اقتصادی

امتیازات بی‌نظیر گسترش مناسبات تجاری تهران

به گزارش اینترنشنال تایمز ، مسکو تایمز مقاله ای در مورد برنامه بلند مدت مسکو برای قرار دادن روسیه در میان پنج اقتصاد بزرگ جهان منتشر کرد که می تواند به سیاست گذاران در تهران مزیت های گسترش روابط اقتصادی با همسایه شمالی خود را بدهد.

برنامه بلند مدت روسیه بخشی از روند هماهنگی بیش از 100 هدف اجتماعی و اقتصادی برای ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه برای سال 2024 است. مقامات روسی با اشاره به وقایع بی سابقه اقتصادی ، از جمله بحران کرونا ، گفتند که 2030 معنای بیشتری دارد از 2024 برای رسیدن به یک برنامه. مسکو مسافت طولانی.

روسیه تحریم ها و بحران ویروس کرونا را به فرصتی تبدیل کرده است

تجزیه و تحلیل کنایه آمیز از برنامه بلند مدت مسکو می گوید که 2020 می تواند اولین سالی باشد که روسیه خود را در آغاز هدف خود برای قرار گرفتن در میان پنج اقتصاد بزرگ جهان می بیند ، زیرا طبق استانداردهای کلان اقتصادی ، روسیه 1.5 دلار اقتصاد دارد. یک تریلیون. این توانسته بهتر از هر اقتصاد دیگر در جهان در برابر اولین سال کرونا مقاومت کند و پیامدهای بحران کرونا را مدیریت کند.

تحریم های روسیه

سرگئی گوریف ، اقتصاددان روسی و استاد دانشگاه پاریس ، گفت که سایر کشورها عملکرد بسیار بدتری نسبت به روسیه داشته اند ، به این معنی که روسیه عملکرد خوبی داشته است. اقتصادهای پیشرفته به طور متوسط ​​6٪ از تولید ناخالص داخلی خود را از دست دادند و بسیاری از کشورهای اروپایی 10٪ از تولید ناخالص داخلی خود را از دست دادند ، اما روسیه تنها 4٪ کاهش تولید ناخالص داخلی را تجربه کرد. این کاهش در حالی رخ داد که نفت ، مهمترین منبع صنعت و صادرات روسیه ، 70 درصد ارزش خود را از دست داد و در بهار سال 2020 به بشکه ای 20 دلار رسید.

سایر شاخص های اقتصاد کلان نیز در روسیه افزایش یافته است. وقتی پول ملی روسیه (روبل) که در جریان بحران اقتصادی قبلی آسیب دیده بود ، به دلیل بحران کرونا کمی لرزید و با شیب کم 18 درصد در برابر دلار آمریکا شروع به کاهش کرد ، اقتصاددانان گفتند که طبیعی است ، روبل نقشی در جذب ، ایجاد شوک اقتصادی.

در همین حال ، بانک مرکزی روسیه عملکرد بسیار خوبی داشته است و با سیاست پولی صحیح ، اجازه داده است تورم کشور دو رقمی نشود و یا وحشت مالی در جامعه ایجاد نکند.


بیشتر بخوانید:

برنامه ریزی شده در گفتگو با آنا: دستگاه دیپلماسی ایران فاقد استراتژی پیشرفته اقتصادی است / ما فرصت ها را در روسیه از دست می دهیم

زیگانسن: افزایش همکاری های دریایی بین ایران و روسیه


سیاست گذاران کرملین عملکرد اقتصادی روسیه را در توجیه رویکرد “اول ثبات” ارزیابی می کنند. به گفته اقتصاددانان ، روسیه توانست به خوبی از پس این شعار برآید ، به ویژه از زمان شروع بحران کریمه و کشورهای اروپایی و ایالات متحده ، روسیه را تحریم کرد.

از طریق این رویکرد ، روسیه توانست با انعقاد قرارداد تولید نفت با اصلی ترین اوپک ، قیمت ها را کنترل کند ، 170 میلیارد دلار به ثروت ملی اضافه کند ، بدهی عمومی را کاهش دهد و به عنوان یک چرخه مالی ، قیمت های نفت ، روبل و تورم داخلی را کاهش دهد. شرکت برش بدون محدودیت.

به همین دلیل صندوق بین المللی پول اخیراً از عملکرد مالی روسیه در غلبه بر پیامدهای اقتصادی بحران کرونا تمجید کرده است.

با این وجود روسیه که در غلبه بر پیامدهای کرونا از بسیاری از کشورهای دیگر پیشی گرفته است ، باید تلاش بیشتری کند تا اقتصاد از فشار کرونا خارج شود و کشور را در رقابت با غول های اقتصادی جهان قرار دهد.

امکان دستیابی به همکاری اقتصادی پایدارتر بین شرکای استراتژیک

النا ریباکووا معاون مدیر صندوق. موسسه اقتصاد سرمایه گذاری بین المللی روسیه. با این حال ، طبق داده ها و آمار ، در 12 سال از 13 سال اول قرن بیست و یکم ، روسیه موفق به رشد اقتصادی بالاتر از متوسط ​​جهانی شد.

روابط سیاسی ایران و روسیه اکنون در بهترین شرایط است ، اما با وجود این ، روابط اقتصادی تهران و مسکو با توانایی ها و قابلیت های بالایی که دارند ، در حد لازم نیست.

محله ایرانی-روسی ، که دارای مرزهای مشترک آبی در دو طرف دریای خزر ، روابط استراتژیک و مواضع مشترک در صحنه بین المللی است ، مزایایی نیست که بتوان به راحتی از آنها چشم پوشی کرد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که این فرصت بزرگ فرصتی بی نظیر برای شکوفایی روابط اقتصادی دو طرف به ویژه در زمینه تحریم ها و بحران کرونا ایجاد کرده است.

در همین رابطه ، ولادیمیر اوبیدینوف ، رئیس شورای تجارت روسیه و ایران معتقد است که زمان گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور فرا رسیده است. وی گفت: “روابط دو جانبه به منظور تأمین منافع مشترک و کمک به تأمین امنیت منطقه ای و بین المللی روند رو به رشدی دارد و همسایگی با مرزهای مشترک آبی در دو طرف دریای خزر در چند سال گذشته دارای روابط استراتژیک و فرصت های فزاینده است. نبی برای همکاری تجاری تاسیس شده است.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است ، گفت: این حجم مبادلات دو کشور همسایه به دلیل روابط استراتژیک موجود بسیار کم است.

به نظر می رسد از دست دادن فرصت های تجاری در روسیه ، بازار گسترده و پرجمعیت روسیه و همسایگان آن ، ضرری است که با فروش میلیون ها بشکه نفت خام و میلیون ها تن دیگر منابع زیرزمینی قابل جبران نیست.

انتهای پیام / 4155 /

دکمه بازگشت به بالا