اقتصادی

ایجاد زمینه کسب‌وکار برای استارتاپ‌ها با راه‌اندازی کارخانه نوآوری پست

تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت ملی پست با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته به امضا رسید.

به گزارش گروه ارتباطات و فناوری خبرگزاری علم و فناوری آنا، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان شرکت ملی پست با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای ایجاد و راه‌اندازی کارخانه نوآوری پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته با حضور محمود لیایی، معاون وزیر ارتباطات، سید جواد صدری آنلاین دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در سامان‌دهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، محمدرضا قادری عضو هیئت مدیره و رئیس مرکز نوآوری پست و علیرضا بای سرپرست دفتر ارتباطات وامور بین‌الملل و رئیس موزه ملی ارتباطات به امضا رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به اینکه سال گذشته در رویداد ایده بازار پست وعده کردیم تا کارخانه نوآوری را راه‌اندازی کنیم، گفت: امروز با امضای این تفاهم‌نامه کارخانه نوآوری در محل موزه ملی ارتباطات با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری راه‌اندازی خواهد شد. براساس این تفاهم‌نامه مقرر شده تا  فضای مناسبی از موزه ارتباطات را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیانی که محصول و یا خدمتی برای ارائه به شبکه پستی دارند قراردهیم.

وی بیان کرد: ما در شبکه پستی در راستای تحول دیجیتال و هوشمند سازی، نیازمندی‌های خود را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهیم تا محصول و خدمت موردنظر را به شرکت ملی پست به عنوان بهره بردار ارائه کنند.

سید جواد صدری‌آنلاین با بیان اینکه صنعت پست یکی از صنایع مادر در کشور است و گستردگی بسیاری دارد، افزود: راه‌اندازی کارخانه نوآوری پست در یک مکان تاریخی و بسیار مهم به نام موزه ملی ارتباطات نشان دهنده عظمت شرکت ملی پست است.

وی با بیان اینکه این مرکز،  شتاب‌دهنده‌های مختلف مرتبط با صنعت پست و ارتباطات را در خود جای داده است، از به کارگیری فضاهای کار اشتراکی و میزبانی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورمحور در این حوزه خبر داد.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اظهار کرد: ایجاد یک اکوسیستم متمرکز در کارخانه نوآوری نوید اتفاقات خوب و پیشرو در صنعت پست و سایر حوزه‌های وابسته به آن و همچنین صنعت ارتباطات کشور خواهد بود.

محمدرضا قادری استفاده از ظرفیت طرفین تفاهم‌نامه برای ایجاد و راه‌اندازی کارخانه نوآوری پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته در موزه ملی ارتباطات و ایجاد زمینه و بستر لازم برای رشد و توسعه کارآفرینان، صاحبان ایده و واحدهای فناور را از جمله مهم‌ترین اهداف انعقاد این تفاهم نامه برشمرد.

احصای چالش‌ها و نیازهای فناورانه، ایجاد فضای تعاملی با در اختیار قرار دادن امکانات به‌منظور پرورش افراد و گروه های  فناور، کمک به ایجاد زمینه  کسب‌وکار نخبگان کشور، کمک به تأمین مالی فعالیت‌های کارآفرینانه از طریق اتصال صاحبان سرمایه به کارآفرینان در حدود قوانین و مقررات از جمله دیگر مواردی بود که قادری جزو دیگر اهداف نام برد.  

وی همچنین کمک به شبکه‌سازی مؤثرتر میان صنعت، دانشگاه و دولت با هدف تبادل فناوری، کمک به توسعه محصولات و خدمات جدید، شکل گیری و توسعه کسب‌وکارهای فناور، ایجاد و تقویت فرصت‌های توسعه ارتباطات و شبکه‌سازی بین کارآفرینان، تیم‌های استارتاپی و نهادهای سرمایه‌گذار و صنایع کلیدی را اقداماتی خواند که با راه‌اندازی این کارخانه به ثمر خواهد رسید.

لازم به یاداوری است؛ ورود شرکت ملی پست به حوزه تجارت الکترونیک، فرایندی است که از حدود سه سال پیش آغاز شده و از مهرماه ۱۴۰۰ با ایجاد مرکز نوآوری پست، به طور متمرکزتری به فعالیت‌‌های خود ادامه می‌دهد. مرکز نوآوری پست برای شرکت ملی پست فرصتی ایجاد کرده تا این شرکت بتواند به زیست‌بوم نوآوری در حوزه پست و تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته وارد شود. این مرکز در ابتدا، کار خود را با پنج شعبه در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، یزد و گلستان آغاز و اکنون ۱۲ شعبه دارد و شعب جدیدی نیز در حال تأسیس است.

موزه ملی ارتباطات به عنوان شعبه اصلی و مرکزی این مجموعه تحت عنوان کارخانه نوآوری، پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته  در حال تجهیز و به زودی فعالیت خود را با انعقاد این تفاهم‌نامه آغاز خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا