اقتصادی

توصیه به حاجی‌ها:‌ حجابتان را رعایت کنید، ‌مواظب رفتارتان باشید، لپ‌تاپ نیاورید

با نزدیک شدن زمان اعزام زائران ایرانی به حج تمتع، همایش سراسری خادمان فرهنگی حج ۱۴۰۲ برگزار شد تا مقررات عربستان، تغییرات حج تمتع و آخرین جزئیات این سفر که از سوم خردادماه آغاز می‌شود، مرور شود.

به گزارش اخبار ورزشی، این همایش پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه در شهر قم برگزار شد و جمعی از روحانیون، معین‌ها و معینه‌های حج تمتع ۱۴۰۲ که البته بیشتر ساکن قم بودند نیز حضور داشتند. در ابتدا، حجت‌الاسلام علی پروانه ـ مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثـه‌ مقام معظم رهبری ـ آماری از تعداد کاروان‌های اعزامی به حج تمتع داد و گفت که امسال نزدیک به ۵۷۰ کاروان عازم عربستان می‌شوند که شامل کاروان‌های ۸۰، ۹۰، ۱۱۵، ۱۳۵، ۱۶۰، ۱۷۰، ۱۸۰ و ۲۳۰ نفره خواهد بود.

سهمیه حج ۱۴۰۲ ایران درحال حاضر حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر است که مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه بی‌ آن‌که اشاره کند این سهمیه قرار است با چه تغییرات احتمالی مواجه شود، مطرح کرد که احتمالا چند کاروان ۴۵ نفره به آمار کاروان‌های موجود اضافه شود.

پروانه تعداد کاروان‌های اهل تشیع و تسنن ایران را به تفکیک ۵۰۳ کاروان شیعه و ۶۶ کاروان اهل سنت اعلام کرد.

او درباره کاروان‌های «مدینه قبل» و «مدینه بعد» هم گفت: از ۵۰۳ کاروان شیعه، ۱۷۴ کاروان «مدینه بعد» و ۳۲۹ کاروان «مدینه قبل» هستند. همچنین از ۶۶ کاروان اهل سنت، ۶۳ کاروان «مدینه بعد» و ۳ کاروان «مدینه قبل» هستند.

تغییراتی در فرودگاه‌های حج

در ادامه هم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ‌ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ به شرایط هزینه‌ها در عربستان که سبب گرانی قیمت حج شده است، اشاره‌ای داشت و درباره احتمال تغییر فرودگاه جده در حج امسال، گفت: در سال‌های گذشته، اعزام بخش زیادی از زائران از طریق فرودگاه جده انجام می‌شد که سختی‌های زیادی برای آن‌ها داشت، در تلاشیم برای کاهش مسافت، فرودگاه طائف را برای زائران ایرانی هماهنگ کنیم.

غلامرضا رضایی ـ‌ معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ هم خبر داد که پروازهای حج  ۱۴۰۲ از ۲۱ ایستگاه هوایی انجام می‌شود و امسال، چابهار و قشم به ایستگاه‌های پروازی اضافه شده است.

معاون سازمان حج و زیارت همچنین گفت:‌ پروازهای رفت «مدینه قبل» از سوم خردادماه شروع می‌شود. پروازهای رفت «مدینه بعد» نیز از ۱۳ خرداد تا اول تیر انجام می‌شود.

به گفته او، سازمان حج و زیارت ایران امسال با ۹۰ هتل در مکه و مدینه قرارداد بسته که ۷۰ هتل در مکه و ۲۰ هتل در مدینه است.

رضایی درباره وضعیت آشپزخانه‌هایی که غذای زائران ایرانی را آماده می‌کنند، گفت: از بین چهار آشپزخانه‌ای که در اختیار ایران است، آشپزخانه افندیه ظرفیت پخت ۷۰ هزار پرس غذا در هر وعده را دارد که این اتفاق مورد توجه مسؤولان کشور میزبان قرار گرفته است، به گونه‌ای که در تلاشند مشابه این آشپزخانه را راه‌اندازی کنند.

توضیحاتی درباره لپ‌تاپ همراه زائران، دوربین‌ها و انگشت‌نگاری در عربستان

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت در ادامه به زائران توصیه کرد: حتی‌الامکان از همراه داشتن لپ‌تاپ خودداری کنند و در صورت نیاز به آن، فایل‌هایی را که جنبه خصوصی دارد حذف کنند تا در صورت بازرسی سعودی‌ها به مشکل برنخورند. روی لپ‌تاپ رمز نگذارند؛ زیرا این کار حساسیت سعودی‌ها را بیشتر خواهد کرد.

او همچنین اظهار کرد: نکته‌ای هم که بیشتر مربوط به خانم‌ها می‌شود بحث دقت در پوشش است؛ در مکان‌های مختلف در عربستان از قبیل هتل و راهروهای آن دوربین نصب شده است و سعودی‌ها به صورت آنلاین دوربین‌ها را چک می‌کنند؛ لذا خانم‌ها به این موضوع دقت داشته باشند.

معاون امور حج و عمره سازمان حج در ادامه شرح مقررات عربستان، گفت: در بحث انگشت‌نگاری ممکن است برای زائران این سوال ایجاد شود که چرا برای برخی از کشورها این سخت‌گیری‌ها اعمال نمی‌شود. در این زمینه برخی از کشورها اطلاعات انگشت‌نگاری خود را طبق مذاکراتی که با طرف سعودی انجام داده‌اند در مبدأ انجام می‌دهند و برای عربستان ارسال می‌کنند.

چند روحانی به حج می‌روند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین رکن‌الدینی ـ معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری ـ هم درباره نحوه انتخاب روحانیون برای اعزام به سفر حج، ‌گفت: تمام روحانیانی که به این سفر اعزام می‌شوند، توانمندی‌شان از طریق مصاحبه علمی احراز شده است. بررسی توانمندی‌ جسمی نیز از دیگر شرایط اعزام روحانیون به سفر حج بوده که این مورد هم از طریق کمیسیون پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی اخویان ـ مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در ادامه این همایش توضیح داد که اقدامات آموزش در چهار بخش «آموزش تکمیلی خادمان فرهنگی»، «اقدامات آموزشی حج تمتع ۱۴۰۲»، «وظایف خادمان فرهنگی» و «آموزش زائران حج» انجام شده است.

اخویان درباره صلاحیت‌ علمی خادمان فرهنگی، گفت: بیش از هزار نفر به عنوان روحانی، معین و معینه به واحد آموزش معرفی برای مصاحبه علمی معرفی شدند که از این تعداد ۸۰۸ نفر (۵۰۳ روحانی، ۱۹۴ معین و ۱۱۱ معینه) صلاحیت‌ علمی و جسمی‌شان برای اعزام به حج تمتع تایید شد.

توصیه به حاجی‌ها:‌ حجابتان را رعایت کنید، ‌مواظب رفتارتان باشید، لپ‌تاب نیاورید

توصیه‌ای به روحانی‌های حج: وارد متشابهات نشوید

آیت‌الله رضا استادی ـ پژوهشگر و استاد حوزه علمیه قم ـ با تبیین سلوک رفتاری روحانیون در این سفر معنوی، از تمام عوامل اجرایی به ویژه روحانیون خواست که در هنگام مواجهه با چالش‌ها و مسائل، ‌سعه صدر داشته باشند.

او خطاب به روحانی‌های کاروان‌ها گفت: تلاش کنید در سخنرانی به بیان محکمات بپردازید و تا جایی که امکان دارد وارد مباحثی که تحت عنوان متشابهات است، نشوید.

پزشکان حج کم شدند

دکتر سیدعلی مرعشی ـ رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ـ درباره وضعیت سلامت زائرانی که قرار است به حج اعزام شوند، توضیح داد: میانگین سنی زائران حج امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر است؛ ۶۰ درصد زائران امسال بالای ۷۰ سال و بیش از ۲۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال سن دارند.

او با اشاره به کاهش تعداد کارگزاران در حج ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته، ‌ افزود: در مرکز پزشکی حج نیز همین اتفاق رخ داده و تغییراتی در زمینه معاینات و کاهش نیرو در حج امسال صورت گرفته است؛ در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۵۵۰ نفر کادر درمان به حج اعزام شدند، اما امسال این تعداد تا بیش از ۱۰۰ نفر کاهش یافته است.

آخرین خبرها از واکسن‌ها و داروهای حج

رییس مرکز پزشکی حج با بیان این‌که در زمینه داروی مورد نیاز زائران مشکلی وجود ندارد، اطلاع داد که داروها، خریداری شده و هماهنگی لازم برای ارسال داور، چه در ایران و چه با طرف سعودی انجام شده است.

مرعشی درباره واکسن‌های مورد نیاز حج امسال، گفت: خوشبختانه واکسن مننژیت با یک برند خوب اروپایی خریداری و ۱۰ اردیبهشت وارد کشور شده است. تعداد ۸۵ هزار واکسن مننژیت در انبارهای هلال احمر موجود است. منتظر قیت‌گذاری واکسن مننژیت توسط وزارت بهداشت هستیم.

او درباره تفاوت واکسن مننژیتی که امسال خریداری شده با ادوار گذشته، ‌ توضیح داد که مدت پوشش این نوع واکسن مننژیت سه ساله است، در حالی‌که برندهایی که در سال‌های گذشته خریداری می‌شد، مدت پوشش آن ۲ ساله بود.

رییس مرکز پزشکی حج هلال احمر همچنین گفت: طرف سعودی دو دوز واکسن کرونا را ملاک قرار داده است.

مرعشی اظهار کرد: با توجه به این‌که سازمان بهداشت جهانی موردی از فلج اطفال در ایران مشاهده نکرده است، این واکسن برای زائران ایرانی حذف شد.

دوربین‌ها در اماکن عمومی عربستان صدا و تصویر را ضبط می‌کند

سپس، رییس حراست سازمان حج و زیارت، نکاتی درباره صیانت از شأن زائران بیان کرد و تذکر داد: دوربین‌هایی که توسط سعودی‌ها در اماکن عمومی مانند مسجدالحرام نصب شده است، صوت و تصویر را با کیفیت بالا ضبط می‌کند؛ لذا زائران نسبت به گفتار و رفتارشان مراقب باشند.

او همچنین به حساسیت سعودی‌ها نسبت به برخی موضوعات اشاره کرد و گفت: در این زمینه زائران چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

رییس حراست سازمان حج و زیارت نیز تاکید کرد که اگر لپ‌تاپی در این سفر آورده می‌شود خالی از اطلاعات باشد تا مشکلی در ادامه برای فرد پیش نیاد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا