ورزشی

تقابل با روایت‌های هالیوودی جهان رسانه در یک شبکه برون مرزی

یکی از کارکرد‌های مهم شبکه پرس تی‌وی، تقابل با روایت‌های هالیوودی جهان غرب و متحدان بین‌المللی آن است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فعالیتِ رسانه‌ای نظیر شبکه پرس تی وی، به ویژه از منظر راهبردی برای کشورمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شاید یکی از عینی‌ترین و اصلی‌ترین دلایل این مساله نیز این باشد که در جهانِ کنونی که باید آن را جهان روایت‌ها و گفتمان‌ها دانست و نوعی نبرد و تنازع میان آن‌ها وجود دارد، اساسا کشورمان به عنوان یک کنشگر مهم بین المللی که اتفاقا از منظر گفتمانی و ایدئولوژیک، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، نمی‌تواند از توجه به ضرورتِ دارا بودن یک صدا رسانه‌ای جهت ارائه اصول مطلوب و مد نظر خود به جهانیان غافل باشد.

صدای رسانه‌ای برای عرصه بین‌المل 

اگرچه که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز شاهد به راه افتادن سیلی از جوسازی‌های تبلیغاتی علیه کشورمان از سوی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و متحدان بین‌المللی آن‌ها بوده ایم که همین موضوع خود ضرورت برخورداری از یک صدای رسانه‌ای بین المللی برای کشورمان همچون شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی را بیش از پیش برجسته می‌سازد. با این حال، وقوع دو حادثه در روز‌ها و ماه‌های اخیر، بار دیگر اهمیت فعالیت رسانه‌ای شبکه پرس تی وی را برجسته ساخته است.

رویداد اول مرتبط با اغتشاشات سال گذشته در کشورمان است که در قالب آن جریان‌های های سیاسی و رسانه‌ای غربی و مخالفان و دشمنان کشورمان، روایت سازی‌های عجیب و غریب و هالیوودی را علیه ایران ارائه می‌کردند و حتی ادعا‌های عجیبی نظیر سقوط نظام سیاسی کشورمان و اینکه برخی مسوولان کشور به دنبال تهیه امکانات برای خود در ونزوئلا جهت فرار به آن هستند را مطرح کردند.

تقابل با روایت‌های هالیوودی جهان رسانه در یک شبکه برون مرزی

جالب اینکه تنها مدتی بعد در قالب کودتای شکست خورده گروه واگنر در روسیه نیز به نحو مشابهی شاهد یک‌چنین سناریو پردازی‌های غیرواقعی و هالیوودی از سوی جریان‌های رسانه‌ای غربی در پرداختِ خبری به اصل ماجرا بودیم و حتی برخی از آن‌ها از سقوط قریب‌الوقوع دولت روسیه، سقوط مسکو پایتخت این کشور و بازداشت رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین سخن می‌گفتند.

تقابل با روایت‌های هالیوودی

این در حالی است که کذب بودن و تبلیغاتی بودن ادعا‌هایی از این قبیل خیلی زود آشکار شد و بار دیگر مشخص گشت که رسانه‌های غربی صرفا اهرم‌هایی در دستان دولت‌های غربی هستند و سعی دارند به هر طریق ممکن، منافع دولت‌های متبوع خود را در لوای شعار‌های دور و درازشان مبنی بر اینکه آن‌ها به فعالیت رسانه‌ای مستقل مشغول هستند، به پیش برند.

درست در همین نقطه، اهمیت فعالیت و کنش رسانه‌ای شبکه پرس تی‌وی بیش از پیش آشکار می‌گردد. رسانه‌ای که به واسطه تقابل با این قبیل روایت‌ها و البته افشاگری از آن‌ها در برهه‌های زمانی مختلف، هدف اقدامات خصمانه‌ای نیز از سوی دولت‌های غربی و متحدان آن‌ها قرار گرفته و این دسته از کنشگران در مقام مدعیان آزادی بیان و دموکراسی دست به هر کاری زده اند تا شاید صدای این شبکه که در نوع خود به صدای بی صدایان درجهان تبدیل شده را خاموش کنند.

از این نظر شاید بتوان یکی از کارکرد‌های مهم و مفید شبکه پرس تی وی را تقابل با روایت‌ها و گفتمان‌های هالیوودی و غیرواقعی جهان غرب و متحدان بین المللی آن بدانیم. دستورکاری که پرس تی وی از نخستین سال‌های تاسیس خود تا به امروز، به نحو ویژه‌ای بر آن متمرکز بوده است.

دکمه بازگشت به بالا