اقتصادی

تحصیل ۱۳ هزار دانشجو در پیام نور گیلان/ جوانی جمعیت؛ نیازمند آگاهی اجتماعی

اخبار ورزشی/گیلان رئیس پیام نور گیلان، با اشاره به فعالیت ۱۴ واحد دانشگاه پیام نور در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۳ هزار دانشجو در این واحدها در حال تحصیل هستند.

دکتر مهرداد توکلی‌راد در جریان بازدید از دفتر تحریریه اخبار ورزشی در گیلان، دانشگاه پیام نور را بزرگترین دانشگاه دولتی در کشور دانست و اظهار کرد: دانشگاه پیام نور همواره مورد استقبال دانشجویان قرار دارد.

وی با اشاره به آغاز طرح پذیرش دانشجو بدون آزمون در دانشگاه پیام نور گیلان از ۳۱ مردادماه لغایت ۴ شهریورماه سال جاری همزمان با سراسر کشور، افزود: پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی بوده و دانشجویان می‌توانند از طریق سوابق تحصیلی اقدام به انتخاب رشته کنند.

رئیس دانشگاه پیام نور گیلان از دانشجویان خواست در فرصت باقی مانده با مراجعه به سایت سازمان سنجش جهت ثبت نام اقدام کنند و ادامه داد: دانشجویان دانشگاه پیام نور می‌توانند محل آزمون پایان ترم را در محل زندگی خودشان انتخاب کنند؛ همچنین می توانند به عنوان دانشجوی میهمان به تحصیل در نزدیک‌ترین مرکز به محل زندگی خودشان بپردازند.

توکلی راد، با اشاره به فعالیت ۱۴ واحد دانشگاه پیام نور در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۳ هزار دانشجو در این واحدها در حال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه علاقمندان می‌توانند با مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی در پنج رشته علوم انسانی، ریاضی و فنی، هنر، علوم تجربی و زبان های خارجه اقدام به ثبت نام کنند، ادامه داد: بیش از ۱۵۵ رشته محل در مقطع کارشناسی و بیش از ۳۰ رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد داریم و الزامی به حضور در کلاس‌های نظری نیست.

رئیس پیام نور گیلان، دانشگاه پیام نور را دارای رتبه اول آموزش‌های الکترونیک در کشور دانست و عنوان کرد: رتبه اول کیفیت آموزشی نیز متعلق به دانشگاه پیام نور بوده؛ همچنین آمار قبولی فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور در مقاطع تحصیلات تکمیلی بالاست.

وی با بیان اینکه دانشجویان پیام نور تجربه علمی، آموزشی و فرهنگی خوبی را کسب خواهند کرد، یادآور شد: دانشجویان دانشگاه پیام نور امکان تغییر رشته نیز خواهند داشت.

توکلی راد، در ادامه به کاهش جمعیت دانشجویان در سال‌های آینده به عنوان یکی از تبعات رشد منفی جمعیت اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه با کاهش فرزندآوری و افزایش سن ازدواج مواجه هستیم.

رئیس پیام نور گیلان، این استان را پیرترین استان کشور دانست و خاطرنشان کرد: به ازای هر سه جوان یک سالمند داریم و با ادامه این روند تا ۱۰ سال آینده، شاهد افزایش جمعیت سالمندان خواهیم بود که مشکلاتی را در حوزه بهداشت و درمان و بیمه و خانه سالمندان و… ایجاد خواهد کرد.

وی جوانی جمعیت را نیازمند آگاهی اجتماعی دانست و بیان کرد: تداوم سیاست نادرست کنترل جمعیت بعد از دهه ۷۰ نقش مهمی در کاهش جمعیت داشته است؛ این در حالی است که جمعیت به صورت خودکار در حال کاهش بود و نیازی به کنترل جمعیت نداشتیم.

توکلی راد، جلوگیری از کاهش جمعیت را نیازمند مطالعات اجتماعی دانست که مرتبط با سبک زندگی است و یادآور شد: تغییر سبک زندگی روستایی به شهرنشینی و تراکم جمعیتی شهرها موجب تبدیل خانواده‌های گسترده به خانواده‌های هسته ای شد و سرعت رشد جمعیت را کاهش داد.

وی جمعیت را ابرچالش ایران دانست و خاطرنشان کرد: نیازمند آینده پژوهی در حوزه جمعیت هستیم؛ در این راستا باید به زنان خانه دار توجه کنیم و خانه‌داری را به عنوان شغل در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها برای رفع مشکل جمعیت از زنان خانه‌دار حمایت کردند، گفت: در فرصت کوتاه پنجره جمعیتی باید از زنان خانه دار حمایت کنیم تا از چالش جمعیت خارج شویم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا