اقتصادی

باقری کنی برنامه مذاکرات را اعلام کرد؛ منتظر گام‌های عملی غرب هستیم

به گزارش اخبار ورزشی، علی باقری کنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در مسکو گفت: ایران با پیشنهادات مفید و سازنده وارد دور جدیدی از مذاکرات وین شده است.

باقری با اشاره به اینکه روابط ایران و روسیه بسیار عالی است و در زمینه‌های مختلف گسترش دارد، افزود: رایزنی‌ها و رایزنی‌هایی با روسیه در زمینه‌های مختلف داریم و پیش از این با مقامات روسی درباره مذاکرات وین رایزنی کرده‌ایم.

وی افزود: در دور جدید مذاکرات وین نیز به طرق مختلف با روسیه رایزنی کردیم تا با ابتکارات جدید و موثر وارد مذاکرات شویم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این تعامل با طرف چینی نیز وجود داشت و ما در حاشیه مذاکرات وین با طرف های دیگر مذاکره کردیم.

وی تاکید کرد: در دور جدید مذاکرات که وارد مرحله مهمی از مذاکرات شدیم، جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات بسیار مفید و سازنده ای را در خصوص موضوعات لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای ارائه کرد که می تواند روند مذاکرات را به طور جدی پیش ببرد. “

باقری کنی ادامه داد: در این مرحله برای اینکه بتوانیم مذاکرات را با سرعت بیشتری انجام دهیم، در سطح کارشناسی با طرف های مختلف در وین در حال مذاکره و تعامل هستیم و همچنین لازم دیدم تا روز پنجشنبه با مقامات روسیه رایزنی کنم. برای اینکه بتوانیم گفتگوها را در یک فضای سازنده ادامه دهیم و به آینده نگاه کنیم.

باقری با بیان اینکه دو پیش نویس ارائه شده از سوی ایران یک طرح یا سند جدیدی نیست، گفت: در 6 دور قبلی مذاکرات در وین، دو طرف چندین متن را ارائه کردند، سال 94 را جبران کردیم و اصلاحاتی در متن انجام دادیم. .

وی افزود: در مذاکرات دو طرف برای رسیدن به نتیجه مشترک تبادل نظر می کنند. مهم این است که این گفتگو بر اساس مبانی باشد. اگر مبنایی داشته باشند تبدیل به مذاکره می شوند و مذاکره راهی است که طرفین را به توافق می رساند.

مذاکره کننده ارشد ایرانی گفت: اصلاحات و پیشنهاداتی که در دو متن نهایی وین 6 ارائه کردیم بر اساس اصول مشترک دو طرف بود. یعنی بر اساس انتظارات و خواسته های بی اساس نبوده است. در عوض طبق اسناد توافق شده ما و کشورهای 1+5 به همین دلیل این نکته را تایید می کنیم و طرف مقابل نیز به آن اذعان دارد.

باقری افزود: هر طرف حق دارد پیشنهادها یا ابتکارات خود را بر اساس منافع، سیاست ها و اهداف خود اما بر اساس پذیرش متقابل دو طرف ارائه دهد که این امر زمینه را برای گفت و گوهای بیشتر و حصول نتیجه فراهم می کند.

31131114

دکمه بازگشت به بالا