اقتصادی

ترامپ از چه تاکتیک‌هایی برای به تعویق انداختن محاکمه خود استفاده می‌کند؟

“دونالد ترامپ استدلال کرده، تا زمانی که برای ریاست جمهوری آمریکا نامزد می‌شود، باید از محاکمه به سبب اتهام سوء مدیریت اسناد طبقه بندی شده در امان بماند. اما دلایلی که او برای این استدلال آورده علاوه بر استثنا دانستن او از قوانین، یک بدعت و سابقه بد را نیز ایجاد می‌کنند.”

به گزارش اخبار ورزشی، شبکه سی.ان.ان در تحلیلی درباره تاکتیک‌های دونالد ترامپ در قبال چشم انداز محاکمه‌اش در قبال اتهام سومدیریت اسناد محرمانه نوشته است:

«جک اسمیت، بازپرس ویژه پرونده کشف اسناد محرمانه از اقامتگاه ترامپ با ثبت یک سند حقوقی جنجالی در روز پنجشنبه نشان داد که حواسش به آنچه که ترامپ دنبال می‌کند، هست.

تلاش‌های ترامپ در حمایت از به تأخیر انداختن نامحدود محاکمه‌اش به این تصور دامن می‌زند که هدف واقعی او از نامزدی برای ریاست جمهوری 2024 بر خلاف چیزی که به حامیانش می‌گوید نجات آمریکا نیست بلکه هدفش نجات خودش با پس زدن روز پاسخگویی بر سر اتهام نگهداری از اطلاعات دفاع ملی در اقامتگاه مارالاگو پس از ترک ریاست جمهوری است. به عبارت دیگر او دارد در ضمن تلاش برای بازپس گیری کاخ سفید با وجود لکه دار بودن سابقه‌اش با دو استیضاح و دو کیفرخواست یک استراتژی سیاسی را به جای یک استراتژی حقوقی به کار می‌گیرد.

سند حقوقی اسمیت به جنبه‌هایی از درخواست ترامپ برای به تاخیر انداختن این محاکمه در ارتباط با پرونده‌ای که در آن او با 37 فقره اتهام از جمله نگهداری عمدی از اسناد محرمانه و مانع‌تراشی برای تحقیقات بر سر این اسناد مواجه است، واکنش نشان داد. اسمیت به آیلین کانون، یک قاضی منطقه ای آمریکا گفت، تیم ترامپ در مورد میزان اسناد و مدارک موجود در پرونده اغراق و در جزئیات و پیچیدگی‌های استفاده از اسناد طبقه بندی شده اغراق کرده است. این بازرس ویژه همچنین استدلال رئیس جمهور سابق آمریکا و والت نائوتا، دستیار و متهم دیگر پرونده او مبنی بر اینکه تشکیل هیات منصفه عادل قبل از انتخابات 2024 به دلیل مطرح شدن اسم ترامپ به عنوان نامزد ریاست جمهوری غیرممکن است را رد کرد. ترامپ و نائوتا هر دو در این پرونده گفته‌اند که بی گناه هستند.

استدلال‌های متقابل قدرتمند این بازرس ویژه پیش از جلسه دادرسی روز سه‌شنبه هفته جاری در فلوریدا، اولین جلسه دادرسی مقابل کانون – که در آن وکلا درباره نحوه مدیریت اطلاعات طبقه‌بندی شده در طول محاکمه بحث خواهند کرد، مطرح شدند.

همچنین شواهد تازه‌ای در تحقیقات اسمیت درباره اعضای سابق حلقه نزدیک به ترامپ در یک پرونده جداگانه –  در مورد اتهام تلاش‌ برای براندازی انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 و رویدادهای مربوط به حمله اوباش طرفدار ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در ششم ژانویه 2021 مطرح شد. یک منبع آگاه به سی.ان.ان گفت، جارد کوشنر، داماد رئیس جمهور سابق آمریکا و دستیار سابق ترامپ در کاخ سفید، در برابر هیات منصفه بزرگی که در رابطه با این پرونده تشکیل شده، شهادت داد. به گفته دو منبع آگاه دیگر، هوپ هیکس، یکی دیگر از معتمدان سابق ترامپ، نیز در ماه ژوئن در مقابل این هیات منصفه حاضر شد.

این تحولات جدیدترین نشانه است از اینکه اسمیت تحقیقاتی تهاجمی را در مورد رفتار ترامپ و سایر متهمان پرونده در دوران پس از انتخابات به پیش می‌برد و نشانه‌هایی از احتمال طرح اتهام علیه او مطرح است. به گفته یکی از منابع، برخی از سوالاتی که از سوی هیات منصفه پرسیده شد درباره این بود که آیا کسی به ترامپ گفت که در انتخابات شکست خورده است یا خیر. این یک نکته حقوقی حیاتی خواهد بود.

به تأخیر انداختن رویه پرونده، یک تاکتیک آشنا در بسیاری از پرونده های حقوقی بوده و درخواست به تعویق انداختن یا ادامه رویه‌ها یک رویکرد کاملاً معتبر است که از سوی تیم وکلای حقوقی یک متهم اتخاذ می‌شود. تأخیر ایجاد کردن همچنین راهبردی است که ترامپ مکررا در طول دوران طولانی حرفه تجاری و سیاسی از آن برای به تعویق انداختن – یا تلاش برای فرار از – پاسخگویی در رابطه با چالش های مکرر مرتبط با قانون اساسی و قوانین دیگر استفاده کرده است.

هر پستی بلندی و هر تصمیمی در این پرونده خاص با توجه به شرایط فوق‌العاده‌ای که ترامپ در آن قرار دارد قابل توجه است؛ او حالا یک رئیس‌جمهور سابق و نامزد پیشتاز در رقابت حزب جمهوری‌خواه است که توسط وزارت دادگستری جانشینش در ریاست جمهوری تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است و بسته به نتیجه انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه و انتخابات سراسری بعدی آمریکا ممکن است در آینده نزدیک، به ریاست جمهوری برسد.

اسمیت در سند حقوقی ثبت شده توسط خود به کانون گفت، هیچ دلیلی برای موافقت با استدلال ترامپ مبنی بر غیرممکن بودن برگزاری محاکمه عادلانه برای او قبل از پایان انتخابات 2024 وجود ندارد. اسمیت بر درخواست خود برای آنکه محاکمه ترامپ در تاریخ 11 دسامبر سال جاری میلادی برگزار شود تاکید کرد.

اسمیت علاوه بر کم اهمیت دانستن هشدارهای تیم ترامپ در مورد پیچیدگی‌های ذاتی محاکمه‌ای متمرکز بر اطلاعات طبقه بندی شده، این ادعای آنها مبنی بر غیرممکن بودن انتصاب هیات منصفه ای که برای ترامپ محاکمه عادلانه‌ برپا کند را هم رد کرد.

او در سند خود تصریح داشت: نظام گزینش هیات منصفه ما متکی به اختیار دادگاه برای تدوین یک فرآیند جامع و و موثر گزینش و توانایی و تمایل اعضای هیئت منصفه تشکیل شده برای تصمیم گیری در مورد پرونده‌ها بر اساس شواهد ارائه شده با هدایت دستورالعمل‌های قانونی دادگاه است.

تیم ترامپ همچنین یک بعد سیاسی را در استدلال‌های پیش از محاکمه خود مطرح کرد. آنها گفتند که ترامپ به عنوان یک نامزد ریاست جمهوری دارد توسط وزارت دادگستری دولت بایدن تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد و تنها کار منصفانه این است که محاکمه او را تا پس از انتخابات به تعویق بیندازیم. وکلای ترامپ حتی به شکل جسورانه تری استدلال کردند، سر او برای حضور در محاکمه بیش از حد شلوغ است، زیرا هدفش پیشبرد کارزار برای دور دوم ریاست جمهوری است.

این وکلا نیز در سندی حقوقی در اوایل ماه جاری میلادی نوشتند: “این کارزار به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد و فرآیند آن تا زمان انتخابات پنجم نوامبر 2024 ادامه خواهد داشت. شغل نائوتا ایجاب می کند که ترامپ را در اکثر سفرهای انتخاباتی به سراسر کشور همراهی کند. برنامه زمانی ترامپ تدارک محاکمه را برای هر دو متهم با چالش مواجه می‌کند. چنین آماده سازی مستلزم برنامه ریزی و زمان قابل توجهی است و این باعث غیرقابل اجرا شدن برنامه فعلی می‌شود.”

اسمیت در صحبتی کوتاه این استدلال را رد کرد و نوشت: ” اگر این طور باشد بسیاری از متهمان دیگری که کیفرخواست دریافت کردند مشاغل سختی دارند که آنها را محتاج مقدار قابل توجهی زمان و انرژی یا حجم بالای از سفر می‌کند.”

این  صحبت خاص این بازرس ویژه بسیار مهم است زیرا به هسته اصلی این مفهوم در آمریکا که همه در برابر قانون برابر هستند اشاره می‌کند. ترامپ بارها به حامیان خود استدلال کرده است که قربانی کارزار آزار و اذیت سیاسی شده است. اما در اسناد حقوقی وکلایش او همچنین استدلال می‌کند که باید رفتار متفاوتی با او نسبت به رفتار با دیگران صرفاً به این دلیل که نامزد ریاست جمهوری است، شود.

این که یک کارزار انتخاباتی باعث مصرف قابل توجه زمان یک نامزد شود درست است اما این انتخاب خود ترامپ بوده که همزمان با مطرح بودن تهدیدات حقوقی متعدد علیه خود برای ریاست جمهوری نامزد شود. اگر ادعاهای او نهایتا تأیید شده و دادگاه محاکمه او را به تاخیر بیندازد، این سابقه ایجاد می‌شود که صاحب منصبان بالقوه می‌توانند در حین کارزار انتخاباتی از برخی رویه‌های حقوقی مصون باشند. این کار همچنین می‌تواند سیاستمداران را در آینده به صرافت بیندازد که برای اجتناب از محاکمه رو به نامزد شدن بیاورند.

استدلال‌های ترامپ همچنین نشان‌دهنده این دیدگاه او است که در مقام رئیس جمهور یا به عنوان یک رئیس جمهور سابق بالاتر از قوانینی که شامل حال دیگران می شود است. در این زمینه در درجه اول او ادعا کرده حق دارد اطلاعات فوق طبقه بندی شده را حتی حالا به عنوان یک شهروند نگهداری کند و در درجه دوم او می‌گوید به دلیل ماهیت مقامی که برای بازپس‌گیری آن نامزد شده، مستحق معافیت ویژه است.

تلاش‌های ترامپ برای به تاخیر انداختن این محاکمه پرسشهایی درباره انگیزه‌های او به وجود آورده است. اگر او نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه و سپس رئیس ‌جمهور شود، در موقعیتی قرار خواهد گرفت که به وزارت دادگستری دستور دهد این پرونده و هر پرونده دیگری علیه خودش را کنار بگذارد. حتی اگر او خود نامزدی حزبش را کسب نکند و جمهوری خواه دیگری کاخ سفید را به دست آورد، یک رئیس جمهور جدید جمهوری خواه  هم ممکن است پرونده پیگرد قانونی ترامپ هم حزب با خودش را متوقف کند. همچنین این رئیس جمهور بالقوه با وجود محکوم شدن ترامپ در این پرونده، تحت فشار زیادی از سوی حزبش برای عفو کردن ترامپ قرار خواهد گرفت.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا