ورزشی

ترافیک دیپلماتیک در تهران/ «آل سعید» حامل چه پیامی است؟

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان روز گذشته به دعوت رسمی سید ابراهیم رئیسی به تهران سفر کرد، سفری ۲ روزه که تعدادی از وزرا و مقامات ارشد این کشور، سلطان عمان را همراهی می‌کنند.

دربار سلطنتی عمان در بیانیه‌ای درخصوص این سفر اعلام کرد: «هیثم بن طارق» سلطان این کشور در سفر به تهران به مدت دو روز به منظور تحکیم پیوندهای دوستی و تقویت روابط مثمر ثمر و حسن همجواری میان این کشور و ایران و در پاسخ به دعوت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می‌کند.

در این بیانیه آمده است: این سفر در چارچوب رایزنی‌ها و هماهنگی‌های مستمر میان رهبران دو کشور برای بحث در مورد تحولات مختلف در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و ارتقای هر آنچه که موجب بهبود جنبه‌های موجود همکاری میان دو کشور در زمینه های مختلف می‌شود، انجام خواهد شد.

عالی‌ترین مقام ترکمنستان هم به تهران می‌آید

سلطان عمان هنوز وارد تهران نشده بود که خبری جدید به نقل از مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاست جمهور در رسانه‌ها منتشر شد.

«محمد مهدی رحیمی» در حساب کاربری خود در توئیتر با اعلام اینکه رئیس شورای مصلحت ترکمنستان یعنی عالی ترین مقام کشور همسایه شمالی ۳شنبه به ایران می آید و به زودی میهمانان مهم دیگری هم خواهند آمد، تاکید کرد: آنها که درباره چرایی و تاثیر این رفت و آمدها سوال دارند، نگاهی به روند افزایش تجارت با ‎همسایگان و نیز تحولات منطقه بیاندازند.

ساعت ۱۵:۴۷  به وقت ۷ خرداد: سلطان عمان وارد تهران شد و در بدو ورود مورد استقبال «محمدمخبر» معاون اول رئیس‌جمهور قرار گرفت.

سپس مراسم استقبال رسمی از او و هیئت همراه با حضور حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.

ترافیک دیپلماتیک در تهران/ «آل سعید» حامل چه پیامی است؟

اکنون که سفر سلطان عمان به پایتختِ ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی پیدا کرده است، این پرسش مطرح می شود که چرا سفر«آل سعید» در این مقطع اهمیت دارد؟

پیام سفر «آل سعید» به تهران چیست؟

اصغر زارعی کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال می‌گوید:  رفت و آمدهای دیپلماتیک و ملاقات‌هایی که میان مقامات دو کشور در سطوح مختلف طی سال های اخیر انجام شده دولت عمان را به عنوان «یکی از کانال های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران» با برخی از کشورهای منطقه و برخی از کشورهای اروپایی در راستای حل و فصل موضوعات فیمابین محسوب کرده است.

او تاکید کرد: سفر پادشاه عمان به ایران و مذاکراتی که میان تهران با کشورهای عضو اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس انجام میشود، منجر به توسعه همکاری‌ها، ثبات و امنیت پایدار در منطقه می شود.

البته این سفر پیام دیگری برای غربی‌ها نیز به همراه دارد، از آنجا که عمان در چند مقطع نقش واسط بین برخی کشورها با ایران را ایفا کرده بود این بار نیز احتمال می رود همان نقش را برای حل پاره‌ای از مسائل تَکرار کند.

«عوض حیدرپور» عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن بیان این مطلب به خبرنگار سیاسی آنا،گفت:  کشور عمان تا به حال نشان داده است [هم در دوران پادشاه فقید قبلی و پادشاه فعلی این کشور] همیشه با وساطت و رفتارهای خوبی که داشتند، در حل مسائل و مشکلات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای ایران مفید و با ارزش بوده‌اند.

وی تصریح کرد: به همین جهت پیام این سفر برای کشورهای منطقه و اروپایی این است‌ که ورود پادشاه عمان علی‌القاعده برای حل برخی از مشکلاتی که در زمان حال ‌می‌تواند چاره ساز حل مشکلات جمهوری اسلامی ایران و روابط بین ایران و کشورهای منطقه و احیانا کشورهای غربی باشد موثراست.

سلطان عمان حامل پیام آمریکایی‌ها در مذاکرات است؟

البته پیش از این زمزمه‌هایی مطرح شده بود که سلطان عمان حامل پیام امریکایی‌ها در مذاکرات است!

«علی نجفی» سفیر ایران در عمان درباره این موضوع فقط به این مطلب بسنده کرد که عمان همواره نقش مؤثر و مثبتی در رابطه با موضوعات مرتبط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایفا کرده است؛ ما اقدامات خیرخواهانه و مثبت سلطنت عمان را همواره ارج نهادیم.

به هرحال آنچه مشخص است، سفر «آل سعید» چشم اندازی جدیدی پیش روی تهران و مسقط ترسیم می کند، چشم اندازی که به نفع منطقه نیز خواهد بود.

این پیام فقط در دایره مذاکرات گنجانده نمی شود بلکه احتمالا پیامی از سوی مصر نیز به مسئولان کشورمان منتقل می شود.

«سیدرضا سید افقهی» کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه عمان میانجیگری‌های موفق و هوشمندانه‌ای میان ما با کشورهای مختلف از جمله آمریکا، عربستان سعودی داشت و چهار جلسه مذاکرات ایران و عربستان در عمان، ۵ جلسه در بغداد و نهایتاً در پکن انجام شد، گفت: عمانی‌ها تلاش خوبی برای آزادی زندانی مظلوم اسد اسدالهی داشتند و در حال حاضر نیز با سفری که به مصر داشتند، حامل پیام‌هایی از جانب مصری‌ها برای ایران هستند.

«بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه هم در تحلیل خود پیرامون این سفر، می گوید: سفر سلطان «هیثم بن طارق آل سعید» به تهران، تاثیر خوبی بر ثبات و امنیت منطقه و روابط همسایگی داشته باشد و گفت: تلاش خواهیم کرد تا نتایج سفر را به گونه ای متبلور کنیم که به نفع منطقه و جهان باشد.

پس از اعلام خبر حضور سلطان عمان در تهران تحلیل ها و تفسیرهای سیاسی بر این سفر سایه انداخت اما آن طور که گفته می شود نمی توان به راحتی از همکاری‌ها و تفاهم‌های اقتصادی بین دو کشور گذشت.

ترافیک دیپلماتیک در تهران/ «آل سعید» حامل چه پیامی است؟

در جریان این سفر، مقامات دو کشور ۴  سند در حوزه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، همکاری در مناطق آزاد و همکاری در حوزه انرژی به امضا رساندند.

وزرای نفت و امور اقتصادی و دارایی و دبیرکل شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی از طرف ایران و وزرای انرژی، اقتصاد و تجارت عمان اسناد همکاری‌های مشترک دو کشور را امضا کردند.

علاوه بر امضا سند همکاری بین دو کشور، نشست مشترک هیئت‌های عالی رتبه هم برگزار شد؛ سید ابراهیم رئیسی در این نشست تصریح کرد که رابط دو کشور از مرحله تجاری به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده است و دیدگاه‌های مشترک و رویکرد تقویت همگرایی منطقه‌ای سران ایران و عمان، در کنار ظرفیت‌ها و زمینه‌های مناسب متقابل می‌تواند روابط فیمابین را در عرصه‌های دو جانبه‌ای و منطقه‌ای گسترش دهد.

سلطان عمان هم  با اعلام اینکه حجم تبادلات تجاری ۲ برابر شده است، گفت: اما با توجه به ظرفیت‌ها و زمینه‌های متنوع و مساعد دو کشور، هنوز تا سطح مطلوب روابط فاصله داریم و باید با تلاش بیشتر این ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم.

ترافیک دیپلماتیک در تهران/ «آل سعید» حامل چه پیامی است؟

با این حال، حسین نوش آبادی سفیر اسبق ایران در عمان و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی درباره همکاری های اقتصادی دو کشور، گفت: صادرات گاز به عمان از اوایل دهه ۹۰وجود داشته است و تبادل نظرها برای هموار کردن توافق مطرح بوده و این یکی از مطالبات عمانی‌هاست. امیدواریم در این سفر زمینه توافق خوبی در زمینه‌های انرژی، مبادلات اقتصادی و صادرات گاز را شاهد باشیم؛ چراکه این می‌تواند پیوندهای دو کشور را تعمیق کند.

دست پُر ایران در دیپلماسی همسایگان

در یک سالگی سفر رئیسی به مسقط، تهران از روز گذشته میزبان سلطان عمان است و در چند روز آینده نیز شاهد حضور مقامات مسئول کشورهای دیگر خواهد بود و این نشان از تقویت «دیپلماسی همسایگان» است که در دولت سیزدهم به صورت جدی دنیال و پیگری شد.از این رو در روزهای آتی اخبار زیادی پیرامون رایزنی مسئولان بلند پایه چند کشور در تهران مخابره می شود که نتایجی را در عرصه دیپلماسی و به نفع مردم و منطقه به همراه خواهد داشت.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا