ورزشی

اگر همین امروز اسکوچیچ اخراج شود…

در میان ویرانی های این مربی تیم ملی، اگر نام گزینه های مدنظرتان را ذکر کنید، اشتباه نیست! البته به شرطی که با منطق و حقیقت فوتبال ایران همخوانی داشته باشد. “اسکو را بیرون بیاور، اما اول یک چاله حفر کن!”

به گزارش اخبار ورزشی، این روزنامه همشهریان وی نوشت: حملات بی امان و طاقت فرسا منتقدان و پیشکسوتان علیه مربیان تیم ملی ادامه دارد. در فاصله دو بازی با لبنان و سوریه، سهمیه حمله به او توسط حداقل 20 چهره مطرح فوتبال ایران حفظ شد. مجید جلالی مدعی است سردار آزمون از دراگان اسکوچیچ حرفه ای تر است یا به زبان ساده با مشکل بازیکنان بزرگ – مربیان کوچک در تیم ملی مواجه هستیم. حشمت خان مهاجری در ادامه گفت که اسکوچیچ باعث بی اعتمادی بازیکنان به او شده است. سپس نوبت به حمید استیلی رسید که بگوید ما در دیدار مقابل لبنان صرفا به خاطر خلاقیت فردی بازیکنانمان پیروز شدیم. محمد پنجعلی دیگر چهره سرشناس فوتبال ایران است که به کمپین اسکوچیچا آذری پیوست. او مدعی شد سرمربی کروات با کراوات به نیمکت تیم ملی رسیده و هیچ هنری ندارد. فرشاد فلاحت زاده از دیگر کسانی بود که این حرکت را ادامه داد. انتقاد شدید فیروز کریمی دستیار سابق تیم ملی از سرمربی تیم ملی که در جام جهانی مدعی بود باید به یک ایرانی فرصت کار و کسب تجربه داده شود! به هر حال نظرات و سلایق متفاوتی وجود دارد و هرکسی حق اظهار نظر دارد. اینجا قرار نیست بگوییم اسکوچیچ بهترین مربی دنیاست یا هیچ نقطه ضعفی ندارد. با این حال، هنگامی که یک اجماع قوی وجود دارد و اصرار بر «نمی‌خواهم»، کیفیت «خواستن» باید مورد تردید قرار گیرد. دوستان عزیزی که در این هفته چندین مصاحبه با کادر فنی تیم ملی انجام دادند، یک لحظه تصور کنید دراگان امروز اخراج شود، برنامه پیشنهادی آنها چیست؟ به نظر شما چه کسی جانشین سرمربی کروات می شود؟ آیا توافقی در این مورد وجود دارد؟

مربی ایرانی چطور؟

وقتی صحبت از حضور سرمربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی شد، حتی برخی از سرسخت ترین حریفان اسکوچیچ هم گلایه کردند و چنین موضوعی را نپذیرفتند. فرض کنید این تیم به جام جهانی برسد و در آنجا علی دایی، امیر قلعه نویی یا یحیی گل محمدی روی نیمکت ایران بنشینند، چه حسی دارید؟ فراموش نکنید قبل از اینکه اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی باشد، قرار بود یکی از دایی ها و قلعه نویی ها سرمربی شود. این تصمیم عمدتا به دلیل عواقب یک قرارداد رقت انگیز با مارک ویلموتس و جیب های خالی فدرال بود. الان هم همین مشکل وجود دارد و شاید در صورت تغییر کادر فنی باز هم مربیان ایرانی در اولویت باشند.

مربی خارجی؟ شبیه ویلموتس نباش!

منتقدان اصلی اسکو که اصرار بر اخراج فوری او داشتند، از نیاز به یک مربی خارجی بزرگ روی نیمکت تیم ملی صحبت کردند. این ایده بهتری است، اما اگر انتخاب های عینی و عینی دوست را بدانیم خوشحال خواهیم شد. آنها باید دقیقاً مربی مورد نظر خود را نام ببرند. ما چند گزینه بسیار شناخته شده داریم که حضورشان در ایران رویایی است. معروف ترینشان زین الدین زیدان است که به قول مازیار ناظمی قرار است با او بلند شویم! آیا زیزو به ایران می آید؟ جنارو گتوزو و آندره آ پیرلو یکی دو نفر سطح پایین هستند که هر دو گران هستند و معلوم نیست به کشوری مثل ایران سر کار بیایند یا نه. گزینه های منطقی تری در دسترس هستند، مانند لوران بلان که تقریباً از الریان قطر اخراج شد. فرض کنیم به ایران آمده است. پس این هم تیمی ها اعتراضی نخواهند داشت که چرا باید سرمربی برکنار شده تیم لیگ دهم قطر که چپ و راست پرسپولیس را هم شکست داده، روی نیمکت تیم ملی بنشیند؟ نونو اسپیریتو، سرمربی سابق ولورهمپتون واندررز می تواند گزینه دیگری باشد. با این حال، تجربه اخیر در تاتنهام وحشتناک بوده است. به طور کلی در بحث استخدام مربیان خارجی ابتدا باید دید آیا پس از کلاهبرداری بزرگ، بودجه کافی برای استخدام مارک ویلموتس را داریم یا خیر. به ویلموتس دو میلیون یورو به صورت وام از تامین اجتماعی پرداخت شده است و ممکن است مجبور باشیم چندین میلیون یورو غرامت بپردازیم. دوم اینکه تا آخر دنیا این ترس را داریم که یکی از این نام های بزرگ و فریبنده مثل مربی فریبکار و فرصت طلب بلژیکی از آب در بیاید. با این حال، وقتی خود ویلموتس به ایران آمد، آب از لبان همه جاری شد. او سابقه خوبی دارد اما هیچکس رویای او را برای ما نمی داند! خلاصه اینکه در میان ویرانی سرمربی این تیم ملی، اگر نام گزینه های مدنظرتان را ذکر کنید، اشتباه نیست! البته به شرطی که با منطق و حقیقت فوتبال ایران همخوانی داشته باشد. “اسکو را بیرون بیاور، اما اول یک چاله حفر کن!”

پیام به پایان رسید

دکمه بازگشت به بالا