تلاش خود را برای بازیابی حقوقشان احیا کنند.

من: چرا نتانیاهو اصرار دارد در شرایط فعلی شامل دره جردن و شهرکهای صهیونیستی در منطقه تحت کنترل اسرائیل شود؟

باروت: نتانیاهو می گوید یک فرصت تاریخی برای چنین اقدامی وجود دارد زیرا او به دلیل اقدامات خود نیازی به پاسخگویی به کسی ندارد و ایالات متحده حتی به صورت کلامی او را محکوم نخواهد کرد.

در فوریه سال جاری ، اسرائیل امتیازی از اعلامیه بالفور در سال 1917 از ایالات متحده دریافت کرد ، و این زمینه را برای شکل گیری سیستم اسرائیل فراهم کرد.

توافق نامه ترامپ که به وضوح نقض قوانین بین المللی است ، راه را برای الحاق سرزمین های اشغالی فلسطین در کرانه باختری هموار کرد.

در این طرح فلسطینی ها به طور علنی تهدید کردند که در صورت عدم همکاری آنها را به شدت مجازات خواهند کرد. البته ، ایالات متحده قبل از اجرای این طرح ، فلسطینی ها را به شدت مجازات کرد و این کمک به سازمان های خودگردان و آژانس های کمک رسانی که به بقای فلسطینی ها اجازه زنده ماندن را می دهند ، متوقف شد.

اكنون دولت خودكشمی جلوی آن چوب و جزایر را می بیند. در مارس سال گذشته ، داماد ترامپ ، جارد کوشنر ، به فلسطینی ها گفت که ایالات متحده در صورت بازگشت به میز مذاکره با اسرائیل ، از الحاق کرانه باختری به اسرائیل حمایت خواهد کرد (مذاکرات از سال 2014 به حالت تعلیق درآمده است).

طی سه دهه گذشته ، به ویژه از زمان امضای توافق نامه اسلو در سپتامبر 1993 ، این سازمان اقتدار جزیره را انتخاب کرده است. اکنون ایالات متحده تصمیم گرفته است قوانین بازی را به طور کامل تغییر دهد و محمود عباس با یک تهدید وجودی روبرو است. او چاره ای جز تعظیم در برابر کوشنر یا تلاش برای احیای راه حل دو کشور قبلی ندارد. الگوی سیاسی منسوخ شده توسط ایالات متحده ایجاد و رها شده است.

اسرائیل به خوبی از بحران پیش روی رهبران فلسطین آگاه است. دولت جدید ائتلاف که توسط نتانیاهو و رقیب پیشین وی بنی گانتز تشکیل شده است ، معتقد است که الحاق بخش های بزرگی از کرانه باختری و دره جردن باید دیر یا زود انجام شود.

آنا: نتانیاهو گفت که فلسطینی هایی که در دره اردن زندگی می کنند قادر به اخذ تابعیت اسرائیل نخواهند بود. اما رژیم صهیونیستی پیش از این به ساکنان برخی مناطق فلسطین اجازه می داد تابعیت اسرائیل را بدست آورند ، و اکنون صدها هزار فلسطینی تابعیت اسرائیل را در دست دارند. هدف از اتخاذ این رویه جدید چیست؟ آیا صهیونیست ها قصد دارند در آینده کل کرانه باختری را تصرف کنند و فلسطینی ها را اخراج کنند؟

باروت: سیاستمداران اسرائیلی مدتهاست از “بمب جمعیتی” فلسطینی ها در اسرائیل سخن می گویند ، به این معنی که تعداد فلسطینی ها در سرزمین های اشغالی از صهیونیست ها فراتر می رود. هدف آنها این است که همه سرزمین های فلسطین را اشغال کنند و حداقل تعداد کمی از فلسطینی ها را رها کنند تا با این بمب جمعیتی روبرو نشوند. توجه داشته باشید که دره جردن ، که باید توسط اسرائیل ضمیمه شود ، نسبت به سایر مناطق کرانه باختری جمعیت بسیار کمی دارد.

نتانیاهو نمی خواهد به 50،000 فلسطینی که در دره اردن زندگی می کنند ، شهروندی اسرائیل اعطا کند ، و می خواهد دو نامه ارسال کند. اولین پیام برای فلسطینی ها. نتانیاهو می خواهد برای آنها روشن كند كه تحت رهبری صهیونیست ها می توانند در یك كشور با آنها زندگی كنند زیرا فلسطینی ها پس از پیوستن سرزمین های آنها به اسرائیل ، از حق قانونی برابر برخوردار نخواهند شد. .

نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی

پیام دیگری برای اسرائیلی ها به ویژه هواداران نتانیاهو در حزب لیکود و سایر احزاب ملی و مذهبی. نتانیاهو می خواهد به آنها بگوید که تهدید “بمب جمعیتی” فلسطین هرگز تحقق نخواهد یافت ، و شهروندان یهودی اسرائیل به تشکیل اکثریت مردم ادامه خواهند داد.

آنا: گنجاندن دره جردن و سایر مناطق در سرزمین های اشغالی چگونه بر بحران کلی فلسطین تأثیر خواهد گذاشت؟ آیا در آینده نزدیک شاهد قیام انتفاضه قبلی خواهیم بود؟

باروت: پیش بینی اینکه بعد از پیوستن چه اتفاقی خواهد افتاد دشوار است. یک دلیل مهم این است که اوضاع سیاسی در بین فلسطینی ها بسیار پیچیده است و اعراب هیچ همبستگی روشنی با فلسطینیان در این مقطع تاریخی ندارند.

اداره فلسطین مدت هاست که به عنوان سپر امنیتی برای ارتش اسرائیل و شهرک های صهیونیستی خدمت کرده است.

توجیه این که فلسطین همچنان در نگاه اسرائیل ، ایالات متحده و متحدان غربی آن باقی بماند ، تأمین امنیت صهیونیست ها است.

تمام مذاکرات قبلی در مورد ایجاد یک کشور فلسطین و حکمرانی خوب در نهایت بی نتیجه بود. به نظر من ، غرب واقعاً روند ایجاد یک کشور فلسطین را تسهیل نکرده است.

در 19 مه ، محمود عباس اعلام كرد كه سازمان مستقل همه توافق نامه ها با اسرائيل و آمريكا را لغو خواهد كرد. ما هنوز نمی دانیم این تصمیم چه اقدامی خواهد کرد. خودمختاری نتیجه این توافق نامه هاست و کشورهای حامی کمک های خود را به عباس ارسال کردند زیرا آنها فکر می کنند که این سازمان محصول توافق نامه ها است ، بنابراین اگر توافق نامه ها لغو می شوند ، چرا باید سازمانی وجود داشته باشد؟ این سازمان چه نقشی خواهد داشت؟ آیا احیای جنبش آزادی بخش فلسطین ، که به جای اقتدار فلسطین ، نماینده بخش بزرگی از فلسطینی ها است ، منطقی نیست؟

می توان گفت که عباس همه توافق نامه ها را لغو کرده است ، اما وی هیچ اقدامی عملی انجام نداده است و در انتظار اعتراضات فلسطین پس از الحاق حدود 30 درصد کرانه باختری و کل دره اردن به خاک اسرائیل است.

محمود عباس

محمود عباس ، رئیس جمهور فلسطین

وقتی فلسطینی ها برای شعار دادن بر علیه اسرائیل ، ایالات متحده و عرب هایی که ساکت و گمراه کننده هستند ، به خیابان ها می روند ، آیا آنها به دلیل اشتباهات بیشمار و شکست های فراموش نشدنی خود ، خودگردان فلسطین و عباس را محکوم نمی کنند؟

عباس و دوستانش می خواهند خود را بخشی از فلسطینی های عصبانی جلوه دهند. اما مردم فلسطین ، به ویژه دانشمندان تحصیل کرده و از نظر سیاسی می دانستند که اسرائیل بدون کمک مستقیم عباس به اشغال آن ادامه نخواهد داد و می توانست شهرکهای یهودی خود را به راحتی گسترش دهد.

اگر اسرائیل بخش هایی از کرانه باختری را به سرزمین های اشغالی ضمیمه کند و اعتراضات فلسطین پس از مدتی پایان یابد و تغییری در رهبری فلسطین رخ ندهد ، نتانیاهو شجاعت این را خواهد داشت که اقدامات دیگری را برای الحاق سایر بخش های سرزمین فلسطین انجام دهد.

برنامه الحاق نتانیاهو یک روز نتیجه سالها سیاست توسط احزاب مختلف را مشخص خواهد کرد ، نه تنها اسرائیل که مراحل نهایی پروژه استعماری خود را در فلسطین تکمیل می کند ، بلکه فقط کشورهای عربی و جامعه بین المللی که استعمار اسرائیل را نادیده گرفته یا تسهیل کرده اند ، بلکه فلسطینی ها هستند.


بیشتر بخوانید:

واکنش رژیم صهیونیستی یک روز پس از الحاق کرانه باختری چه خواهد بود؟ گواه بی فایده بودن مذاکرات با اشغالگران

سازمان خودمختار در صدد لغو شناخت رژیم صهیونیستی است

مقامات به درخواست ICC پاسخ دادند


بارها ثابت شده است که فرمول سیاسی دو جانبه که رهبران قدیمی و فاسد فلسطین می خواهند توسعه دهند ، برای فلسطینی ها کار نخواهد کرد.

ما مدت هاست که می دانیم پروژه هایی که به مردم فلسطین توجه می کنند ، خواه در سرزمین های اشغالی باشند یا آواره آوارگان را نادیده بگیرند ، زنده نمی مانند ، چه رسد به یک صلح واقعی. توافق نامه اسلو ، ابتکار ژنو ، ابتکار عمل صلح عرب و نقشه راه برخی از این پروژه های شکست خورده هستند.

پاسخ فلسطینی ها به نقشه الحاق اسرائیل ماهیت جنگ آپارتاید اسرائیل علیه استعمار را برای سالهای آینده برجسته خواهد کرد.

من به شدت اعتقاد دارم که فلسطینی ها آماده مبارزه با خودمختاری ، زبان ناکام عباس ، قبیله گرایی و تلاش های بی ثمر برای به دست آوردن همبستگی عرب هستند.

احتمالاً نتانیاهو معتقد است که پایان داستان نزدیک است ، اما برنامه الحاق ممکن است به تعریف دوباره صحنه سیاسی منجر شود و در نهایت خود را به معادلات سیاسی تحمیل کند.

شایان ذکر است که پاسخ جمعی فلسطین به برنامه الحاق ، خواه به انتفاضه منجر شود یا در غیر این صورت ، که مردم فلسطین مدت هاست که به حاشیه رانده شده اند و اکنون زمان آن رسیده است که تلاش های خود را برای مطالبه حقوق خود احیا کنیم.

انتهای پیام / 4106 /

دکمه بازگشت به بالا