ورزشی

انتخاب لورنزوتی اصلح‌تر است/ معروف چالش‌های مربیگری را تجربه کند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

محمود افشاردوست در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین، درباره نشست شورای فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: فدراسیون از کارشناسان والیبال برای حضور در جلسه شورای فنی دعوت کرده بود تا ما در جریان پیگیری مذاکرات با گزینه‌های هدایت تیم ملی قرار بگیریم. در این جلسه رزومه کاری ویتال هاینن، آنجلو لورنزوتی، سعید معروف و روبرتو پیاتزا مورد بررسی قرار گرفت. البته تعداد نفرات زیاد بود و خیلی نمی‌توانستیم در مورد گزینه‌ها صحبت کنیم.

وی افزود: کارشناسان در حد چهار تا پنج دقیقه در مورد گزینه‌ها صحبت کردند و باید ببینم فدراسیون چه تصمیمی می‌گیرد. با توجه به صحبت‌های مرادی، قرار است جلسه کمیته فنی با تعداد نفرات کمتر برگزار شود و ماحصل جلسه شورای فنی در آنجا مطرح و در نهایت در مورد گزینه هدایت تیم ملی والیبال در جلسه کمیته فنی صحبت شود.

انتخاب لورنزوتی را برای تیم ملی اصلح‌تر می‌دانم

افشاردوست از بین گزینه‌های مطرح شده برای هدایت تیم ملی لورنزوتی را اصلح‌تر دانست و گفت: به نظرم لورنزوتی بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی در این مقطع زمانی است. لیگ ملت‌ها آخرین فرصت تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک است و ما باید تمام تلاشمان را برای آن مسابقات بگذاریم. از طرفی باید تلاش کنیم که شکل و شمایل تیم را از نظر فنی تغییر دهیم تا در رنکینگ در جایگاه بهتری قرار بگیریم.

اکثر کارشناسان نظرشان روی جذب مربی خارجی است

کارشناس والیبال ایران اظهارداشت: اکثر دوستانی که در جلسه حضور داشتند نظرشان روی جذب مربی خارجی بود. البته در زمان داورزنی هم افراد حاضر در جلسه کمیته فنی هم همین نظر را داشتند. حتی در آخرین جلسه هیأت رئیسه در زمان داورزنی هم اغلب کارشناسان نظرشان جذب مربی خارجی بود، با این حال همه این دوستان در توانایی سعید معروف هیچ شکی ندارند. او بازیکن و لیدر خیلی خوبی بود و خدمات شایسته‌ای به والیبال عرضه کرده است و هیچ شکی نیست که او می‌تواند در آینده به یک مربی سطح یک تبدیل شود.

سعید باید چالش‌های مربیگری را تجربه کند

عضو کمیته فنی فدراسیون والیبال تأکید کرد: به نظرم هم سعید معروف می‌تواند به یکی از مربیان خیلی خوب در سطح آسیا و جهان تبدیل شود، تمامی دوستان هم همین نظر را داشتند. اما در این مقطع نظر اهالی والیبال این بود که فعلاً یک مربی خارجی داشته باشیم تا سعید اگر صلاح می‌داند در کنار مربی خارجی باشد و چالش‌ها و فضای مربیگری را پیش یک مربی خارجی تجربه کند.

وی تأکید کرد: هر چند که شخصیت معروف و با توجه به اسم و رسمی که در دنیا دارد شاید ترجیح می‌دهد به عنوان سرمربی کارش را شروع کند که این خواسته بدی هم نیست و نشان از اعتماد به نفس بالای او دارد. اما نظر شخصی من این است که او به عنوان دستیار مربی خارجی کارش را شروع کند و خیلی زود به یک سرمربی ایده‌آل تبدیل شود.

با رنکینگ ایران شانس برای المپیک کم است

افشاردوست در مورد برنامه تیم ملی در لیگ ملت‌ها و مشخص شدن حریفان در این مسابقات گفت: در ورزش غیرممکن وجود ندارد، روی کاغذ با توجه به رنکینگ تیم ملی شانس کمی برای صعود به المپیک دارد، اما شانس کم به معنای صفر مطلق نیست و باید تلاش بیشتری کنیم. در رنکینگ چند تیم بالاتر از ایران قرار گرفتند و شاید شانس آن‌ها برای صعود نزدیک‌تر باشد اما ورزش غیرقابل پیش‌بینی است و هیچ چیز غیرممکن نیست.

تکلیف صعود در هفته اول لیگ ملت‌ها مشخص می‌شود

وی گفت: با وجود اینکه ما کار سختی پیش رو داریم. هفته اول در برزیل بازی‌های سختی پیش رو داریم و شاید خیلی از کارشناسان تصورشان این باشد که هفته اول تکلیف مشخص خواهد شد، چون ما برای صعود به المپیک نیاز داریم حداقل در ۸ بازی پیروز میدان باشیم و آن تیم‌ها هم ببازند و تنها برد ایران مطرح نیست چرا که برد و باخت‌های آن‌ها هم در شرایط جایگاه تیم ما اثرگذار خواهد بود.

لیگ برتر در نیم فصل بار فنی بالایی نداشت

افشاردوست عنوان کرد: بنابراین باید تیم ملی و فدراسیون همه تلاششان را به کار بگیرند تا بتوانند شرایط رنکینگ را تغییر دهند. وضعیت رنکینگ به گونه‌ای است که کار سخت است و نیاز به تلاش مضاعف دارد که البته این تلاش تنها به فدراسیون و بازیکنان تیم ملی ختم نمی‌شود. پیش‌زمینه تمامی این تلاش‌ها لیگ برتر والیبال است که باید از نظر فنی بار قوی داشته باشد. در نیم فصل اول لیگ بار فنی بالایی نداشت و امیدوارم در نیم فصل دوم شرایط فنی لیگ بهتر شود که به تیم ملی کمک کند.

مربیان باشگاهی باید ایرادات تکنیکی بازیکنان را برطرف کنند

وی گفت: در جلسه کمیته فنی خیلی از مربیان اشکالاتی از تیم ملی می‌گرفتند که به حق هم بود، به عنوان مثال در دریافت اول در امتیاز ۲۰ به بالا یا در حمله و توپ برگشتی مشکل داشتیم، متأسفانه ما در لیگ باز هم این اشکالات را می‌بینیم و کسانی که در جلسه کمیته فنی این ایرادات را مطرح می‌کردند که خودشان مربی لیگ برتر هستند به همین خاطر معتقدم کمک به تیم ملی از دل لیگ اتفاق می‌افتد و مربیان باید این اشکالات را در تیم باشگاهی خود برطرف کند تا شرایط در تیم ملی هم بهتر شود.

دکمه بازگشت به بالا