تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری

پرینتر جوهر افشان چیست؟

پرینتر جوهرافشان، همان‌طور که از نامشان پیداست، از جوهر برای چاپ متن، گرافیک و تصاویر بر روی انواع مختلف کاغذ استفاده می‌کنند. این پرینترها قطرات بسیار ریز جوهر را روی کاغذ می‌پاشند. پرینترهای جوهرافشان معمولاً کوچک و ارزان‌تر هستند.

به همین دلیل اگر به دنبال یک پرینتر کوچک می‌گردید که بتواند صفحات متنی و همچنین عکس‌های باکیفیت را پرینت کند؛ گزینه مناسبی برای شما است. اما مراقب پرینترهای جوهر افشان ارزان قیمت باشید؛ زیرا این پرینترها بعداً برای شما هزینه گزافی را به همراه خواهند داشت.

پرینتر لیزری چیست؟

همانطور که گفتیم پرینترهای لیزری مانند پرینترهای جوهر افشان از جوهر استفاده نمی‌کنند. این دستگاه‌ها پودر تونر را روی کاغذ ذوب می‌کنند تا یک چاپ ایجاد شود.

پرینترهای لیزری گران‌تر از پرینترهای جوهرافشان هستند و از گران‌تری استفاده می‌کنند، اما با هزینه کلی کمتر در هر صفحه و سرعت چاپ سریع‌تر، همچنان گزینه‌ای مقرون به‌صرفه‌تر در درازمدت هستند.

نوع استفاده شما از پرینتر

اگر دیر به دیر به پرینتر نیاز پیدا می‌کنید و استفاده کمی از آن خواهید داشت؛ اکثر مردم خرید یک پرینتر جوهر افشان را به شما توصیه می‌کنند. با این حال، بسیاری از افراد که همین فکر را می‌کردند؛ زمانی که پس مدتی دوباره از پرینتر خود استفاده کردند، متوجه شدند که جوهر آن خشک شده است.

بنابراین پیشنهاد می‌کنم با مقداری بودجه بیشتر یک پرینتر لیزری ارزان قیمت تهیه کنید. چراکه هر زمان که بخواهید می‌توانید از آن استفاده کنید بدون اینکه نگران خشک شدن جوهر باشید.

اگر بیشتر استفاده شما از پرینتر صرفاً پرینت تصاویر است و نیاز دارید این عکس‌ها وضوح بالایی داشته باشند؛ به علاوه اسناد متنی کمی برای پرینت دارید؛ انتخاب یک پرینتر جوهرافشان عاقلانه‌تر خواهد بود. اما اگر از پرینتر خود به طور مداوم استفاده خواهید کرد و کیفیت بالایی برای عکس‌های خود نیاز ندارید می‌توانید از یک پرینتر لیزری استفاده کنید که دوام بیشتری نیز دارد.

پرینتر تک رنگ چیست؟

پرینتر تک رنگ پرینتری است که فقط سیاه و سفید چاپ می‌کند. پرینترهای تک رنگ فقط به یک کارتریج پرینتر مشکی برای چاپ نیاز دارند. برای اینکار را هر دو پرینتر لیزری و جوهر افشان می‌توانند انجام دهند. اما اگر یک پرینتر تک رنگ لازم دارید؛ بهتر است از پرینترهای لیزری استفاده کنید. همانطور که گفتیم پرینترهای جوهر افشان برای چاپ تصاویر مناسب هستند و نمی‌توانند مقدار زیادی از اسناد را در یک روز چاپ کنند.

در مورد چاپ رنگی چطور؟

اگر به صورت روزانه به دنبال چاپ عکس‌های حرفه‌ای با وضوح بالا هستید؛ باید سراغ پرینترهای جوهر افشان بروید. چراکه این پرینترها طوری طراحی شدند که عکس هارا با جزئیات و وضوح بالا چاپ کنند. به همین دلیل اگر دنبال پرینتری برای چاپ عکس‌های خود هستید این پرینترها برای شما مناسب‌تر هستند.

کدام نوع پرینتر برای ما مناسبتر است؟

o پرینتر لیزری به دلیل استفاده از پودر مشکل خشک شدن جوهر را ندارد.

o در پرینترهای لیزری شما با یک کارتریج می‌توانید تعداد بیشتری از اسناد را چاپ کنید. درحالی که کارتریج‌های پرینتر جوهرافشان تنها چاپ چند صد صفحه را ساپورت می‌کند.

پرینترهای جوهرافشان هزاران قطره جوهر را روی یک تکه کاغذ می‌پاشند، جایی که رنگ‌ها با هم ترکیب می‌شوند و یک تصویر یا متن را چاپ می‌کنند. به طوری که با تغییر رنگ و اندازه قطره‌های رنگ وضوح و کیفیت عکس بالاتر می‌رود.

پرینترهای لیزری داده‌های الکترونیکی را از رایانه شما می‌خوانند و این اطلاعات را به یک درام در داخل پرینتر می‌فرستند، که با اینکار روی صفحه الکتریسیته ساکن تولید می‌شود. سپس این الکتریسیته‌های ساکن پودر تونر را روی کاغذ جذب می‌کنند که سپس با استفاده از غلتک‌های گرم شده ذوب می‌شود.

بنابراین، ما فهمیدیم که هر دو پرینتر عملکرد متفاوتی دارند و چگونه کار می‌کنند. همچنین متوجه تفاوت پرینتر جوهرافشان و لیزری در نحوه کار کرد آن شدیم.

به دلیل استفاده پرینترهای جوهر افشان از جوهر و استفاده پرینتر لیزری از پودر تونر، اکثرا فکر می‌کنند که به دلیل استفاده از جوهر، تمام پرینترهای جوهر افشان گاهی روی صفحه لک می‌اندازند در صورتی که همه پرینترهای جوهرافشان این مشکل را ندارند.

پرینترهای جوهر افشان که از جوهر مبتنی بر پیگمنت استفاده می‌کنند، احتمالاً لک نمی‌شوند، در حالی که جوهر مبتنی بر رنگ به زمان خشک شدن طولانی‌تری نیاز دارد تا جوهر ثابت شود. البته جنس کاغذ هم اهمیت زیادی در این مورد دارد. برخی از انواع کاغذ جوهر را بهتر جذب می‌کنند در حالی که برخی نه.

  1. کیفیت چاپ (رزولوشن چاپ)

کیفیت یا رزولوشن خروجی شما از پرینتر از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین طبیعی است که زمان خرید یک پرینتر دنبال پرینتری باشیم که بالاترین کیفیت را به ما ارائه می‌دهد. اگر شما عکاس باشید هرگز چاپ عکس‌های خود را به یک پرینتر لیزری نمی‌سپارید.

چرا که این پرینتر برای چاپ عکس ساخته نشده و کیفیت خوبی را به شما نخواهد داد. در عوض پرینترهای جوهر افشان برای کار شما قابل اعتمادتر و مناسب‌تر اند. این پرینتر عکس‌های شما را با تمام جزئیات و رنگ‌های تیره و مشکی را با عمق بالایی چاپ می‌کنند و این کنتراست عالی باعث کیفیت فوق العاده بهتر تصاویر می‌شود.

آیا پرینتر لیزری برای چاپ رنگی مناسب است؟

هر دو پرینتر دارای فناوری‌هایی هستند که روزانه به آن اضافه می‌شود و بهبود میابد. این فناوری‌ها تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت تصاویر می‌گذارند.

برخلاف عموم مردم که فکر می‌کنند پرینترهای لیزری تنها برای چاپ متون سیاه و سفید ساخته شده اند باید گفت که این پرینترها انواع مختلفی دارند و برخی از آنها قابلیت چاپ رنگی هم دارند. با توجه به جدید بودن این پرینترها نسبت به پرینترهای جوهر افشان هنوز در حال بهبود کیفیت خود هستند.

اگر چه هنوز کیفیت تصاویر رنگی چاپ شده با این پرینترها اندازه پرینترهای جوهر افشان عالی نیست اما همچنان می‌توانند کیفیت متوسطی را به شما ارائه دهند.

  1. مقایسه وضوح چاپ

وضوح با DPI اندازه گیری می‌شود که مخفف “نقطه در اینچ” است. هر چه تعداد نقاط در یک اینچ کاغذ بیشتر باشد، نتیجه واضح‌تر است. برای ایجاد صفحات متنی با وضوح بالا فقط به پرینتری با وضوح 600 نقطه در اینچ و برای چاپ تصاویر رنگی خوب 1200 نقطه در اینچ نیاز دارید.

اگرچه گفته می‌شود هرچه DPI بالاتر باشد، جزئیات در یک تصویر چاپ شده واضح‌تر خواهد بود، اما پس از 1200 DPI به سختی می‌توانید تفاوت را متوجه شوید. شما تنها زمانی که می‌خواهید عکس‌های شارپ را پرینت بگیرید باید نگران وضوح بالاتر باشید. در غیر این صورت این مقدار DPI برای شما کافی خواهد بود.

هنگامی که به مشخصات پرینتر نگاه می‌کنید، خواهید دید که وضوح چاپ همیشه مجموعه‌ای از دو عدد مانند 4800 x 1200 dpi است. این بدان معناست که حداکثر وضوح آن چاپگر 4800 برابر 1200 نقطه در اینچ است.

وضوح پرینتر جوهر افشان

معمولاً پرینترهای جوهرافشان در حال حاضر حداکثر 5000 نقطه در اینچ دارند. اکثر پرینترهای Canon PIXMA دارای حداکثر وضوح 4800 x 1200 هستند. همچنین پرینتر Canon iP110 دارای dpi 9600 x 2400 است که دو برابر PIXMAهای معمولی رزولوشن دارند.

وضوح پرینتر لیزری

اکثر پرینترهای لیزری وضوح چاپ حداکثر 2400 x 600 نقطه در اینچ دارند، اما مدل‌های جدیدتر اکنون می‌توانند dpi خود را برای ارائه وضوح چاپ 38400 x 600 نقطه در اینچ بهینه کنند، مانند HP Color LaserJet Pro M479fdw.

  1. سرعت چاپ

پرینترهای لیزری که معمولاً برای پرینت حجم سنگین اسناد در ادارات و شرکت‌ها ساخته شده اند؛ از سرعت بالایی برخوردار اند، به طوری که در هر دقیقه به نسبت مقدار نوشته‌ها و اشکال روی صفحات 15 تا 100 صفحه را پرینت می‌کنند.

اما پرینترهای جوهرافشان که برای مصارف خانگی استفاده می‌شود؛ سرعت کمتری دارد و نهایتاً در هر دقیقه 16 صفحه چاپ می‌کند. به همین دلیل کسانی که استفاده زیادی از پرینتر دارند زمان بیشتری را باید صرف پرینت اسناد با پرینتر جوهر افشان بکنند.

چاپگرهای لیزری: 15 تا 100 صفحه در دقیقه

چاپگرهای جوهرافشان: 16 صفحه در دقیقه

  1. حجم چاپ

هر پرینتر توانایی چاپ مقدار مشخصی در ماه دارد که اگر از سطح حد اکثر آن بیشتر از دستگاه کار بکشید؛ ممکن است به اجزای داخلی پرینتر خود آسیب بزنید. همچنین اگر از سطح بهینه آن کمتر پرینت بگیرید دستگاه حالت بهینه خود را از دست می‌دهد و برای آنکه دوباره در بهترین وضع خود قرار بگیرد به زمان نیاز دارد.

طبیعتاً حجم چاپ پرینترهای جوهر افشان بسیار کمتر از پرینترهای لیزری است. بهتر است قبل از خرید پرینتر خود به این اعداد توجه کنید.

برای انتخاب بهترین پرینتر جوهر افشان و لیزری دو پرینتر HP LaserJet Pro M401n و PIXMA TR8620 را از نظر حجم چاپ ماهانه و سرعت چاپ مقایسه کردیم تا بهتر متوجه تفاوت پرینتر لیزری با جوهرافشان شوید.

بنابراین بهتر است به عدد حداکثر چرخه کار ماهانه و حجم چاپ ماهانه پرینتر خود دقت کنید تا همیشه آن را در حالت بهینه نگه دارید و یا بیشتر از آن کار نکشید تا آسیب جدی ببیند.

همچنین اگر میدانید مصرفتان از دستگاه زیاد خواهد بود هرگز به سراغ پرینترهایی که حجم چاپ ماهانه کمی دارند؛ نروید. چرا که اگر بیشتر از توان پرینتر از آن کار بکشید ممکن است زودتر از زمان معمول از کار بیفتد.

  1. بازده صفحه

همان طور که بارها به آن اشاره شد پرینترهای لیزری می‌توانند تعداد بیشتری از صفحات را چاپ کنند. به همین دلیل قیمت آن در طولانی مدت مناسب‌تر است. بازده صفحه یکی دیگر از تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری است که می‌تواند در انتخاب آن تاثیر گذار باشد.

کارتریج پرینترهای جوهرافشان دارای حجم جوهر هستند که به طور متوسط می‌توانند تعدادی بین 135 تا 1000 را چاپ کنند. این در حالی است که با یک بار خرید کارتریج تونر می‌توانید تا 10000 صفحه پرینت بگیرید و این در مقایسه با پرینترهای جوهرافشان یک رقم بزرگ به حساب می‌آید.

اما اگر قصد خرید یک پرینتر جوهرافشان را داشتید اما این مقدار پایین شما را برای خرید به شک انداخته؛ باید بگویم که پرینترهای جوهرافشان نیز دارای انواع مختلف و کارایی‌های مختلفی هستند.

برخی از این پرینترها دارای مخازن بزرگی برای ذخیره جوهر هستند که تنها با یک کارتریج به شما این امکان را می‌دهند که تا 7000 صفحه پرینت بگیرید. این پرینترها که معمولاً به آن پرینترهای تانک جوهر میگویند قیمتی بالاتر از پرینترهای معمولی دارند و باید توجه داشته باشید که هنوز از جوهر استفاده می‌کنند!

بنابراین اگر به طور منظم به پرینت اسناد خود نیازی ندارید؛ با خرید آن‌ها قرار است شاهد خشک شدن جوهر و گرفتگی نازل باشید.

پرینترهای لیزری رنگی گزینه مناسبی برای کسانی است که نمی‌خواهند به طور مککر مجبور به تعویض جوهر در پرینترهای جوهرافشان باشند. اما در صورت استفاده روزانه از پرینتر و چاپ عکس‌ها و اسناد رنگی پرینترهای تانک جوهر بهترین انتخاب برای شما هستند

خروج از نسخه موبایل