اقتصادی

بیانیه روسیه در واکنش به فرافکنی آمریکا و ناتو

وزارت خارجه روسیه افزود که از 15 دسامبر 2021، زمانی که روسیه پیش نویس پیمان تضمین امنیت را به ایالات متحده تحویل داد، مسکو تلاش های روشنی برای طولانی کردن بحث در مورد ابتکارات روسیه انجام می دهد.

این بیانیه پس از گفتگوهای روسیه با ایالات متحده و ناتو در اوایل ماه جاری در مورد پیشنهادهای امنیتی ارائه شده توسط مسکو برای جلوگیری از تشدید تنش ها با ناتو صادر شد. پیش نویس توافق نامه ها محدودیت هایی را برای استقرار نیروها، هواپیماها و کشتی های جنگی تعیین می کند، استقرار موشک ها را از هر دو طرف محدود می کند و همچنین پیشنهاد می کند که ناتو گسترش خود را در نزدیکی خاک روسیه متوقف کند. اما بلوک نظامی به این پیشنهادات پاسخ داد و گفت که سیاست «درهای باز» را رها نمی‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پس از دیدار با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه، از غرب خواست تا از فریب اقدامات اوکراین دست بردارد.

این دیپلمات ارشد روسی افزود که شرکای غربی همچنان از پاسخ به این سوال که فکر می کنند واقعا در اوکراین در سال 2014 چه اتفاقی افتاده است اجتناب می کنند. وی در ادامه گفت: غربی ها ترجیح می دهند بگویند که آغاز فاجعه اوکراین با تحولات کریمه آغاز شد، اما اصرار روسیه بر امضای توافقنامه صلح ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور وقت اوکراین، علیه مخالفان آلمان، فرانسه و لهستان بحث کرد. به عنوان ضامن زیر پا له شد

لاوروف گفت اپوزیسیون به وعده خود عمل نکرد و بلافاصله اظهارات ضد روسی کرد و خواستار اخراج روس‌ها از کریمه شد. سپس ستیزه جویان نیروهای خود را به کریمه فرستادند و پس از آن شهروندان کریمه یک همه پرسی ترتیب دادند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال خبرنگار سی بی اس که پرسید آیا روسیه اوکراین را وحشت زده کرده است گفت: ما از هیچکس نمی ترسیم، حتی از ایالات متحده. ریابکوف همچنین گفت که واشنگتن قول داده است هفته آینده به پیشنهادات مسکو برای تضمین های امنیتی پاسخ دهد.

غرب و کیف اخیراً ادعاهایی در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین مطرح کردند. پیش از این، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، به اتهامات مبنی بر برنامه ریزی روسیه برای حمله احتمالی به اوکراین پاسخ تندی داد.

آنتونوف اتهامات واشنگتن از طریق این کمپین را اطلاعات نادرست در مورد وضعیت اوکراین توصیف کرد. این دیپلمات روس تصریح کرد که واشنگتن همچنان بر اساس ادعاهای خود در حال ساختن یک کوه کاهگل است. [آمریکا] او همچنان حقایق عینی را در مورد آنچه اتفاق می افتد انکار می کند.

پیش از این، اکونومیست از توطئه های ادعایی مختلف روسیه برای حمله به اوکراین از زوایای مختلف خبر داده بود.

چندین مقام روسی به شدت این اتهامات را رد کردند، اما هشدار دادند که بمباران توپخانه اوکراین ممکن است در بخش شرقی روسی زبان این کشور ادامه یابد.

311311

دکمه بازگشت به بالا