ورزشی

تیم ملی قلعه‌نویی چقدر از تیم ملی کیروش جوان‌تر است؟

تیم ملی فوتبال ایران با شکست ۶-۲ در برابر انگلیس یکی از سنگین ترین شکست‌ها را در جام جهانی ۲۰۲۲ متحمل شد. یک عنوان بد دیگر در این تورنمنت به نام ایران سند خورد. ایران لقب پیرترین تیم جام جهانی ۲۰۲۲ را با معدل سنی ۲۸.۹ به خود اختصاص داد. غنا هم با معدل سنی ۲۴.۷ جوان ترین تیم جام جهانی ۲۰۲۲ لقب گرفت.

کارلوس کیروش از جمله مریبانی است که در جام جهانی دوست دارد به باتجربه‌ها تکیه کند.به خصوص این بار که تمدید قرارداد وی با تیم ملی فوتبال ایران به کسب نتایج قابل قبول در جام جهانی ۲۰۲۲ منوط شده بود. تکیه ای که البته نتیجه مثبتی برای تیم ملی به همراه نداشت و در فوتبال امروز باید گفت جوانی مزیتی بهتر از باتجربه بودن است.

با حضور امیر قلعه نویی و اینکه وی پیش از جام جهانی، جام ملت‌ها را پیش رو دارد ، پیش بینی می شد با تصمیمات این مربی تیم ملی جوان شود. برگزاری مینی کمپ و دعوت از بازیکنان جوان به اردوی تیم ملی شائبه جوان سازی تیم ملی را تقویت کرد اما او در نهایت با همان تیم کارلوس کیروش و با چند تغییر جزیی به بیشکک رفت. تیمی که در آخرین بازی در کافا به میدان رفت مجموعا ۳۱۵ سال بود و معدل سنی این تیم ۲۸.۶۳ است. تیمی نزدیک به معدل سنی تیم کارلوس کیروش که اسامی آنها را مشاهده می کنید: علیرضا بیرانوند (۳۰)، رامین رضاییان (۳۳)، مرتضی پورعلی‌گنجی (۳۱)، سید مجید حسینی (۲۶)، روزبه چشمی (۲۹)، سید محمد کریمی (۲۶)، امید نورافکن (۲۶)، علیرضا جهانبخش (۲۹)، مهدی ترابی (۲۸)، رضا اسدی (۲۷) و مهدی طارمی (۳۰)

امیر قلعه نویی امروز در کنفرانس خبری پیش از بازی با قرقیزستان گفت: ما به سبب احترام به تورنمنت کافا با نفرات اصلی در این بازی‌ها حاضر شدیم و هدف ما احترام به بازی‌ها بود. سوال اساسی و مهم اینجاست جوان سازی تیم ملی و تیم سازی ایران برای جام جهانی بعدی چه می شود؟ چه کسی گفته حضور بازیکن جوان و جایگزین در ترکیب تیم ملی بی احترامی به تیم حریف است. خیلی از نفراتی که اکنون در اردوی تیم ملی حضور دارند، در جام جهانی بعدی همراه تیم ملی نخواهند بود و آیا بهتر نیست در این تورنمنت و حتی جام ملت‌ها بیشتر به نفراتی میدان دهیم که در جام جهانی بعدی هم همراه تیم ملی خواهند بود. البته که جوانگرایی به یکباره و و پس زدن همه باتجربه‌ها کار اشتباهی است، به خصوص که جوان‌ها از بازی در کنار باتجربه‌ها در ترکیب تیم ملی جا خواهند افتاد اما باید گفت تیمی که امیر قلعه نویی ساخته از نظر میانگین سنی نزدیک به تیم کارلوس کیروش است و این می تواند نتایج تیم ملی در جام ملت‌ها را هم تحت الشعاع قرار دهد. دست کم باید در کافا به بازیکنان جایگزین میدان می دادیم تا اگر روزی سردار آزمون در نوک خط حمله مصدوم شد، مهره جایگزین داشته باشیم. ایضا در همه ی پست‌ها.

البته هنوز تا جام ملت‌ها فرصت است و امیر قلعه نویی می تواند در تفکراتش تجدید نظر کند.

257 251

دکمه بازگشت به بالا