ورزشی

امنیت سرمایه‌گذاران و اصلاح بودجه اولویت لیست شورای وحدت است

به گزارش خبرگزاری اخبار ورزشی، فیصل مرداسی کارشناس مسائل اقتصادی و عضو فهرست شورای وحدت نیروهای انقلاب در آستانه انتخابات به گفت و گویی با خبرنگار این خبرگزاری نشست. متن گفت و گو به شرح ذیل است:

عضو فهرست شورای وحدت: امنیت سرمایه‌گذاران و اصلاح بودجه اولویت لیست شورای وحدت است

جناب مرداسی شما سابقه حضور در وزارت صمت و ریاست سازمان مرکز ملی فرش ایران را دارید بیشتر خودتان را معرفی می‌کنید؟

من عضو شورای وحدت هستم، لیسانس مدیریت بازرگانی را از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد را در همین رشته، گرایش مالی در دانشگاه شهی بهشتی اخذ کردم، مرک دکترا را نیز ر رشته مدیریت راهبردی بوده؛ رساله دکترا بنده نیز در مورد تولید و تز دکترا نیز به صورت کتاب در مورد اقتصاد تولید محور بوده است. این سوابق را از آن جهت گفتم که بگم عمده سابقه خودم رو در بخش تولید و بخش خصوصی گذراندم و با این حوزه غریبه نیستم.

انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار می‌شود که مهمترین دغدغه مردم وضعیت اقتصادی است از طرفی در لیست‌ها کمتر، افراد متخصص اقتصادی می‌بینیم شما نیز یکی از معدود کارشناسان اقتصادی هستید که در لیست شواری وحدت حضور دارید برنامه شما برای حضور در مجلس به خصوص در حوزه اقتصادی به خصوص مالیات تورم و کسب و کارچیست؟

من وقتی که در مرکز ملی فرش شروع به کار کردم میزان صادرات فرش را از ۴۱۸ میلیون دلار به ۶۵۰ میلیون دلار رسی و امروز خیلی نارحتم که این عدد دو رقمی شده است.

مشکلات امروز ما باید به صورت ریشه‌ای حل شود یکی از این مشکلات بودجه است شاید خیلی از افراد بگویند مشکل اصلی ما امروز تورم، نقدینگی و تولید است. اما بودجه و کسری بودجه عامل اصلی تورم است. وقتی هزینه دولت بیش از درامد است دولت برای تأمین این کسری سراغ استقراض از بانک‌ها و چاپ اسکانس می‌رود این‌ها تورم‌زا است و مسیر‌های باطل است که متأسفانه در دولت‌ها ادامه پیدا کرده است.

شورای وحدت به دنبال این است که این روند باطل را اصلاح کند ما در مجلس انشالله به دنبال این خواهیم بود که بگویم دولت تو باید به اندازه درامد‌هایت خرج کنی، اگر مخارج بالاست باید از درامد‌های مشروع استفاده کنی نمی‌توانی از مسیر‌هایی که باعث تورم می‌شود استفاده کنی.

مهارتورم، مبارزه باگرانفروشی یا کار‌های تعزیراتی صرف نیست. این برخورد‌ها ظاهر مسأله است ما باید سراغ ریشه ان برویم البته همه این شعار را می‌دهند اما در عمل کار دیگه می‌کنند به نظر من به هر حال یک روز باید گروهی اراده انجام این کار را از خودشان نشان دهند و به نظر من لیست وحدت توانایی حل ریشه‌ای این مشکل را دارد.

تورم بزرگترین ضربه را به اقشار ضعیف جامعه می‌زند این نقل قول مشترک اکثر اقتصاد دان‌ها است که تورم فقیر را فقیر‌تر و ثروتمند را ثروتمند‌تر می‌کند.

جایگاه و کرامت سرامیه گذار و تولید کننده

موضوع دوم هم مربوط به تورم و شعار سال است یکی از مسائل ریشه این است که تولید ما متناسب با مصرف نیست وقتی عرضه افزایش پیدا کند و تناسب در بازار ایجاد شود به صورت اتوماتیک تورم کنترل و حتی کاهش پیدا می‌کند امروز ما فقط شعار حمایت از تولید می‌دهیم.

شما سال‌ها در دولت بودید، بعد به بخش خصوصی رفتین و مشاور چند انجمن و تشکل بودید پس می‌توانید از هر دو طرف به رابطه بخش خصوصی و حاکمیت به خصوص مجلس نگاه کنید متأسفانه تا به امروز هیچ وقت رابطه مناسب بین این دو بخش برقرار نبوده است. از طرفی بحث امنیت سرمایه‌گذاری و نگاه سلیقه‌ای هم وجود دار مثلاً یک کارشناس یا یک مدیرکل یا حتی معاون وزیر جلو اجرا یک طرح را گرفته و یا تخلفی کرده چگونه این سرمایه‌گذار یا تولید‌کننده می‌تواند به نماینده خود دسترسی داشته باشد.

یکی مهمترین ابزار‌های مجلس نظارت است دولت قوه اجرایی است و مجلس یک قوه نظارتی، شورای وحدت یکی از موضوعاتی که در برنامه خود دارد همین است.

جایگاه، ‌شان و کرامت تولید‌کننده و سرمایه‌گذار باید محفوظ باشد همانطوری که رهبری تأکید دارند باید امنیت تولید‌کننده تأمین باشد منظور من امنیت فیزیکی نیست یک فعال اقتصادی یک تولید‌کننده، باید بتواند شرایط اینده را پیش‌بینی کند. نباید هر روز با مقررات مختلف و پشت سر هم مواجه شود چون قدرت پیش‌بینی ان سلب می‌شود.

الان یک سری مقررات است که تولید‌کننده را تبدیل به متخلف می‌کند یعنی یک تولید‌کننده خودش را در معرض متخلف شدن و مجرم شدن می‌بیند
از طرفی تولید‌کنندگان ما ظرفیت توسعه دارد در سرمایه‌گذاری فقط منظور ما سرمایه‌گذار از خارج نیست تولید‌کنندگانی که از محل فروش محصولات خود سود می‌کنند می‌توانند همان سود را خرج توسعه کار خود کنند. ما برای کنترل تورم و نقدینگی به جای اینکه تسهیلات را از بخش‌های غیر مولد که تزریق نقدینگی به ان‌ها تورم‌زا است به واحد‌های تولید‌ی و مولد‌زا بدهیم.

الان یک واحد تولید بخواهد سرمایه در گردش بگیرد مشکلات زیادی دارند در نتیجه، مواد اولیه ندارند و در نهایت نمی‌تواند تولید داشته باشد، این‌ها همه سلب امنیت است.

به نظر من یکی از مکانیسم‌هایی که با نظارت مجلس نیز هم پوشانی دارد، تدوین مقررات در خصوص نظارت‌ها و مبارزه با فساد است ما می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که امنیت سرمایه‌گذاری مخدوش نشود. اگر این اتفاق صورت بگیرد دولت می‌تواند از تولید‌کنندگان حمایت کند.

در زمینه تدوین قوانین و نظرخواهی از بخش خصوصی چطور؟

مجلس اگر می‌خواهد به صورت درست و حرفه‌ای قانون‌گذاری کند باید در همه زمینه‌ها داری تخصص باشد از سوی دیگر ما در تمام حوزه‌ها خبره داریم که می‌توانیم از ان‌ها در کمیسیون مربوطه استفاده کنیم. برایند این کار می‌شود ایجاد یک کانون که هماهنگ با مطالبات مردم است و دیگر باعث مزاحمت برای مردم نخواهد شد. بعضا قانونی تصویب می‌شود که به جای اینکه مشکل مردم را حل کند بدتر باعث دردسر می‌شود.

برخی قوانین علاوه بر اثر‌گذاری بر ان حوزه بر حوزه‌های دیگر نیز تأثیر می‌گذارد به طور مثال اگر در حوزه پتروشیمی قانونی وضع شود صنایع پایین دستی ان نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد پلایشگاه‌ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. این یعنی اینکه مجلس باید یک ارتباط تنگاتنگ و ضروری با بدنه ملت برقرار کند این می‌شود مردمی‌سازی تصمیم‌ها.

اگر نخبگان جامعه و کارشناسان حوزه مختلف این موضوع را ببینند که مجلس یا کمیسیونی از ان‌ها، برای مشورت و تصمیم‌گیری دعوت می‌کند انگیزه ان‌ها در تصمیم‌گیری و نقش افرینی در تمام حوزه‌ها بیشتر می‌شود. در بحث نظارتی نیز همین موضوع است و می‌تواند کاری کند که نگذارد کلاه سر نمایندگان برود. شورای وحدت به دنبال همین است برای همین می‌گوید لیست من سیاسی نیست لیست ما از مجموعه افراد متخصص کمتر شناخته شده است
قرار نیست نماینده مجلس حتماً در همه حوزه شناخته شده باشند و چند سال سابقه داشته باشد.

عضو فهرست شورای وحدت: امنیت سرمایه‌گذاران و اصلاح بودجه اولویت لیست شورای وحدت است

چه عیبی دارد فردی که ۳۰ سال تجربه حضور جدی در یک حوزه یا صنعتی دارد به مجلس راه پیدا کند؟ اتفاقاً این افراد انگیزه بیشتری برای کار کردن دارند ان‌ها کرسی مجلس را تکیه گاه پرش قرار نمی‌دهند و به نبال رفتن به سازمان یا وزارتخانه نیستند. فهرست شورای وحدت این ویژگی را دارد و شعار ما این است که مسببین وضع موجود در لیست ما نیستند.

افرادی که در این لیست هستندد که هیچ پست اجرایی در سال‌های اخیر ندارند خود من اخرین مقام اجرایی که داشتم سال ۹۲ بوده است. ما این چند روز که برای تبلیغات به مساجد و محله‌های مختلف رفتیم و با اقشار مختلف مردم دیدار داشتیم می‌بینیم ان‌ها می‌گویند مشارکت نمی‌کنیم البته که ان‌ها حق دارند اما یک مسأله هست اگر شما مشارکت نکنید چه دستاوردی برای شما خواهد داشت غیر از این است که مجلس با یک رای اقلیت به نفع یک گروه خاص که الان هم در رأس هستن تشکیل می‌شود مجلس به هر حال تشکیل می‌شود اما این مجلس کجا؛ آن مجلسی که با یک اکثریت تشکیل شود کجا؛ تشکیل یم مجلس با حضور اکثریت مردم در انتخابات باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود، آن وقت نماینده می‌تواند مطالبه‌گر خواسته‌ها شما باشد و سؤال کند که چرا این تصمیم را گرفتید چرا این قانون را تصویب کردید.

لیست شورای وحدت مردم را دعوت می‌کند که مشارکت کنند، نگذارید فقط یک عده که این چند سال در پست‌های مختلف بودند واز این شاخه به آن شاخه رفتند، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها را در اختیار داشتند امروز دوباره بر کرسی مجلس بنشینند.

آن طرف عده‌ای دیگری که پاکدست، سالم و متخصص هستند اما در رسانه‌ها نبودند و کمتر شناخته شده هستند حضور دارند، اگر بخواهیم به نفع کشور و جامعه تصمیم‌گیری کنیم بهتر است این گردش نخبگانی صورت بگیرد و گروه دوم وارد مجلس شوند.

اگر شما به مجلس راه پیدا کردید اولین طرح را چه چیزی ارائه خواهید کرد. طرح‌های زیادی است اما چند طرح را در نظر داریم علاوه بر بودجه اصلاح نظام مالیاتی باید مالیات ستانی عدال محور باشد نمی‌شود انکه فردی که در پستو‌ها پنهان شده مالیات ندهد اما کارمند یا کاسبی که جلوی چشمم است در صف اول پرداخت مالیات باشد.

درامد مالیاتی حق مشروع دولت و ملت است و دولت بای هزینه خود را از این محل گرداخت کند نه اینکه استقراض کند.ساماندهی یارانه‌ها یکی دیگر از برنامه‌ها ما است. موضوع دیگر اینده فرزندان است همسر من فرهنگی است امروز مه ما فرزندان خود را به مدارس می‌سپاریم چون خوئدمکان نه فرصتا و نه تخصص ان را داریم گس ۱۲ سال فرزندان خود را در اختیار این قشر می‌گذاریم حالا اگر فرهنگیان ما بی‌انگیزه باشند بی‌علاقه باشند ارامش فکر ینداشته باشند چه بلایی بر سر فرزندان ما خواهد‌ آمد.

من نمی‌خواهم صرفاً توجه نظام حکمرانی را به بهبرود وضعیت فرهنگیان جلب کنم اما باید یک هدف بزرگتری داشته باشیم موضوع اصلی از دست رفتن نسل اینده است درست است فرهنگیان با تمام کاستی‌ها کار خود را می‌کنند اما باید توجه داشته باشیم که اگر نگران و غغه نسل اینده را اریثم باید فرهنگیان هم تأمین باشند

فساد یکی از مشکلات اصلی است شهرداری می‌روی باید رشوه بدهی وزارتخانه باید رشوه بدهی تقریباً همه اارات ولتی رشوه وجود دارد برنامه شما چیست؟

ما دولت را نقد می‌کنیم اما باید کار خوب را هم بگویم هر چند دیر اقدام شده اما سامانه صدور مجوز کار خوبی است من این عقیده را دارم هر چقدر روابط مردم با دولت شفاف و نظام‌مند بشود میزان این مشکلات به حداقل می‌رسد.

توسعه شفاف‌سازی و کاهش روابط چهره به چهره است وقتی بتوانی از منزل خودت کار را انجام بدهی و نیاز نیست به اداره یا وزارتخانه بروی ب امار فساد پایین می‌آید.

مبارزه با فساد خوب است شکی در ان نیست اما شیوه و اطلاع‌رسانی نباید به صورت غیر حرفه‌ای صورت بگیرد. نمی شود هر کسی یک بلند گو خبری بگیرد بگوید من فساد کشف کردم بع ببینیم یک چیزه دیگری بوده است این موضوع علاوه بر اینکه به ابرو افراد صدمه می‌زند امنیت سرمایه‌گذاری را نیز خدشه دار می‌کند وقتی دائماً تولیدکننده را جلوی دوربین می‌اوری بون انکه فساد وی در داگاه ثابت شده باشد بقیه تولی‌کنندگان تحت تأثیر قرار می‌گیرند، هر مدیر و اداره‌ای باید سیستم اطلاع ر سانی فساد خود را داشته باشد تا ارامش جامعه تحت تأثیر قرار نگیرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا