اقتصادی

تالاسمی شایع‌ترین بیماری ژنتیک ایران است

اخبار ورزشی/بوشهر کارشناس واحد بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: تالاسمی شایع‌ترین بیماری ژنتیک ایران است و نسبت به سایر بیماری‌های هموگلوبینوپاتی (شکل غیرطبیعی هموگلوبین) مانند کم‌خونی داسی شکل با داشتن بیش از ۲۰۰ جهش ژنی مختلف، از ژنتیک پیچیده‌ای برخوردار است.

عصمت دهقانی چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت با بیان اینکه تالاسمی به ۲ شکل مینور و ماژور وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به ارثی بودن بیماری تالاسمی، آموزش و اطلاع‌رسانی مهم‌ترین رکن در پیشگیری و تحت کنترل در آوردن آن است و از سوی دیگر مادام‌العمر بودن بیماری و هزینه سنگین درمان، لزوم حمایت اجتماعی از این بیماران را موجب شده است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل فدراسیون جهانی تالاسمی برای جلب افکار عمومی از سال ۱۹۹۴ میلادی (۱۳۷۲ شمسی) روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه را به‌عنوان روز جهانی تالاسمی نام‌گذاری کرده است.

دهقانی با بیان اینکه چنانچه زوجی بر اساس آزمایش‌های انجام شده به‌عنوان ناقل تالاسمی شناسایی گردند، تصریح کرد: در ابتدا این زوج به مرکز خدمات جامع سلامت معرفی‌شده و تحت مراقبت و پیگیری قرار می‌گیرند.

وی همچنین تأکید کرد: این زوج نیاز است قبل از تولد فرزند خود، اقدام به انجام آزمایش‌های تشخیص پیش از تولد نمایند که مرحله اول آن (تعیین جهش ژن) قبل از بارداری و مرحله دوم (بررسی وضعیت ژنتیک جنین) در زمان بارداری ضروری است.

کارشناس واحد بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان بیان کرد: زوج مینور در اسرع وقت بعد از بارداری نسبت به انجام آزمایش‌های لازم جهت بررسی وضعیت ژنتیک جنین از نظر ابتلا به تالاسمی اقدام نمایند تا زمان کافی جهت انجام مراحل قانونی بعدی داشته باشند.

دهقانی اظهار کرد: شهرستان دشتستان با داشتن یک مرکز مشاوره قبل از ازدواج و بخش تالاسمی در بیمارستان ۱۷ شهریور آماده ارائه خدمت‌رسانی به گروه هدف برنامه تالاسمی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا