اقتصادی

تناقض‌گویی ترامپ در مورد اسناد محرمانه مربوط به ایران

روزنامه نیویورک تایمز درباره موضوع نگهداری اسناد محرمانه مربوط به ایران توسط دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا که یکی از اتهامات مطرح شده علیه او در دادگاه این کشور است، نوشت: به نظر می‌رسد که یک فایل صوتی از دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین که مربوط به سال ۲۰۲۱ است و او در آن به یک «سند فوق محرمانه» درباره ایران اشاره می‌کند که نمی‌تواند به دلیل پایان دوره خدمتش در ریاست جمهوری آن را فاش کند، با اظهارات اخیر او مبنی بر این که این اسناد صرفا گزارش‌ها و مقالات مطبوعاتی بوده‌اند، مغایرت دارد.
نیویورک تایمز در ادامه نوشت: دادستانی فدرال در روند بررسی اتهامات وارده علیه ترامپ مبنی بر این که او با بی‌دقتی درباره اسناد محرمانه پس از ترک کاخ سفید، امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است، بخش‌هایی از متن مکتوب این فایل صوتی دو دقیقه‌ای را ذکر کرد.
در ادامه این مطلب آمده است: این فایل صوتی مربوط به مکالمه ترامپ در ژوئیه ۲۰۲۱ با یک ناشر و یک نویسنده است که روی نوشتن کتاب خاطرات مارک مدوز، آخرین رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ کار می‌کردند. در این فایل، ترامپ درباره چیزی صحبت می‌کند که آن را برنامه‌ای «سری» درباره ایران تلقی می‌کند. او مدعی می‌شود که این برنامه توسط وزارت دفاع و ژنرال مارک میلی، رئیس فعلی ستاد مشترک ارتش آمریکا طراحی شده. ترامپ حین این بحث، در حال تکذیب کردن  این موضوع بود که مارک میلی نگران ممانعت از ایجاد یک بحران توسط ترامپ درباره ایران پس از شکست او در انتخابات ۲۰۲۲ بوده است.
نیویورک تایمز می‌گوید، این فایل صوتی که احتمالا به عنوان مدرکی در محاکمه ترامپ در زمینه این اسناد به کار خواهد رفت، اولین بار توسط شبکه سی‌ان‌ان به طور علنی منتشر شد و نیویورک تایمز نیز  یک‌ نسخه از آن را در اختیار دارد.
طبق گزارش این روزنامه، در این فایل صوتی شنیده می‌شود که ترامپ در این جلسه می‌گوید «اینجا را ببینید. نگاه کنید». سپس به نظر می‌رسد که او چیزی را به حاضرین در جمع نشان می‌دهد. ترامپ در ادامه می‌گوید که این اسناد «فوق محرمانه‌ و سری‌اند. این اطلاعات محرمانه است.»
بر اساس گزارش نیویورک تایمز درباره این فایل صوتی، ترامپ در این جلسه می‌گوید «من به عنوان رئیس جمهور می‌توانستم این[اطلاعات] را فاش کنم اما الان نمی‌توانم.»
انتشار علنی این فایل صوتی در پی این انجام شده است که ترامپ اخیرا در گفت‌وگویی با فاکس نیوز گفت که او هیچ وقت وجود یک برنامه نظامی محرمانه آمریکا برای حمله به ایران را به کسی نشان نداده است.
علیرغم شواهد موجود در یک فایل صوتی، که در بر دارنده بخشی از بحث و مجادله او درباره مارک میلی، رییس ستاد ارتش آمریکا درباره چنین برنامه‌ای است، ترامپ به فاکس نیوز گفت که در این زمینه «سندی وجود نداشت.»
ترامپ توضیح داد: هیچ سندی در کار نیست. آن‌ها مقالات و گزارش‌های مطبوعاتی بودند. رونوشتی از مقالات و مجلات بودند. هیچ سندی در کار نبود.
او ادامه داد: آن‌ها یک دسته بزرگ از روزنامه و مقالات و چیزهای دیگر مربوط به ایران و موضوعات دیگر بودند.
رییس‌جمهور پیشین آمریکا ادامه داد: چیزی برای فاش کردن وجود نداشت. این‌ها گزارش‌های روزنامه‌هاو مجلات و مقالات بودند.

311311

دکمه بازگشت به بالا