اقتصادی

تلاش ترکیه برای بازنگری در روابط با آمریکا

به گزارش روزنامه ینی فک آواک، کال ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه برای شرکت در کنفرانس “جامعه مسلمانان آمریکایی و حلقه اسلامی آمریکای شمالی” (MAS-ICNA) به شیکاگو سفر کرد؛ مراسمی که ده ها هزار مسلمان را از سراسر جهان گرد هم می آورد. گولن در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری آناتولی به سوالاتی درباره روابط آمریکا و ترکیه پاسخ داد.

سوال خبرنگار: من به مدت سه روز در شیکاگو برای چنین رویدادی هستم. من با رهبران مسلمان ملاقات کرده ام. آیا می توانید در مورد این توافق و دیدار خود با رهبران مسلمان نظر بدهید؟

آبراهام کالن: این کنفرانس یکی از بزرگترین نشست های سالانه جامعه مسلمانان آمریکا است. این رویداد هر ساله در کریسمس در شیکاگو برگزار می شود و شاهد حضور فعال و پرشور هستیم. سعی می کنیم تا حد امکان در این مراسم شرکت کنیم. البته ما شهروندان ترکیه ای داریم که در اینجا زندگی می کنند و آنها نیز در این مهمانی شرکت می کنند. ما امسال با حسن مورات میرکان سفیر ترکیه در واشنگتن و سرکنسول ترکیه در شیکاگو انگین تورسن اینجا هستیم. ما تا حد امکان جلسات مختلفی را برای کشورمان برگزار کرده ایم تا روابط بین جامعه آمریکایی و رهبران برجسته آمریکایی و ترکیه را تقویت کنیم. این یک جلسه بسیار “مفید” بود.

همانطور که می دانید ترکیه جایگاه ویژه ای برای جامعه مسلمانان آمریکا دارد، زیرا بسیاری از آنها به ترکیه می آیند. برخی برای سرمایه گذاری و تجارت و برخی برای تحصیل و سرگرمی به ترکیه می آیند. این توافق همچنین محیط مناسبی برای افراد ترک زبان ساکن ایالات متحده است تا با سایر مسلمانان جامعه ارتباط برقرار کنند. البته جامعه مسلمانان آمریکا از عناصر مختلفی تشکیل شده است و نمایندگان آن در این گروه ها اینجا هستند. البته آمریکا کشور بزرگی است و مردم آن سبک زندگی متفاوتی دارند. ما همیشه به تقویت روابط با آنها فکر کرده ایم. همانطور که می دانید، زمانی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ایالات متحده می آید، با رهبران آمریکایی صحبت می کند. یا در نیویورک یا واشنگتن. ما به طور کلی به روابط خود با ایالات متحده اهمیت می دهیم زیرا نمایندگان و رهبران برجسته جامعه مسلمانان آمریکا در زمینه های مختلف از جمله سیاست، اقتصاد، رسانه و سیاست محلی در سمت های مختلف هستند و به تقویت روابط خود با آنها اهمیت می دهیم.

شما در مورد روابط با آمریکا صحبت کردید. سال 2021 رو به پایان است و دولت جدید ایالات متحده حدود یک سال از عمرش می گذرد. شما چندین بار با همکاران خود صحبت کرده اید. آیا می توانید روابط ترکیه و آمریکا در سال 2021 را ارزیابی کنید؟

ابراهیم کالین: در حال حاضر، روابط ترکیه و آمریکا طولانی است و ریشه های عمیقی در تاریخ دارد. روابط ما در سطح مشارکت استراتژیک تعریف شده است، ما در داخل ناتو نیز متحد هستیم. اما می بینیم که سیاست های آمریکا منافع ملی ترکیه را در نظر نمی گیرد. دو یا سه موضوع عمده وجود دارد که روابط ترکیه و آمریکا را تحت الشعاع قرار داده است و ما نمی توانیم در مورد آنها به توافق برسیم. یکی از آنها این است که دولت آمریکا از دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، از حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) و یگان های مدافع خلق (YPG) حمایت کرده است. ما از ابتدا گفته ایم که چنین سیاستی «اشتباه» است و بارها و بارها گفته ایم که این سیاست باید تغییر کند. دوم اینکه همه می دانند که این دو حزب و ارتش در سوریه شاخه های اصلی پ.ک.ک هستند. آمریکایی ها هم همین را می دانند. ثالثاً، باید تأکید کرد که این امر باعث ناراحتی زیادی به خصوص در جامعه سوریه شده است.

موضوع دوم این است که قانون مبارزه با تروریسم آمریکا (CAATSA) تحریم های ناعادلانه ای را علیه ترکیه به خاطر پرونده اس-400 اعمال کرد. ترکیه بار دیگر برنامه های ناعادلانه و غیرقانونی را هدف قرار داده است که کشورمان را از برنامه F-35 باز می دارد. موضوع سوم این است که آمریکا اقدامات روشنی علیه “سازمان تروریستی فتح الله” انجام نداده است (عکس) و این نه تنها برای ما راضی کننده است، بلکه یکی از اختلافات ترکیه و آمریکاست. ما انتظار داریم که یک فرآیند بازنگری سیاستی را انجام دهیم که منافع ملی ترکیه را در نظر بگیرد. در نهایت همانطور که می دانید در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در رم با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نه تنها در مورد این موضوعات بحث برانگیز بلکه در مورد موضوعات دیگری مانند تحولات قفقاز، عملیات سوریه و عراق نیز دیدارهایی داشتیم. ، مبارزه با تروریسم، مدیترانه شرقی سایر مسائل و تحولات اوکراین نیز به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت. در نتیجه این دیدار، سازوکاری برای رسیدگی به تمامی مسائل روابط ترکیه و آمریکا ایجاد شد. در حال حاضر وزارت امور خارجه کشورمان نامه‌ای به طرف آمریکایی درباره ساختار این سازوکار، اینکه به چه موضوعاتی رسیدگی می‌شود و روند آن چگونه پیش خواهد رفت، ارسال کرده است. کار ما در این زمینه ادامه دارد.

جلسات متعددی بین نمایندگان ترک-آمریکایی وجود دارد و بر اساس آنچه شما اشاره کردید، سازوکار مشترک وزارتی در حال شکل گیری است. به نظر شما باز کردن صفحه جدیدی بین ترکیه و آمریکا امکان پذیر است؟ انتظارات شما برای سال آینده چیست؟

ابراهیم کالین: بله، اگر شرایط و اقدامات خاصی به نفع امنیت ملی ترکیه انجام شود، بله، ممکن است. این روابط را می توان بهبود بخشید، اما نمی توان مسائل اصلی ذکر شده را نادیده گرفت.

نگرانی از حمله احتمالی روسیه به اوکراین وجود دارد. موضع و پیشنهاد ترکیه در این زمینه و حل این بحران دقیقا چیست؟

ابراهیم کالین: اول از همه، ما با نگرانی شدید تنش بین روسیه و اوکراین را دنبال می کنیم. رئیس جمهور ما مرتباً این موضوع را در دیدارهای خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین مطرح می کند. توصیه ما به طرفین این است که تنش ها را کاهش دهند و از هرگونه درگیری در دونباس و شرق اوکراین خودداری کنند. هیچ شخص یا طرفی از چنین اختلافات و حملاتی سود نخواهد برد. رئیس جمهور ما روابط خوبی با هر دو کشور دارد. بسیاری از کشورها شبیه ما نیستند. آنها ممکن است با روسیه خوب باشند اما روابط خوبی با اوکراین نداشته باشند یا برعکس. اما ترکیه اینطور نیست. به عبارت دیگر، اگر ترکیه در انجام دیپلماسی هوشمندانه و روند دیپلماتیک موثر در این زمینه نقشی داشته باشد، رئیس جمهور ما با کمال میل این کار را انجام خواهد داد. توصیه ما به ایالات متحده و اروپا این است که گام های هوشمندانه و مؤثری برای کاهش تنش بردارند.

311311

دکمه بازگشت به بالا