ورزشی

جام ملت‌ها تازه برای ایران شروع می‌شود!

ایمان گودرزی؛ روز چهارشنبه یازدهم بهمن، تیم ملی ایران در ورزشگاه عبدالله بن خلیفه و از مرحله یک هشتم نهایی جام ملت های آسیا باید به مصاف تیم ملی سوریه برود. حریفی که طی نیم قرن گذشته سی بار تیم ملی ایران با آن دیدار کرده و تنها در یک مسابقه شکست خورده است.

تنها باخت ایران

فوتبال ایران در برابر سوریه فقط یک باخت را تجربه کرده است. این شکست مربوط به دومین بازی دوتیم در اردیبهشت ۱۳۵۲ و در بازی دوم مقدماتی جام جهانی 1978 رقم خورد. در این مسابقه که در ورزشگاه امجدیه برگزار شد سوریه با تک گل تاتیش در دقیقه ۱۲ ایران را شکست داد. در حالی که یک هفته قبل از آن ایران موفق شده بود با گل اکبرکارگرجم که در دقیقه ۸۳ به ثمر رسید حریف را شکست بدهد.

بردهای ایران

به غیر از شکست در بازی دوم، تیم ملی ایران در ۱۸ مسابقه برنده شده و در یازده بازی دو تیم به نتیجه مساوی رسیده اند. تیم ایران در ۵ بازی آخرش با تیم ملی سوریه ۴ برد و یک تساوی به دست آورده است.

جام ملت‌ها تازه برای ایران شروع می‌شود!

پرگل ترین ها

پرگل ترین برد ایران برابر سوریه در تیرماه ۱۳۸۳ و در رقابت های غرب آسیا در ورزشگاه آزادی رقم خورد. در این بازی تیم ملی ایران با نتیجه ۷، یک به برتری رسید. در همین دوره بازی های غرب آسیا ایران یک بار دیگر با سوریه دیدار کرد و این بار با نتیجه ۴، حریفش را مغلوب کرد. آخرین بردپرگل ایران برابر سوریه در یک بازی دوستانه در ورزشگاه آزادی و در اردیبهشت سال ۹۸ رقم خورد که در آن بازی مهدی طارمی ستاره حال حاضر تیم ملی هت تریک کرد. روز دهم فروردین ۱۴۰۰ نیز تیم ایران یک بازی دوستانه دیگر با سوریه در ورزشگاه آزادی برگزار کرد که نتیجه این مسابقه نیز با گل های کنعانی زادگان،آزمون و انصاری فرد با سه گل به سود ایران به پایان رسید.

آخرین برد پرگل ایران برابر سوریه در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ و در ورزشگاه ملک عبدالله دوم عمان برگزار شد. تیم ایران در این مسابقه نیز با گل های سردارآزمون، علی قلی زاده و احسان حاج صفی به پیروزی رسید.

بهترین گلزنان

علی دایی و سردار آزمون هرکدام با ۴ گل زده بهترین گلزنان ایران در برابر سوریه بوده اند. مهدی طارمی که زوج خط حمله تیم ملی ایران را به همراه سردار تشکیل می دهند، با زدن سه گل یکی از بهترین های ایران درتقابل های رودرو با سوریه بوده است.

جام ملت‌ها تازه برای ایران شروع می‌شود!

سابقه تقابل ها

تیم های ایران و سوریه در طول نیم قرن جدال رودررو، دوبار در بازی های دوستانه به مصاف هم رفته اند که هر دو دیدار در سال های اخیر برگزار شده است. شش مسابقه دو تیم از رقابت های غرب آسیا بوده است. همچنین ایران و سوریه در چهارده مسابقه مقدماتی جام جهانی با هم دیدار کرده اند. در مقدماتی جام ملت های آسیا ۷ بازی اما در مرحله نهایی جام ملت های آسیا تنها یک بار و در جام ملت های ۱۹۸۰ که در کویت برگزار می شد دو تیم به مصاف هم رفته اند که این بازی بدون گل به پایان رسید. بازی روز چهارشنبه از مرحله یک هشتم نهایی جام ملت های آسیا دومین دیدار دو تیم در این تورنمنت و اولین مسابقه شان در مرحله حذفی جام ملت های آسیا است.

خط دفاعی تردید بزرگ امیر

بازگشت شجاع خلیل‌زاده به ترکیب تیم ملی در بازی با امارات، اتفاق خوبی برای امیرقلعه‌نویی و کادرفنی تیم ملی بود چرا که در غیراین صورت و با توجه به مصدومیت مجید حسینی خط دفاعی با کمبود بازیکن در این خط مواجه می شد. اما ترکیب دفاعی تیم ملی برابر امارات در سومین دیدار مرحله گروهی، مصدوم و محروم های جدیدی را به این خط تحمیل کرد. صادق محرمی با مصدومیت جدی صادق محرمی دفاع راست تیم همراه بود. مدافع لژیونر ایرانی که در دیناموزاگرب بازی می کند با توجه به آسیب دیدگی اش جام ملت ها را از دست خواهد داد. هرچند در این پست تیم ملی رامین رضائیان را در اختیار دارد که یکی از آماده ترین بازیکنان لیگ باشگاهی ایران در فصل اخیر بوده است. اما شاید بیشترین مشکل در قلب خط دفاعی باشد؛ جایی که محمدحسین کنعانی زادگان در بازی با امارات و با دریافت کارت زرد از حضور در بازی بعدی برابر سوریه محروم شد. با وجود مصدومیت مجید حسینی و اینکه حضورش در بازی بعدی تیم ملی قطعی نیست، قلعه نویی و کادرفنی اش باید برای بازی مرحله یک هشتم دست به تغییراتی بزنند.

جام ملت‌ها تازه برای ایران شروع می‌شود!

اگر مجید حسینی به بازی بعدی نرسد، قلعه نویی تنها دو گزینه دیگر برای حضور در این پست خواهد داشت: روزبه چشمی که کارلوس کی روش او را یک مدافع وسط مدرن می دانست می تواند از خط میانی به خط دفاع منتقل شود ضمن اینکه سامان فلاح جوان دیگر گزینه ای است که تخصص بازی در دفاع وسط را دارد. با این وجود به نظر می رسد چهره خط دفاعی تیم ملی دربازی مرحله حذفی برابر سوریه کاملا متفاوت باشد چرا که یک یا دو بازیکن در این خط تغییر خواهند کرد. البته کنعانی‌زادگان بعد از طی محرومیتش می‌تواند از بازی مرحله یک چهارم نهایی به ترکیب تیم اضافه شود اما این شرایط می‌تواند موجب احتیاط و استرس در بازی شود چرا که شجاع و دیگر بازیکنان خط دفاعی باید حسابی مراقب باشند که دچار محرومیت یا مصدومیت نشوند چون تیم ملی در صورت صعود حضور در مرحله بعدی احتمالا با یکی از رقیبان مدعی اش روبرو می شود و حضور یا عدم حضور بازیکنان مهم خط دفاعی می تواند تاثیرگذار باشد.

دکمه بازگشت به بالا