انواع کنتاکتور

کنتاکت وسیله ای الکتریکی است که برای روشن یا خاموش کردن مدار الکتریکی استفاده می شود. در واقع می توان گفت که انواع خاصی از رله در نظر گرفته شده است. با این حال، تفاوت اصلی بین رله و کنتاکتور این است که کنتاکتورها در کاربردهایی با ظرفیت حمل جریان بالا استفاده می شوند، در حالی که رله ها برای جریان کم استفاده می شوند. برای واردات دستگاه به ایران با الکتنو همراه باشید.

کنتاکتورها به راحتی بر روی زمین نصب می شوند و از نظر اندازه جمع و جور هستند. به طور کلی، این وسایل الکتریکی دارای چندین تماس هستند. این کنتاکت‌ها معمولاً در بیشتر موارد باز هستند و وقتی سیم‌پیچ کنتاکتور برق می‌شود، توان عملیاتی بار را تأمین می‌کنند. کنتاکتورها معمولاً برای کنترل موتورهای الکتریکی استفاده می شوند.

کنتاکتورها انواع مختلفی دارند و هر نوع دارای ویژگی ها، قابلیت ها و کاربردهای خاص خود می باشد. کنتاکتورها می توانند جریان را در محدوده وسیعی از جریان از چند آمپر تا هزاران آمپر و ولتاژ از 24 VDC تا هزاران ولت قطع کنند. علاوه بر این، این دستگاه های الکتریکی در اندازه های مختلف از اندازه دستی گرفته تا اندازه متری هستند.

رایج ترین منطقه مورد استفاده لودر فعلی است. کنتاکتورها جریان های بیش از 5000 آمپر و حداکثر توان بیش از 100 کیلو وات را کنترل می کنند. حرکت موتورهای سنگین هنگام شکستن جریان تولید می کند. این لایه ها را می توان با استفاده از لینک ها کوتاه و کنترل کرد.

اجزای کنتاکتور

یک کنتاکتور سه جزء اصلی دارد:

سیم پیچ یا آهنربا: این مهمترین جزء کنتاکتور است. نیروی محرکه مورد نیاز برای بستن کنتاکت ها توسط سیم پیچ کنتاکتور یا آهنربای الکتریکی تامین می شود. الکترومغناطیس ها و کنتاکت ها توسط کیس محافظت می شوند.

محفظه ها: دقیقاً مانند محفظه هایی که در هر برنامه دیگری استفاده می شود، کنتاکت ها دارای محفظه ای هستند که جداسازی و محافظت در برابر تماس شخصی با مخاطبین را فراهم می کند. محفظه محافظ از مواد مختلفی مانند پلی کربنات، پلی استر، نایلون 6، باکلیت، پلاستیک ترموست و غیره ساخته شده است. به طور کلی کنتاکتور قاب باز دارای یک محفظه اضافی است که از دستگاه در برابر آب و هوای بد، خطرات انفجار، گرد و غبار و روغن محافظت می کند.

کنتاکت ها: کنتاکت ها یکی دیگر از بخش های مهم این وسیله برقی هستند. وظیفه حمل کنتاکتور اکنون توسط کنتاکت ها انجام می شود. انواع مختلفی از نام کنتاکتورها از جمله کنتاکتورها، نام های کمکی و نام های قدرت وجود دارد. هر نوع ارتباط دارای بخش جداگانه ای است.

تماس چگونه کار می کند

جریان از مدار کنترل خارجی از کنتاکتور عبور می کند و هسته الکترومغناطیسی را تحریک می کند. با این حال، سیم پیچ/الکترومغناطیس یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که کنتاکتور آرمیچر را حرکت می دهد. کنتاکت استاندارد مدار بسته بین قطعات ثابت و متحرک را تکمیل می کند. جریان می تواند از طریق این کنتاکت ها به بار جریان یابد.

با حذف جریان، سیم پیچ بدون انرژی و نیروی مغناطیسی صفر می شود. بنابراین نیروی فنر بیشتر است و آرمیچر را که مدار را باز می کند به عقب می کشد. طراحی پیمانکاران عملیات ON-OFF سریع را تسهیل می کند.

تامین انواع کنتاکتور

روابط بر اساس سه عامل طبقه بندی می شوند:

بار استفاده شده

پهنای باند و

قدرت نامی

سوئیچ تیغه

سوئیچ های تیغه چاقو برای اولین بار در اواخر دهه 1800 مورد استفاده قرار گرفت. احتمالاً این اولین کنتاکتوری است که برای کنترل (راه اندازی یا توقف) موتور الکتریکی استفاده می شود. سوئیچ توسط یک نوار فلزی که روی یک کنتاکت می افتد ساخته می شود. این کلید دارای اهرمی برای بالا و پایین بردن سوئیچ بود. سپس کنار سوئیچ تیغه چاقو بایستید.

با این حال، مشکلی در این روش تبدیل وجود داشت. با استفاده از این روش، کنتاکت ها به سرعت فرسوده می شوند، زیرا باز و بسته شدن دستی سوئیچ با سرعت کافی برای جلوگیری از ایجاد قوس مشکل بود. در نتیجه، کلیدهای برنجی نرم زنگ می‌زنند و بیشتر آنها در برابر رطوبت و گرد و غبار آسیب‌پذیر می‌شوند. با گذشت سالها، اندازه موتورها افزایش یافته است و برای راه اندازی آنها به جریان بیشتری نیاز است.

این یک تهدید فیزیکی برای عملکرد چنین سوئیچ‌هایی با جریان بالا بود و بنابراین به یک مشکل جدی تبدیل شد. علیرغم چندین پیشرفت مکانیکی، سوئیچ تیغه به دلیل مشکلات و خطرات مربوط به عملکرد خطرناک و عمر کوتاه کنتاکت ها نمی تواند به طور کامل توسعه یابد.

کنترل کننده دست

از آنجایی که استفاده از سوئیچ تیغه چاقو به طور بالقوه خطرناک شد، مهندسان دستگاه کنتاکتور دیگری را توسعه دادند که ویژگی هایی را ارائه می کرد که سوئیچ تیغه چاقو نداشت. این دستگاه را کنترل کننده دستی می نامیدند. این ویژگی ها عبارت بودند از:

ایمن برای کار

واحد موقعیت خوبی دارد

اندازه فیزیکی کوچک

کنتاکت های تکی با کنتاکت های دوتایی جایگزین می شوند.

همانطور که از نام آنها پیداست، دو کنتاکت می توانند همزمان مدار را در دو مکان باز کنند. بنابراین، حتی در یک فضای کوچکتر، به شما امکان می دهد با دبی بالاتری کار کنید. دو مخاطب قطع اتصال را به گونه ای به اشتراک می گذارند که دو مجموعه از مخاطبین را تشکیل می دهند.

کلید یا دکمه کنترل دستی از راه دور کار نمی کند و به طور فیزیکی به کنترلر متصل است. هنگامی که اپراتور کنترل دستی را فعال می کند، مدار برق به اشتراک گذاشته می شود. پس از فعال شدن، برق را شارژ می کند. کانکتورهای دستی به زودی به طور کامل جایگزین سوئیچ های چاقویی شدند و حتی امروزه انواع مختلفی از کانکتورها مورد استفاده قرار می گیرند.

برنامه اتصال

کنتاکتورها در کاربردهای زیر استفاده می شوند.

بیشترین کاربرد کنتاکتور در موتور است. این در حفاظت چند بار و اتصال کوتاه برای موتورهای تجاری استفاده می شود.

کنترلرها برای اتوماسیون روشنایی در کاربردهای روشنایی صنعتی، تجاری و مسکونی استفاده می شوند. برای این نوع کاربرد از رله نوع قفل استفاده می شود. برای این نوع رله از دو سیم پیچ استفاده می شود. یکی برای تماس باز و دیگری برای تماس نزدیک است.

کنتاکتورهای تک قطبی در خودروها برای کار با بارهای 12VDC استفاده می شود.

استفاده از کنتاکتور با کلیدهای مدار ایمنی عملکرد بار در صنایع را تضمین می کند. و در چنین برنامه ای برای تعویض سریع یک بار مصرف استفاده می شود.

در رله جیوه و رله جیوه مرطوب استفاده می شود.

کنتاکتورهای دوقطبی (3 سیم، 1 فاز) برای کار با بارهای 240VAC مانند کولر گازی استفاده می شود.

در بانک های خازنی از کنتاکتورهای سوئیچینگ خازن برای تعویض خازن ها بر اساس توان راکتیو استفاده می شود. آنها به طور ویژه برای کنترل جریان های گذرا بالا تولید شده در طول سوئیچ طراحی شده اند.

مزایای ارتباط سازها

کنتاکتور عملکرد سوئیچینگ سریع را فراهم می کند.

این می تواند هر دو بار AC و DC را ارائه دهد.

ساختار ساده

معایب Communicator

می تواند به راحتی صدمه ببیند. اضافه بار، اتصال کوتاه و غیره می تواند کنتاکتور را از بین ببرد. به طور مشابه، خاک و گرد و غبار نیز می توانند رفتار آن را تغییر دهند. به طور مشابه، ON و OFF مکرر کنتاکتور می تواند انعطاف پذیری فنر برگشتی را کاهش دهد. بنابراین ممکن است نتواند پیستون را به درستی حرکت دهد.

حرکت مداوم کنتاکت های متحرک می تواند یک قوس در نقطه تماس ایجاد کند. این باعث افزایش دمای تماس می شود. بنابراین، تماس ممکن است شکست بخورد. به همین ترتیب، برخی از گازهای مضر مانند مونوکسید نیز می توانند در داخل کنتاکتور تشکیل شوند.

بر خلاف MCB، نمی تواند از بار محافظت کند. فقط عمل تعویض را نشان می دهد.

خروج از نسخه موبایل