ورزشی

بیش از ۷۰ درصد ورق گرم موردنیاز کشور در خط نورد گرم تولید می‌شود

خبرنگار اخبار ورزشی در مصاحبه با جمعی از مدیران، مسئولان و کارشناسان این ناحیه استراتژیک فولاد مبارکه روند روبه‌رشد فعالیت‌های این همکاران را جویا شده است که ماحصل آن را در ادامه مطلب می‌خوانید.

علی حاجیان نژاد، مدیر نورد گرم:

ظرفیت تولید نامی ابتدایی خط نورد گرم حدود ۲.۴ میلیون تن در سال بود ؛ اما در طی سال‌های بعد، با تلاش و همت کلیه همکاران در ناحیه نورد گرم و سایر همکاران در نواحی پشتیبانی تولید، با اجرای طرح‌های توسعه و ارتقای دانش فنی تولید، اکنون به بیش از ۵ میلیون تن کلاف گرم در سال افزایش یافته است. در حال حاضر، محصولات ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه علاوه بر صادرات به نقاط مختلف جهان، بیش از ۷۰ درصد ورق گرم موردنیاز کشور را تأمین می‌کند.

این واحد با به‌کارگیری گنجینه ارزشمند تجارب سال‌های گذشته و توانمندی نیروی انسانی توانسته است از زمان راه‌اندازی تا کنون همواره بهبود مستمر در همه زمینه‌ها را دنبال کند. امروزه شاخص‌های کلیدی عملکرد نورد گرم در حد استانداردهای جهانی است. همچنین در راستای اهداف کلیدی شرکت فولاد مبارکه و کشور، بسیاری از اقلام مصرفی، قطعات یدکی و تجهیزات خط نورد گرم، بومی‌سازی شده و وابستگی به تأمین از خارج کشور آن‌ها برطرف شده است. در زمینه کاهش ضایعات، کاهش مصارف انرژی نیز اقدامات مؤثری در ناحیه نورد گرم، به‌ویژه مصرف گاز در کوره‌های پیشگرم و مصرف آب در خط نورد گرم انجام گرفته است. اکنون شاخص‌های آماده‌به‌کاری و کیفی محصولات خط نورد گرم به بیشترین حد خود از زمان راه‌اندازی این خط ارتقا یافته است.

مسعود نصیری، مدیر خط نورد گرم:

در سال‌های گذشته، همکاران سخت‌کوش ناحیه نورد گرم با عزمی راسخ جهت افزایش تولید و بهبود رکوردهای کمی و کیفی تولیدی اقدام نمودند و با همدلی و تلاش مستمر، موفق به عبور از مرزهای کمّی و کیفی تولید گردیدند. از ابتدای راه‌اندازی خط نورد گرم، اجرای طرح‌های متعدد توسعه که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نصب و راه‌اندازی کوره‌های پیشگرم ۱ و ۲، نصب قفسه F۷ نورد نهایی، رفت و برگشتی نمودن قفسه R۳ نورد مقدماتی، تعویض سیستم‌های کامپیوتر کنترل پروسس، توسعه کوره‌های ۳ و ۴ و… اشاره کرد، زمینه‌ساز افزایش ظرفیت نامی خط نورد گرم از ۲.۴ میلیون تن در سال به ۴.۶ میلیون تن در سال گردیدند. انگیزه بالای نیروی انسانی در درجه اول، برنامه‌ریزی مناسب و دقیق تولید، انجام عملیات تعمیراتی با دقت حداکثری در حداقل زمان ممکن، افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات، پشتیبانی حداکثری و بسیار خوب واحدهای پشتیبانی تولید، برنامه‌ریزی و آماده‌سازی بهینه تعمیرات در شات‌دان‌‌های هفتگی، کاهش گیرها و توقفات ناشی از آن و… از مهم‌ترین عواملی بودند که سبب تحقق این ظرفیت و حتی فراتر از آن گردیدند.

این موفقیت‌های غرورآفرین که نتیجه همت و تلاش همکاران در ناحیه نورد گرم اعم از امانی و پیمانکار است، در حالی محقق شد که همواره شاخص‌های ایمنی سرلوحه فعالیت‌های ما بوده و کسب مقام نخست عملکرد ایمنی در دو سال متوالی توسط این ناحیه مصداق این امر است.

فرزاد فرهادی آمینه، رئیس گروه فنی ناحیه نورد گرم:

 این ناحیه از ابتدای راه‌اندازی با مدیریت فرایندهای تولید و تعمیرات و همچنین سرمایه‌های انسانی متعهد و باانگیزه، علی‌رغم مشکلاتی نظیر تحریم‌های ظالمانه، محدودیت‌های انرژی و…، همواره در راستای بهبود مستمر گام برداشته و سال‌هاست فراتر از ظرفیت نامی خود تولید داشته و موفق به رکوردشکنی‌های مستمر گردیده است. در سال جاری نیز همگام با سایر نواحی، در ۱۲ فروردین‌ماه موفق به ثبت رکورد روزانه و همچنین در دو ماه متوالی ابتدایی سال نیز موفق به ثبت رکوردهای ماهیانه جدید گردید. علاوه بر توجه به میزان تولید و ثبت رکوردهای کمّی تولید، کیفیت محصولات نورد گرم نیز همواره مورد توجه بوده و بازده کیفی محصولات گرم در سال جاری به بیش از ۹۹.۵ درصد ارتقا یافته و تثبیت شده است.

مهدی طالب، رئیس تعمیرات خط نورد گرم:

خط نورد گرم از مجموعه سه زون نورد ابتدایی، نورد نهایی و کلاف پیچ‌ها با طول ۴۶۳ متر تشکیل شده است. تولید خط نورد گرم بعد از بهینه‌سازی سال‌های گذشته از ظرفیت اسمی ۲.۴ میلیون تن به بیش از ۵ میلیون تن در سال ارتقا یافته است. انجام مناسب تعمیرات و نگهداری در تمام سطوح (پیشگیرانه، روتین‌ها و اضطراری) که منجر به کاهش توقفات اضطراری و افزایش بی‌سابقه IU گردیده باعث شده خط نورد گرم به تولیدی بیش از ظرفیت اسمی خود دست یابد. این مهم با همت و تلاش تمام پرسنل نورد گرم، ازجمله تیم نگهداری و تعمیرات و همچنین حمایت و پشتیبانی خوب واحدهای پشتیبانی و ستادی تحت مدیریت بسیار خوب نورد گرم محقق شده است.

مهدی ملکزاده، رئیس کارگاه غلتک نورد گرم:

کارگاه غلتک نورد گرم از ابتدای راه‌اندازی فولاد مبارکه مسئولیت تأمین انواع غلتک‌های کاری و پشتیبان را بر عهده داشته است. در حال حاضر روزانه حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ عدد غلتک در این واحد پس از دریافت از خط، مجدداً سنگ‌زنی می‌شود و فعالیت‌های آماده‌سازی، رفع عیب و مونتاژ، دمونتاژ انواع چوک، بیرینگ و یاتاقان بر روی آن‌ها جهت ارسال مجدد به خط تولید انجام می‌گیرد.

هم‌زمان با توسعه و افزایش ظرفیت خط نورد گرم در سال‌های گذشته، این واحد ضمن ارتقای دانش فنی فرایند سنگ‌زنی و آماده‌سازی غلتک و چوک، با فراگیری دانش و تکنولوژی روز دنیا همواره سعی کرده با حفظ آماده‌به‌کاری ماشین‌های سنگ و دیگر تجهیزات موجود خود، در کنار به‌روزرسانی و افزایش توان کمّی و کیفی آن‌ها، خرید و استفاده از دستگاه‌های جدید را نیز در مأموریت خود به نحو احسن بگنجاند. همچنین در راستای خودکفایی و بومی‌سازی صنعت فولاد، این واحد با بهره‌گیری از دانش و تخصص منابع و شرکت‌های داخلی و همراهی و جدیت کارکنان توانمند خود و همکاری سایر نواحی توانسته است ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات استراتژیک وارداتی موردنیاز خود را با موفقیت و با کیفیت موردنظر و مطلوب بومی‌سازی کند و ضمن ممانعت از خروج ارز، وابستگی خط تولید به تأمین این قطعات از خارج را نیز به میزان چشمگیری کاهش دهد.

مهرداد برهانی، رئیس کنترل پروسس ناحیه نورد گرم:

امروز در حالی سالروز تولید اولین کلاف گرم شرکت فولاد مبارکه عزیزمان را پاس می‌داریم که این شرکت در سال‌های اخیر به فضل الهی و به برکت همراهی و راهبری و همکاری بی‌وقفه مدیران و همکاران ارجمند، گام‌های بلندی در حل مشکلات و پیشبرد امور شرکت برداشته و به نتایج و دستاوردهای ارزشمندی رسیده است که از آن جمله می‌توان به دست‌یابی به تولید پایدار بالای ۵ میلیون تن ورق گرم اشاره کرد. تمام اهتمام و تلاش کارکنان شرکت، ساماندهی امور، تقویت و تحکیم زیرساخت‌ها، بهبود عملکرد و برداشتن گام‌های بلندتر برای احیای نام شرکت و دست‌یابی به جایگاه واقعی است و بر این باوریم که تحقق این مهم جز با مشارکت، انسجام و همگرایی، همراهی و همدلی تک‌تک همکاران عزیز میسر نخواهد بود.

محمد علیخانی، رئیس خطوط نهایی و تکمیل نورد گرم:

اکنون ۳۲ سال از آغاز این همراهی می‌گذرد و به خود می‌بالیم که به لطف الهی توانسته‌ایم رکوردهای مختلف و منحصربه‌فردی را در واحد خطوط نهایی و تکمیل نورد گرم ثبت کنیم، عنوان تولید اولین کلاف اسکین‌شده را به صفحه افتخارات خود بیفزاییم، در عرصه بومی‌سازی تجهیزات و تکنولوژی و استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های داخلی سهیم باشیم و در حوزه بازار، رضایت مصرف‌کنندگان را جلب نماییم. در واحد خطوط نهایی و تکمیل نورد گرم با اتکا به توانمندی متخصصانمان توانسته‌ایم با اجرای پروژه‌های بزرگی در رشد تولید سهم خود را ادا نماییم.

دکمه بازگشت به بالا