ورزشی

انوشیروانی: کاری می‌کنیم همه به المپیک امیدوار شوند/ یک سال فرصت بدهید

رییس فدراسیون وزنه‌برداری گفت: به کادرفنی باید زمان داد و نمی‌توان در مدت کوتاه انتظار نتیجه خارق‌العاده داشت، با این حال در برخی اوزان قهرمانی‌آسیا شانس مدال داریم.

سجاد انوشیروانی در گفت‌وگو با اخبار ورزشی درباره‌ی وضعیت تیم ملی وزنه برداری ایران در آستانه قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ کره جنوبی بیان کرد: همه به این مساله اشراف دارند که تیم ملی وزنه‌برداری به لحاظ کیفی دچار افت شده است چون نسل‌سازی و پشتوانه‌سازی آنچنان صورت نگرفته است. ما الان شروع کرده‌ایم و پنج، شش جوان خوب در رده سنی ۱۹- ۲۰ ساله را کنار تیم بزرگسالان آورده‌ایم. از آن طرف هم تیم نوجوانان و جوانان کار می‌کنند تا نسل سازی انجام شود. ما باید با توجه به داشته‌هایمان به سمت بازی‌های آسیایی و المپیک برویم. با برنامه‌ریزی انجام شده توسط کادرفنی و برگزاری اردوهای منظم، امیدوارم این افت را جبران کنیم.

انوشیروانی: کاری می‌کنیم همه به المپیک امیدوار شوند/ یک سال فرصت بدهید

*یک سال و نیم به ما مهلت بدهید

او ادامه داد: وزنه‌برداری رشته زمان‌بری است و این طور نیست که مردم انتظار داشته باشند، در عرض ۲۰ روز نتیجه خارق‌العاده رقم بخورد. افزایش رکوردها کار زمان‌بر و پرهزینه‌ای است. همین الان که با شما صحبت می کنم، هر ورزشکار بین یک تا یک و نیم میلیون تومان در روز هزینه دارد. ما تلاش می‌کنیم کیفیت را بالا ببریم و نیاز داریم مردم برای وزنه‌برداری حوصله به خرج دهند و یک سال تا یک سال و نیم به ما مهلت دهند. مطمئن باشید تا المپیک برنامه داریم که سه وزنه بردار خود را با بهترین شرایط و افزایش چشمگیر رکورد راهی المپیک پاریس کنیم. باید برای وزنه‌برداری صبور بود. وزنه‌برداران و کادرفنی تلاش خود را می‌کنند و آنها نیاز به روحیه و زمان دارند و مطمئن باشید که کارهای بزرگی خواهند کرد.

*در برخی اوزان شانس مدال داریم

انوشیروانی در مورد انتظارها از تیم وزنه‌برداری در قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ تصریح کرد: به خاطر شرایط فدراسیون و انتخابات فدراسیون، اردوی تیم ملی دیر شروع شد و شاید برای مسابقات قهرمانی آسیا افزایش رکوردی که انتظار است را نداشتند. البته وزنه‌برداران بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد آمادگی دارند. با توجه به استارت لیست مسابقات در بعضی از اوزان شانس مدال داریم که در خانم‌ها یک مقدار کمتر و در مردان شانس مدال بیشتر است. این واقعیت را باید قبول کنیم تعداد اردوهایی که کمک می کند تا وزنه‌برداران افزایش رکورد داشته باشند هنوز اعمال نشده است و انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید

*قول می‌دهم در قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ تیم بهتری ببینید

او افزود: در قهرمانی آسیا انتظار داریم که وزنه‌برداران ما با تعداد خطاهای کمتر و باصلابت کار کنند. مطمئنم چند نفر از آنها نتایج خوبی می‌گیرند. البته این مسابقات انتخابی المپیک است و رقابت سخت خواهد بود. تمام تیم‌ها با تمام قدرت می‌آیند و چند تیم با ترکیب کامل شرکت می‌ کنند. رقابت نزدیکی بین تیم ها وجود خواهد داشت. باید از عنوان سومی سال گذشته خود دفاع کنیم و حتی به فکر ارتقای جایگاه هم باشیم. من به مردم قول می دهم، مطمئن باشند در قهرمانی آسیای ۲۰۲۴ تاشکند که اواخر امسال برگزار می‌شود، وزنه برداران ایران کاری می‌کنند که همه به المپیک امیدوار خواهند بود.

انوشیروانی: کاری می‌کنیم همه به المپیک امیدوار شوند/ یک سال فرصت بدهید

*زود است کادرفنی را قضاوت کنیم

رییس فدراسیون وزنه برداری در پاسخ به این پرسش که چه زمانی باید عملکرد کادرفنی مورد بررسی قراربگیرد؟ گفت: قطعا الان قضاوت در مورد کادرفنی زود است. کارشناسان باید بدانند کادرفنی از هفتم فروردین کارش را شروع کرده است. برخی از وزنه‌برداران زمانی که وارد اردو شدند، آمادگی لازم را نداشتند. در رکوردگیری شاید رکوردها آنچنان بالا نبود اما نشان داد وزنه‌برداران با یک ماه تمرین به لحاظ کیفی خوب شده‌اند. بنابراین نباید به این زودی کادرفنی را قضاوت کنیم و باید زمان بدهیم و ببینیم چه ابزاری دست کادر فنی است.

*مردم به کادرفنی و فدراسیون زمان بدهند

او همچنین گفت: اردوها را منظم و با کیفیت برگزار می‌کنیم و در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی شرایط بهتر خواهد شد. سال بسیار سختی را پیش رو داریم، اعزام ها نزدیک و پشت سر هم هستند. در مسابقات قهرمانی جهان که گزینشی المپیک است، همه وزنه‌بردارانی که دنبال المپیک هستند، حتما باید شرکت کنند. ۱۰ روز پس از آن باید در بازی‌های آسیایی شرکت کنیم. ما به برنامه‌های کادر فنی امیدواریم و ان‌شاءالله با زمان دادن به کادرفنی و فدراسیون، آن روزهای خوبی که مردم انتظار دارند را شاهد خواهند بود.

*مقامی مدرک بین‌المللی داوری دارد

نایب قهرمان المپیک لندن در مورد اینکه گفته می‌شود حسین مقامی، دبیر پیشین فدراسیون وزنه‌برداری قرار است به عنوان داور در مسابقات قهرمانی آسیا حضور داشته باشد و شاید این سوال برای مردم پیش بیاید که مقامی مدرک داوری دارد یا خیر؟ تصریح کرد: بله او به عنوان داور می‌آید و داور درجه یک بین‌المللی است و چند بار در مسابقات برون مرزی قضاوت کرده است.

*تیم اعزامی ایران ۲۸ نفره است

انوشیروانی در پاسخ به این پرسش که قبلا این نقد به فدراسیون وارد بود که نفر اضافه همراه تیم به مسابقات اعزام می‌کرد و اکنون خود او در این مورد صرفه‌جویی دارد که نفر اضافه اعزام نکند؟ تصریح کرد: بخواهیم یا نخواهیم باید هشت تا ۱۰ نفر در کنار تیم باشند. یک نفر سرپرست تیم است، یک نفر نماینده داوری، دو نماینده حراست، یک پزشک و کادرفنی‌ها باید در کنار تیم ملی باشند. ما در قهرمانی آسیا ۱۵ ورزشکار داریم،  اگر مثل سال‌های قبل بود، حداقل یک تیم ۴۰ نفره می‌رفت اما نفرات اعزامی ما ۲۸ نفر هستند. برای مدیریت هزینه‌ها، حداقل نفرات را در اعزام ها در نظر می‌گیریم. اگر خودم عضو هیات اجرایی کنفدراسیون آسیا نبودم و قبل از مسابقات جلسه نداشتیم، به کره‌جنوبی نمی‌رفتم اما مجبورم بروم چون تعیین تکلیف مسابقات امسال و سال بعد را داریم؛ در غیر این صورت نمی‌خواستم کنار تیم به کره‌جنوبی بروم. البته این برنامه را هم داریم که در برخی اعزام‌ها حضور نداشته باشیم. ما همه این مسائل را می‌دانیم و در تمام اعزام‌ها بحث کمی و کیفی را در نظر  می‌گیریم.

انوشیروانی: کاری می‌کنیم همه به المپیک امیدوار شوند/ یک سال فرصت بدهید

*۲۵ میلیارد تومان تا بازی های آسیایی باید هزینه کنیم

او با اشاره به بالا بودن هزینه‌ها تصریح کرد: در یک ماه گذشته با هزینه‌های کره‌جنوبی چیزی بالغ بر شش و نیم میلیارد تومان هزینه کردیم. جا دارد از حمایت های آقای وزیر و معاونانش تشکر ویژه داشته باشم. آقای وزیر درک بسیار زیادی از رشته‌های پر امید و المپیکی دارد و این نقطه عطفی است که خودش پیگیر مشکلات است. کمیته ملی المپیک انصافا نسبت به وزنه‌برداری لطف داشته و حمایت کرده است. اسپانسر ما هم در کنار تیم ملی وزنه‌برداری است و تا پایان آذر قرارداد داریم. بعد از آن هم انتظار داریم که این حمایت را از وزنه‌برداری داشته باشد تا بتوانیم هزینه‌های وزنه‌برداری را تامین کنیم. برآوردی که از هزینه‌ها داشتیم تا تیم ما به نحو احسن برای بازی‌های آسیایی آماده شود، نزدیک به ۲۵ میلیارد تومان است. این مبلغ فقط برای آماده‌سازی تیم‌های ملی و اعزام به مسابقات است.

*در اکثر استان‌ها زیر ساخت حرفه‌ای برای تمرین و اسکان نداریم

انوشیروانی با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی بر برگزاری اردوی تیم ملی در سطح دریا گفت: ما در اکثر استان‌ها زیر ساخت‌های استاندارد و حرفه‌ای برای تمرین نداریم و اگر هم در جایی این زیرساخت‌ها را داشته باشیم، جای مناسبی برای اسکان وجود ندارد. در حال حاضر در هر نقطه از ایران هم بخواهیم از هتل استفاده کنیم، هزینه هرشب اجاره اتاق سه میلیون تومان است. تعداد بچه‌ها در هر اردو حداقل ۲۰ نفر است و از طرفی تعداد پرس غذایی که می‌خورند زیاد است. اگر هر کسی به طور میانگین سه میلیون تومان در روز هزینه داشته باشد، در ماه ۹۰ میلیون تومان می‌شود و اگر آن را برای ۲۰ نفر در نظر بگیریم، در ماه چیزی حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خواهد شد که هزینه‌های بسیار زیادی است. یکی از مشکلات اصلی ما که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای آن برنامه دارند، این است که کمپ های تمرینی استاندارد در نقاط مختلف داشته باشیم تا برای برگزاری اردوها مشکل نداشته باشیم.

*برای انتخاب دبیر عجله نمی‌کنیم

رییس فدراسیون وزنه برداری در پاسخ به این پرسش که چه زمانی دبیر فدراسیون تعیین و کمیته فنی تکمیل می شود؟ بیان کرد: ترکیب کمیته فنی که مشخص است و پنج نفر عضو آن هستند. حسین رضازاده رییس کمیته فنی  است، من، بهداد سلیمی، حسین توکلی و سید کمال موسوی ترکیب کمیته فنی را تشکیل می‌دهیم. در مورد دبیر فدراسیون هم از آقای مقامی تشکر می‌کنیم در این مدت خیلی تلاش کرد اما به لحاظ ماموریت کاری به مشکل خورد. برای انتخاب دبیر فدراسیون که پست بسیار حساس و تعیین کننده‌ای در فدراسیون است، عجله نخواهیم کرد. با بررسی گزینه‌های بیشتر یک گزینه خوب را انتخاب می‌کنیم تا برنامه‌ها و مسئولیت‌هایی که فدراسیون دارد را به نحو احسن اجرا کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا