اقتصادی

برگزاری رویداد گردشگری «انگور» در روستای «پرفسور بالتازار»

اخبار ورزشی/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ از برگزاری رویداد گردشگری انگور در روستای اکنلو معروف به روستای پرفسور بالتازار در آینده نزدیک خبر داد.

مهدی غلامی در گفت‌وگو با اخبار ورزشی، اظهار کرد: چهارمین رویداد گردشگری انگور روستای اکنلو در ۳۰ شهریورماه با حضور اهالی روستا و گردشگران و نیز مسئولان برگزار خواهد شد.

وی افزود: این رویداد و جشنواره شامل برنامه‌های مختلفی از جمله جشنواره انگور، تقدیر از خوشه‌های برتر، جشنواره شیره‌پزی، بازی‌های بومی محلی اکنلو، مسابقه خوشه برتر و برپایی نمایشگاه محصولات توانمندی روستای اکنلو خواهد بود که به صورت یک‌روزه در این روستا برگزار می‌شود.

غلامی با بیان اینکه به دنبال آن بودیم این رویداد امسال به صورت دو یا سه روزه برگزار شود، خاطرنشان کرد: ظرفیت برگزاری این رویداد به صورت دو یا سه روزه امکان‌پذیر نبود اما از سال‌های آینده تصمیم داریم این رویداد به صورت چند روزه باشد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته به علت کرونا این رویداد و جشنواره برگزار نشد، تصریح کرد: امسال با برگزاری رویداد گردشگری انگور اکنلو بازارچه و نمایشگاه توانمندی‌های این روستا نیز شامل نمایشگاه محصولات باغی و کشاورزی و صنایع دستی روستا برپا خواهد بود.

غلامی یادآور شد: انگور، کشمش، مویز، شیره و سرکه از جمله محصولات باغی و فرآوری شده از باغات روستای اکنلو به شمار می‌رود که در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه سفال، فرش، قلاب‌بافی، عروسک‌بافی و خیاطی نیز از جمله صنایع دستی روستای اکنلو بوده که در بازارچه و نمایشگاه محصولات توانمندی این روستا عرضه خواهد شد، گفت: برگزاری این رویداد و جشنواره از نقش مؤثری در مقصد گردشگری برخودار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه روستای اکنلو سالانه به طور تقریبی دارای ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر گردشگر و مسافر است، اظهار کرد: حمام قدیمی روستا مربوط به دوران قاجار، قنات پرآب و گوارای روستا، جنگل‌های ۱۵۰ هکتاری، بافت سنتی و زیبا در پای کوه همراه با مناظر طبیعی و کوه‌های یکنواخت و باغ‌های انگور و نیز پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور از جمله جاذبه‌های‌ روستای اکنلو به شمار می‌رود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کبودراهنگ با اشاره به غذای محلی «ای ران شوربا» روستای اکنلو یادآور شد: غذای محلی «ای ران شوربا» در سال ۹۵ به شماره ۱۱۷۰۱ ثبت فهرست ملی آثار ناملموس کشور شده است.

به گزارش اخبار ورزشی، روستای خوش آب و هوای «اکنلو» از توابع بخش شیرین سو شهرستان کبودراهنگ با قدمتی ۱۰۰۰ ساله با جمعیتی افزون بر ۱۸۰۰ نفر شامل ۵۴۱ خانوار در سال ۱۳۹۱ به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان همدان معرفی شده است.

انستیتو پاستور اکنلو، موزه فرهنگی- پزشکی، حمام قدیمی، جنگل ۱۰۰ هکتاری و گستردگی باغ‌های انگور با کوه‌ها و مناظر طبیعی و قنات پرآب و گوارای روستا از لحاظ اکوتوریسم از جمله جاذبه‌های گردشگری این روستا به شمار می‌رود.

شیوع موج سوم اپیدمی طاعون در سال ۱۳۳۱ و حضور و سکونت یک پزشک و اپیدمیولوژیست حاذق فرانسوی به نام مارسل بالتازار در این روستا به منظور تحقیق در رابطه با این بیماری و تأسیس پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران به علت تحقیقات پزشکی توسط وی در اکنلو موجب شد که اکنلو از همان زمان یکی از روستاهای متفاوت از سایر روستاهای دیگر شود و امروز این روستا را به نام روستای پرفسور مارسل بالتازار بشناسند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا