اقتصادی

ترکمنستان هم به کریدور شمال-جنوب پیوست

 پیشتر ترکمنستان خواهان مشارکت در این پروژه شده بود. «ممتخان چاکیف» مدیرکل سازمان حمل و نقل و ارتباطات ریاست جمهوری ای کشور، اعلام کرد که کار در این راستا در حال انجام است. همچنین خاطرنشان شد که ترکمنستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود نقش مهمی در توسعه زنجیره تامین جهانی دارد.

کریدور یا راه‌گذار بین‌المللی شمال-جنوب، نام پروژه بزرگ حمل و نقل است که در پی توافق سه کشور هند، ایران و روسیه در سال ۱۳۷۹، کلید خورد. کریدور شمال- جنوب به عنوان یک پل ارتباطی مهم بین کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی و روسیه با مناطق خلیج فارس، اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا شناخته می‌شود.

خبرگزاری تاس روسیه نیز پیشتر اعلام کرده بود که «پیشنهاد وزارت حمل و نقل روسیه، برای پیوستن ترکمنستان به این کریدور با امضای میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه به تصویب مسکو رسید. وزارت خارجه روسیه نیز موظف شد موافقت خود را با الحاق ترکمنستان به این توافق به اطلاع ایران برساند.

شالوده کریدور حمل و نقل شمال به جنوب در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۰ (۲۲ شهریور ۱۳۷۹)، بر اساس توافقنامه بین دولتی بین روسیه، ایران و هند امضا شد. جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۵ میلادی(۱۳۸۵) به این قرارداد ملحق شد. در مقایسه این گذرگاه با مسیر دریایی از طریق کانال سوئز، مسافت بیش از نصف شده است که باعث کاهش زمان و هزینه حمل و نقل می شود.

کشورهای جمهوری آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین نیز بعدا به این توافقنامه کریدور بین المللی شمال – جنوب پیوستند. این پروژه مسیرهای چون اروپای شمالی و غربی، فدراسیون روسیه، قفقاز، خلیج فارس (مسیر غربی)، آسیای مرکزی، خلیج فارس (مسیر شرقی) و دریای خزر، ایران، خلیج فارس (مسیر مرکزی) را به یکدیگر متصل می‌کند.

311311

دکمه بازگشت به بالا