اقتصادی

تخت‌روانچی: گام اول را آمریکا باید بردارد/ به واشنگتن اعتماد نداریم

به گزارش خبرگزاری ایران ، وی افزود ، “مجید تخت روانچی” سه شنبه در مصاحبه با فرانس 24: خروج [دو سال پیش] ایالات متحده ضربه بزرگی به اعتبار کشور و قوانین بین المللی وارد کرد. بنابراین ، ما به حرفه ای بودن ایالات متحده اعتماد نداریم و این کشور باید برای بدست آوردن اعتماد به نفس ایران ، شروع به بازگشت به تعهدات خود در پرگام کند.

او این را ذکر کرد: این ایران نبود که میز مذاکره را ترک کند. این ایران نبود که توافق هسته ای را کنار گذاشت. این ایران نبود که قطعنامه 2231 را نقض کرد ، در عوض ، ایالات متحده قطعنامه های سازمان ملل و شورای امنیت را نقض کرده است.

سفیر ما افزود: “ما یک سال پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل منتظر ماندیم زیرا سایر طرف های توافق پیشنهاد دادند که مانند ایالات متحده رفتار نکنند ، اما زمانی که احساس کردیم اتفاق ملموسی رخ نخواهد داد و وعده ها ما چاره ای جز کاهش تعهدات خود تحت ماده 36 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نداریم.

تخت روانچی افزود: “پس از مدتی ، مجلس نمایندگان وارد این گروه شد و قانونی را تصویب کرد که براساس وظایف آن به دولت اختصاص داده شد.” ما باید به این قانون احترام بگذاریم و طبق قانون عمل کنیم.

سفیر کشورمان خاطرنشان کرد: هنگامی که ما در مورد بازگشت به برگام صحبت می کنیم ، باید در نظر داشته باشیم که ایالات متحده موظف است به تعهدات خود عمل کند و ایالات متحده به نقض قطعنامه 2231 و برگام ادامه می دهد. از این منظر کاملاً مشخص است که کدام جنبه باید قدم اول را بردارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ادعای خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل در دوره دولت قبلی ، گفت: همانطور که دولت بایدن توضیح داد ، این همچنان نقض قطعنامه 2231 و توافق هسته ای است. مهم نیست چه کسی قدرت دارد. تعهدات آمریکایی مهم است. طرف ما یک کشور است ، نه یک دولت خاص. وقتی دولت اوباما با پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و قطعنامه 2231 موافقت کرد ، ایالات متحده به مفاد آن پایبند بود.

در یک سوال دیگر ، میزبان فرانس 24 سعی کرد تصمیم دولت بایدن را در مورد توقف فروش اسلحه به عربستان سعودی به حسن نیت واشنگتن در برابر دیپلماسی نسبت دهد و پرسید: آیا این از نظر ایران یک امتیاز نیست؟

تخت روانجی پاسخ داد: “اگر در مورد یمن صحبت کنیم ، وضعیت جنگ در این کشور که ناشی از عربستان سعودی است ، تأسف آور است.” این جنگ باید سالها پیش پایان می یافت. طی شش سال گذشته ، بسیاری از انسانهای بی گناه از بین رفته اند و این برای همه انسانهای جهان مایه تاسف است.

وی گفت: “دولت سعودی مسئول آنچه در یمن اتفاق می افتد است.” در همین حال ، ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی با استفاده از سلاح از ریاض حمایت کرده اند و در نتیجه افراد بی گناه در یمن کشته شده اند. بنابراین ، اگر ایالات متحده تصمیم به توقف ارسال سلاح به عربستان سعودی بگیرد ، این نشانه خوبی است ، اما باید بررسی شود.

تخت روانچی اظهار داشت که مهم این است که جنگ در یمن خاتمه یابد. “همانطور که گفتم ، اگر اظهارات [آمریکا] همراه بودن با عمل نشانه خوبی است. “ما باید هم اکنون اقدام کنیم و جنگ بیات در یمن را خاتمه دهیم.”

سفیر در پاسخ به این س aboutال که آیا ایران آماده است حمایت خود را از انصارالله یمن کنار بگذارد ، گفت: “ما همیشه از برنامه های سازمان ملل در یمن حمایت کرده ایم.” در سال 2015 ، هنگامی که جنگ یمن آغاز شد ، طرحی تهیه شد [برای پایان دادن به جنگ در این کشور] ما آن را به سازمان ملل ارائه کردیم ، اما ایالات متحده و عربستان سعودی آن را رد کردند. این طرح پس از 6 سال هنوز روی میز است و ما تمام اقدامات لازم را برای پایان دادن به این جنگ انجام خواهیم داد.

وی روشن کرد که جمهوری اسلامی به دلیل روابط با گروه های مختلف آماده کار در مورد آتش بس در یمن است.

تخت روانچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا چراغ سبز آمریکا با بازپرداخت وام از صندوق بین المللی پول به آزادی شهروندان دوگانه آمریکایی و ایرانی در تهران کمک می کند ، گفت: ایران شده است. کشورها حق دارند از صندوق بین المللی پول وام بگیرند ، مخصوصاً در اوج شیوع کرونا ، و بنابراین رفتار ایالات متحده در این زمینه مغایر با قوانین بین المللی و موازین حقوق بشر است.

وی در مورد وضعیت دو آمریکایی ها در ایران گفت که جمهوری اسلامی به ایالات متحده پیشنهاد تبادل زندانی را داده است ، اما این پیشنهاد پذیرفته نشد.

سفیر کشورمان در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه مبنی بر شرکت احزاب جدید در شورای امنیت سازمان ملل ، توضیح داد: هیچ دلیلی برای بازگشایی پرونده هسته ای ایران وجود ندارد. برگام در سال 2015 امضا شد و مورد مذاکره مجدد قرار نخواهد گرفت. همانطور که اعضای Bergam در قطعنامه 2231. ذکر کرده اند ، از این منظر ، ما نمی توانیم سهامداران دیگری اضافه کنیم. اسامی آنها مشخص است و همه آنها را می شناسند.

23311

دکمه بازگشت به بالا