فعالان کسب و کار

برای درمان ریزش مو چه بخوریم؟

ریزش مو چیست ؟

ریزش مو وضعیتی که در آن موها به طور ناگهانی و به میزان نامعمولی از پوست سر ریزش می‌کنند. در این حالت، فرد ممکن است موهای سالم و قوی خود را از دست داده و ناحیه‌های کمتری از پوست سر بدون مو باقی بماند. ریزش مو ممکن است به صورت موقت و یا دائمی رخ دهد. ریزش مو می‌تواند از علل ژنتیکی و غیر ژنتیکی ناشی شود. در صورتی که ریزش مو به علت عوامل ژنتیکی رخ دهد، به آن “ریزش مو ژنتیکی” یا “آلوپسیا ژنتیکی” نیز گفته می‌شود. اما در صورتی که عوامل غیر ژنتیکی، مانند تغذیه نامناسب، استرس، عوامل محیطی، عوارض داروها و بیماری‌های دیگر باعث ریزش مو شوند، آن را “ریزش مو غیر ژنتیکی” می‌نامند. جهت درمان ریزش مو تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

What to eat to treat hair loss

ریزش مو می‌تواند در هر جنس و سنی رخ دهد، اما معمولاً در مردان بیشتر مشاهده می‌شود. همچنین، نوع و شدت ریزش مو می‌تواند بین افراد متفاوت باشد. برای تشخیص دقیق علت ریزش مو و برنامه درمانی مناسب، مراجعه به پزشک متخصص مو و پوست توصیه می‌شود.

مواد غذایی مضر برای مو

به همان اندازه که آگاهی از تاثیر مثبت مواد غذایی برای رشد مو و جلوگیری از ریزش آن ها مهم است، داشتن اطلاعات کافی در زمینه مواد غذایی مضر و فعالیت هایی که منجر به ریزش مو می شوند نیز ضروری است. شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام می‌توانند باعث نازک شدن و ریزش مو شوند. افزودنی‌های مواد غذایی نیز می‌توانند تأثیر منفی داشته باشند. سفیده تخم‌مرغ خام دارای ماده‌ای به نام Bind Biotin است، که مانع جذب آن می‌شود. مصرف کالری پایین ممکن است منجر به ریزش موی موقتی شود.

بدن شما نیاز به موادمعدنی و ویتامین‌های مختلف دارد تا بتواند مو را بسازد و از آن نگهداری کند. به‌علاوه حذف کردن میزان بسیار بالایی از کالری (رژیم سرسختانه و غیراصولی) نیز منجر به ایجاد استرس شدید شده و رشد موهای شما را متوقف می‌کند یا آن‌ها را به فاز استراحت ببرد. از گرفتن رژیم‌های سرسختانه اجتناب کنید.

نکاتی برای جلوگیری از ریزش مو

  • استرس را کم کنید، زیرا استرس منجر به ریزش مو می‌شود.
  • از ایجاد تنش در نقاط حساس مانند پشت گردن یا کناره‌های سر اجتناب کنید.
  • زیاد از محصولات حالت‌دهنده و سنگین روی موهای خود استفاده نکنید.
  • از مواد شیمیایی قوی مانند سولفات و پارابن دوری‌کنید، همچنین از حرارت دادن زیاد و زیاد در مقابل آفتاب قرار گرفتن نیز خودداری کنید.
  • با موهای بافته‌شده و بسته نخوابید و آن را شل یا آزاد کنید. شما در هنگام خواب با چرخیدن و تکان خوردن باعث کشیده شدن موهای خود می‌شوید.
  • انسان روزانه ۱۰۰ عدد از موهای خود را از دست می‌دهد (می‌ریزد). بسیاری از این موها در هنگام حمام و شستشو واقعاً می‌ریزند، بنابراین جای نگرانی نیست. اگر ریزش موی شما بیش‌ازحد نرمال است، حتی اگر قسمتی از موهای شما خالی نشده است، بهتر است بیشتر به آن توجه کنید.
  • از قرار دادن بیش‌ازحد مو در مقابل آفتاب خودداری کنید.
  •  از ژل‌ها و دیگر محصولات حالت‌دهنده مو استفاده نکنید، زیرا آن‌ها ریزش مو را سرعت می‌بخشند و باعث شکستگی آن می‌شوند.
  • از صابون‌های قوی، مخصوصاً آن‌هایی که دارای دئودورانت هستند، خودداری کنید. زیرا به پوست سر آسیب می‌رسانند.
  •  بیماری سلیاک می‌تواند باعث ریزش مو شود ، اگر دراین‌باره مشکوک هستید، با پزشک خود مشورت کنید.
  • بیماری (مانند تیروئید) و مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند باعث ریزش مو شود، بنابراین حواستان به آن‌ها باشد.
  •  اگر باردار هستید، نترسید! تغییرات هورمونی در بدن در زمان بارداری می‌تواند باعث ریزش، کاهش قطر و کیفیت مو شود. عموماً بعد از چند ماه دوباره شاهد رشد دوباره موها خواهید بود.

ریزش مو می‌تواند نشانه بیماری و سلامتی ضعیف باشد. با پزشک خود صحبت کنید، مخصوصاً اگر رژیم غذایی ضعیف، سیستم ایمنی سنقش تغذیه در ریزش مو بیشتر از آن حدی است که تصور می‌کنید. مواد غذایی مصرفی تاثیر مستقیم بر سلامت پوست سر و فولیکول مو دارند. اما این تنها تاثیر تغذیه بر سلامت یا عدم سلامت موها نیست. برای اینکه از جزییات نقش تغذیه در ریزش مو اطلاع پیدا کرده و بتوانید از آن برای ارتقاء سلامت موهایتان استفاده کنید، لازم است این نوشته را تا انتها مطالعه کنید.

آیا ریزش مو می‌تواند ناشی از تغذیه بد باشد؟

شما معمولاً روزانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهید! اما تقریباً به همین تعداد مو در روز روی سر شما می‌روید. این چرخه طبیعی ریزش و رویش مو است که اگر دچار اختلال شود، ریزش مو ادامه داشته و رویش آن قطع می‌شود. برطبق آمار منتشرشده، ۴۰ درصد زنان با رسیدن به دهه چهار زندگیشان دچار ریزش مو می‌شوند. البته درصد قابل‌توجهی از زنان ۳۰ تا ۴۰ ساله نیز این عارضه را تجربه می‌کنند. دلایل زیادی برای این عارضه شناخته شده‌است که یکی از مهم‌ترین آن سبک تغذیه غلط است. اما آیا می‌دانید چه نوع تغذیه‌ای باعث ریزش مو می‌شود؟

چه چیزهایی به مو آسیب می زند؟

با اینکه مواد غذایی زیادی وجود دارد که باعث جلوگیری از ریزش موها و کمک به رشد مو می‌شود. اما مواد غذایی مضر نیز وجود دارد که منجر به ریزش مو می شود، بنابراین باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید تا از مصرف این گونه مواد خودداری کنید، تا باعث تشدید ریزش موهای شما نشود، همچنین ممکن است بعضی از فعالیت های روزمره نیز باعث آسیب به مو شود، که در ادامه توضیح خواهیم داد. مصرف غذاهای ناسالم و یا مصرف زیاد بعضی غذاهای سالم ممکن است، باعث بدتر شدن ریزش مو شود که از غذاهای مضر برای مو می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱کربوهیدرات های ساده

در صورتی که در رژیم غذایی فرد از کربوهیدرات های ساده زیاد استفاده شود، باعث افزایش ریزش مو می شود، زیرا مصرف زیاد کربوهیدرات ها باعث تولید سبوم بیشتر می شود، که افزایش میزان سبوم باعث افزایش التهابات پوست و آسیب رساندن به مو می‌شود و در صورتی که به میزان کافی سبوم تولید شود، باعث حفاظت از فولیکول های مو خواهد شد، همچنین در صورتی که غذاهای شیرین زیاد مصرف شود باعث ترشح هورمون انسولین از لوزالمعده شده و تاثیر منفی بر روی عروق خونی پوست سر دارد، بنابراین از مصرف زیاد کربوهیدرات های ساده خودداری کنید، از غذاهای حاوی کربوهیدرات های ساده می‌توان برنج سفید، نان سفید، آب نبات، کیک و شیرینی را نام برد.

۲ماهی هایی که حاوی میزان زیادی جیوه هستند.

همان‌گونه که در بالا ذکر کردیم، ماهی تاثیر زیادی در کاهش ریزش مو دارد اما در صورتی که ماهی به میزان زیادی جیوه داشته باشد، باعث تشدید ریزش مو خواهد شد، از ماهی های سالم می توان ماهی سالمون را نام برد که نه تنها باعث ریزش مو نمی شود بلکه تاثیر زیادی در پیشگیری از ریزش مو دارد و باید دو تا سه بار در هفته مصرف شود.

۳مصرف غذاهای سرخ شده

یکی دیگه از غذاهایی که تاثیر زیادی در افزایش ریزش موها دارد، غذاهای سرخ شده می باشد زیرا مصرف این غذاها باعث افزایش میزان زیادی سبوم بر روی پوست سر شده و در نتیجه تاثیرات منفی بر روی سلامت موها دارد، همچنین مصرف گوشت قرمز نباید بیش از اندازه باشد.

نکاتی برای جلوگیری از ریزش مو

۱- کاهش استرس

استرس تاثیر زیادی در افزایش ریزش مو دارد، بنابراین سعی کنید از عوامل استرس زا به دور باشید و آرامش خود را حفظ نمایید.

۲- استفاده از محصولات حالت دهنده باعث آسیب به موها می شود، بنابراین زیاد از این محصولات استفاده نکنید.

۳- مواد شوینده ای که برای مو ها استفاده می کنید حاوی سولفات و پارابن نباشد، همچنین از ابزارهای حرارتی برای موها استفاده نکنید.

۴- در هنگام استراحت چرخیدن و تکان خوردن باعث کشیده شدن موها می‌شود، در نتیجه در هنگام خواب موها را آزاد گذاشته و از بافتن موها در هنگام خواب خودداری کنید.

۵- از قرار گرفتن زیاد در مقابل نور مستقیم خورشید خودداری شود.

۶- استفاده از ژل ها و محصولات حالت دهنده مو باعث افزایش سرعت ریزش مو و شکنندگی آن‌ها می‌شود، بنابراین کمتر از این محصولات استفاده کنید.

۷- صابون هایی که حاوی دئودورانت می باشد آسیب زیادی به پوست سر می رساند، بنابراین از صابون ها استفاده نکنید.

۸- گاهی وجود بعضی بیماری ها باعث ریزش موها می شود، بنابراین در صورت مشاهده ریزش مو، ابتدا مطمئن شوید که دچار بیماری خاصی نیستید، در واقع در صورتی که روزانه بیشتر از ۱۰۰ عدد از موهای شما دچار ریزش شود، به ریزش مو مبتلا هستید و در صورتی که ریزش موی شما کمتر از این حد باشد، ریزش مو در حد نرمال است.

دکمه بازگشت به بالا