ورزشی

الزامات جالب لیگ برتر هندبال/ ۲ امتیاز رایگان در جیب باشگاه‌ها! – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، سی و ششمین دوره رقابت‌های لیگ برتر هندبال مردان از دهه اول شهریورماه سال جاری استارت می‌خورد. فدراسیون هندبال در نامه‌ای به باشگاه‌های فولاد مبارکه سپاهان، نیروی زمینی شهید شاملی کازرون، صنعت مس کرمان، فولاد نوین اصفهان، زغال سنگ طبس، نفت و گاز گچساران، گیتی پسند اصفهان، زاگرس اسلام‌آباد غرب، پرواز هوانیروز اصفهان، پیکان سبزوار، آلومینیوم اراک و پلیمر خلیج فارس خرم‌آباد شرایط برگزاری سی و ششمین دوره لیگ برتر هندبال مردان باشگاه‌های کشور را اعلام کرده است.

دهه اول شهریورماه استارت لیگ برتر هندبال مردان

زمان شروع مسابقات لیگ برتر هندبال آقایان در فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ دهه اول شهریور ماه سال جاری اعلام شده است و زمان نقل و انتقالات پنجره اول (پیش فصل) کادر فنی و بازیکنان از ۱۴۰۲/۰۴/۱۶ آغاز و تا ۴۸ ساعت قبل از شروع هفته اول لیگ برتر پایان می‌پذیرد.

در نامه فدراسیون هندبال آمده است که هر تیم می‌تواند از ۲۴ بازیکن شامل ۱۴ بازیکن بزرگسال، ۸ بازیکن امید در رده سنی ۱۳۷۹/۱۰/۱۱ به بالا و ۲ بازیکن تیم ملی جوانان در رده سنی ۱۳۸۲/۱۰/۱۱ به شرط آنکه در آخرین لیست اعلامی تیم ملی، اعزام به رویدادهای بین المللی عضویت داشته باشند، استفاده کند. به این ترتیب نیمی از بازیکنان ثابت هر تیم باید از رده سنی جوانان و امید باشد.

نگاه حمایتی فدراسیون از بازیکنان نوجوان و جوان در لیگ‌ها

سید مهدی ترابی سرپرست کمیته مسابقات فدراسیون هندبال ایران در گفتگو با خبرنگار آنلاین در این خصوص توضیح داد: تمام تیم‌ها ملزم به استفاده از دو بازیکن از آخرین لیست اعلامی تیم ملی رده سنی جوان در تیم خود هستند. این تصمیم به این دلیل گرفته شده که پیش از این برخی از بازیکنان این رده سنی به تیم‌های لیگ برتری رفته و برخی نیز در لیگ دسته یک و دو بازی می‌کردند. این مسئله باعث می‌شد سطح پیشرفت بازیکنان تیم ملی جوانان به یک اندازه بالا نیاید و خود به خود افت می‌کردند. با این تصمیم که به نوعی یک برنامه خوب و آینده نگرانه است، تمام بازیکنان رده سنی جوان تیم ملی شانس حضور در رقابت‌های لیگ برتر را خواهند داشت.

نوجوانان صاحب لیگ مختص خود می‌شوند

وی افزود: ما در لیگ امسال به تیم‌ها اجازه ندادیم بازیکنان رده سنی نوجوان را به کار بگیرند چرا که خیلی از این بچه‌ها بدون تیم مانده یا نیمکت نشین می‌شدند. به جای آن تصمیم گرفتیم تا برای بازیکنان رده سنی ۸۴ و برای اولین بار لیگ هندبال نوجوانان را راه اندازی کنیم تا به این واسط ضمن آینده نگری فرصت خوبی برای رده سنی پایه و توسعه هندبال به این رده سنی داده شود و از آن سو حمایت مالی هم از بازیکنان این رده صورت بگیرد. همین طور این رقابت‌ها جنبه انتخابی تیم ملی را داشته و مربیان تیم ملی نفرات خود را با بررسی بازیکنان این لیگ انتخاب خواهند کرد.

یک بازیکن آزاد سهم هر تیم

در ادامه بخشنامه فدراسیون هندبال آمده است: “همین طور باشگاه‌ها می‌توانند در صورت داشتن جای خالی، یک بازیکن آزاد که در طول فصل مسابقاتی با هیچ باشگاه داخلی و خارجی قرارداد نداشته است، طبق ضوابط آئین نامه کمیته مسابقات عقد قرارداد نمایند. البته حضور بازیکنان نوجوانان رده سنی ۱۳۸۴/۱۰/۱۱ به بالا در لیگ برتر مجاز نیست. “

ممنوعیت استخدام بازیکنان خارجی سطح پایین

هر چند استفاده بازیکنان خارجی در تیم‌ها در این چند سال اخیر کمرنگ شده است اما در بخشنامه فدراسیون هندبال آمده است که تیم‌های شرکت کننده مجازند حداکثر از دو بازیکن خارجی از سهمیه بزرگسالان خود استفاده کنند که شرایط بازیکن خارجی واجد شرایط هم متعاقباً اعلام می‌گردد.

سرپرست کمیته مسابقات فدراسیون هندبال در این خصوص هم اظهار داشت: در مسابقات لیگ امسال بحث استخدام و به کارگیری بازیکنان خارجی آزاد و دست تیم‌ها باز است اما در این خصوص نظارت بیشتری خواهیم کرد. تیم‌ها باید بازیکنانی را به کار بگیرند که از فیلتر فدراسیون گذشته باشند. به طور مثال باید بازیکنانی از کشورهای صاحب سبک هندبال در آسیا، اروپا یا آفریقا باشند و کشورهای اروپایی که صاحب هندبال نبوده‌اند یا کشورهایی مانند هند و ویتنام و… را نباید به کار گیرند.

الزامات جالب لیگ برتر هندبال/ ۲ امتیاز رایگان در جیب باشگاه‌ها!

وی تصریح کرد: این بازیکنان حداکثر باید ۳۵ ساله بوده و بازی ملی در کارنامه خود داشته باشند. همچنین در سه سال اخیر عضو تیم‌های باشگاهی سطح بالای کشورهای خود بوده باشند. قطعاً وقتی بازیکنان سطح بالایی وارد تیم‌ها شوند به بالا رفتن سطح هندبال ایران کمک خواهد شد. با این تصمیم بازیکنان رده پایین وارد تیم‌ها نمی‌شوند تا فرصت بازی کردن از بازیکنان ایرانی سلب گردد.

دو امتیاز در جیب سرمایه گذاران در بخش پایه

به گزارش خبرنگار آنلاین، به ازای شرکت تیم جوانان در مسابقات باشگاه‌های کشور و نوجوانان در لیگ برتر باشگاه‌های کشور هر کدام یک امتیاز (تا سقف دو امتیاز) به مجموع امتیازات تیم در مسابقات لیگ برتر اضافه خواهد شد.

ترابی در ادامه پیرامون این امتیاز ویژه برای تیم‌ها گفت: این اتفاق سال قبل هم افتاد. فدراسیون با هدف تشویق باشگاه‌ها برای سرمایه گذاری در بخش نوجوانان و جوانان یک امتیاز ویژه برای تیم‌ها قائل شده است. به این ترتیب که اگر هر باشگاه در هر رده سنی پایه اقدام به تیم داری در بخش لیگ یا قهرمانی باشگاه‌های کشور کند یک امتیاز خواهد داشت و در مجموع با سرمایه گذاری در هر دو رده سنی می‌توانند حداکثر دو امتیاز را از همان ابتدای لیگ برای خود ثبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: این دو امتیاز بسیار با ارزش است و در جاهایی به درد تیم‌ها می‌خورد و همه تیم‌ها شرکت می‌کنند. به طور مثال در بخش بانوان تیم ماهان کرمان در انتهای لیگ امتیازات خوبی کسب کرد و اگر مانند باشگاه‌های دیگر در بخش نوجوانان و جوانان تیم داری می‌کرد و دو امتیاز داشت می‌توانست از خطر سقوط به لیگ دسته یک نجات پیدا کند. این پشتوانه سازی غیر از این دو امتیاز می‌تواند به باشگاه‌ها کمک کند تا برای سالهای بعد خود پشتوانه سازی و بازیکن سازی کنند.

عدم تداخل لیگ با مسابقات ملی

سید مهدی ترابی در مورد زمان برگزاری رقابت‌های لیگ و شروع آن در نزدیکی حضور تیم ملی در بازی‌های آسیایی هم گفت: طوری برنامه ریزی کرده‌ایم که بین دو لیگ فاصله زیادی نباشد و تیم‌ها بدانند برنامه شروع و پایان لیگ چه زمانی است تا آمادگی خود را حفظ کنند. برنامه ریزی ها طوری است که لیگ در سال آینده به اتمام می‌رسد و تداخلی بین برنامه‌های تیم ملی و لیگ نخواهیم داشت. به هر حال اولویت با برگزاری اردوها و حضور تیم‌های ملی در بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیاست و تنها وقفه ما هم در این دو زمان است.

وی بیان کرد: اگر روند لیگ برتر ما بیافتد در سال آینده فاصله دو لیگ سال بعد کم خواهد شد و این مسئله کمک می‌کند تا تیم‌ها و بازیکنان آمادگی خود را بهتر حفظ کنند. تیم‌های عربی حاضر در مسابقات باشگاهی اصفهان به ما می‌گفتند چقدر خوب است که لیگ شما دو هفته قبل تمام شده ما چهار ماه است که بازی نداشته‌ایم و شما با آمادگی آمده‌اید.

بازیکن و تیم محروم نداریم

رئیس سازمان لیگ هندبال در خصوص وضعیت بازیکنان یا تیم‌های محروم هم گفت: تمام بازیکنان یا تیم‌ها محرومیت خود را در پایان لیگ امسال سپری کرده‌اند و تنها جرایم نقدی مانده است که طبق قانون باید این جرایم را قبل از ثبت نام در لیگ تسویه حساب کنند.

در سی و پنجمین دوره رقابت‌های لیگ برتر هندبال مردان تیم‌های فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، شهید شاملی کازرون اول و دوم شده و تیم‌های مس کرمان و نوین سپاهان سوم مشترک شدند.

دکمه بازگشت به بالا