اقتصادی

«جلیقه زردها» به خیابان‌های فرانسه بازگشتند/ وعده و وعیدهای تکراری مکرون

روزنامه الاخبار لبنان از از سرگیری موج اعتراضات علیه به اصطلاح “کت های زرد” دولت فرانسه خبر داد و نوشت: “هزاران معترض فرانسوی روز شنبه در خیابان های پاریس در اعتراض به خشونت پلیس و سیاست های امنیتی امانوئل ماکرون اعتراض کردند.” رئیس جمهور فرانسه را محکوم کنید سیاست هایی که معترضین می گویند آزادی های مدنی را تضعیف کرده است.

تظاهرات کت های زرد در فرانسه ادامه دارد

پلیس فرانسه با تظاهرات کنندگان سرکوب می کند

خشونت پلیس علیه کت های زرد

براساس این گزارش ، اعتراضات ژاکت های زرد فرانسوی با برخورد منفی پلیس به خشونت تبدیل شد و افسران پلیس با شلیک گاز اشک آور به سمت تظاهرکنندگان به سوزاندن لاستیک ها و برخی اماکن عمومی پاسخ دادند ، که توسط افراط گرایان معروف به “Baby Black” انجام شد.

معترضان در یک تظاهرات گسترده در پاریس مخالفت خود را با لایحه امنیتی محدود کردن صدور مجوز برای انتشار عکس از افسران پلیس جنایی اعلام کردند.

بر اساس یکی از مواد این قانون جنجالی ، توزیع تصویر یک افسر پلیس در صورتی جرم محسوب می شود که به قصد آسیب رساندن به وی انجام شود و مرتکب به حبس تا یک سال و جزای نقدی تا سقف 45000 یورو محکوم می شود.

تظاهرکنندگان با این لایحه جنجالی مخالفت می کنند

تظاهرات علیه “بی عدالتی اجتماعی” و خشونت پلیس منجر به درگیری شدید معترضین و پلیس شد و تظاهرکنندگان چندین اتومبیل را به آتش کشیدند. پلیس علیه معترضین گاز اشک آور شلیک کرد.

بسیاری از مخالفان قانون جامع امنیتی به تجمع ها و تظاهرات ها پیوستند. ماده 24 این قانون که توسط شورای ملی فرانسه تصویب شده است ، انتشار تصاویر نیروهای پلیس را جرم تلقی کرده و جریمه های مجازات و زندان را در نظر گرفته است.

این قانون در انتظار تصویب سنای فرانسه است و به محض تصویب مجلس سنا اجرا می شود. اتحادیه های صنفی مدنی فرانسه ، رسانه ها و اتحادیه های روزنامه نگاران ابراز نگرانی کرده اند که ماده 24 قانون جامع امنیت آزادی مطبوعات را تضعیف کرده و از مواجهه و مجازات خشونت پلیس جلوگیری می کند.

منتقدان قانون می گویند در صورت فیلمبرداری و انتشار آنلاین خشونت پلیس ، بسیاری از موارد خشونت پلیس مجازات نمی شوند. آخرین نمونه آن ضرب و شتم پلیس فرانسه در یک شهروند سیاه پوست بود که عکس های وی به طور گسترده در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.

روزنامه الاخبار نوشت که تظاهرات این هفته ادامه اعتراضات به سیاست های دولت ماکرون در هفته های اخیر است. در این کشور شکاف شدیدی بین افکار عمومی و جناح چپ وجود دارد. منتقدان می گویند این لایحه مسئولیت اصلی پلیس کشور را در قبال مسئولیت برخی از گروه های حقوق بشری که معتقدند نژادپرستی یک قانون است ، می داند.


بیشتر بخوانید:

درگیری های شدید بین معترضین و نیروهای امنیتی در پاریس ادامه داشت


وزارت کشور فرانسه از حدود 90 مورد اعتراض در شهرهای مختلف فرانسه خبر داد. با این وجود ، حضور آشوبگران در میان تظاهرکنندگان منجر به خشونت و آشوب بین پلیس و مردم شد که 67 عضو نیروهای امنیتی فرانسه زخمی شدند.

وزیر کشور فرانسه جرالد دارمانین گفت که 48 پلیس و افسر امنیتی در پاریس که شاهد بدترین آشوب ها بودند ، زخمی شدند و در حساب توئیتر خود نوشت: “شورشیان به دنبال از بین بردن دموکراسی (فرانسه) هستند.” تاکنون 95 نفر از آنها دستگیر شده اند.

جلیقه های رادیکال با خشونت معترضان را در لیست سیاه قرار داده اند

وزارت کشور فرانسه در مورد شدت و میزان اعتراضات در این هفته گزارش داد: بیش از 52000 نفر در اعتراضات شرکت کردند و فقط پاریس شاهد صحنه های خشونت مشابه سالهای گذشته بود.

به گفته یک منبع پلیس ، پس از نفوذ یک گروه 400 تا 500 نفری از سمت چپ ، تظاهرات به سرعت مختل شد و “کت سیاه” نبض تظاهرات را گرفت.

به دلیل نفوذ تدریجی جلیقه های سیاه در میان معترضان ، شناسایی و دستگیری آنها دشوار است.

الاخبار نوشت: روش کت های سیاه به این صورت است که آنها به آرامی وارد اعتراضات مردم می شوند و پس از مدتی با اضافه شدن نیروهایشان که لباس سیاه بر تن دارند ، تظاهرات را کنترل کرده و به خشونت تبدیل می کنند. آنها اقدامات خود را با سرعت رعد و برق ، باد و صاعقه انجام می دهند و با تشکیل باندهای کوچک ، ابتدا کنترل تظاهرات را به دست می گیرند و سپس با هرج و مرج و آشوب ، آنها را به خشونت گسترده تبدیل می کنند. هدف از ژاکت سیاه آسیب رساندن به نهادهایی است که نمادی از سرمایه داری هستند. مانند موسسات پولی ، بانکی و بیمه.

ژاکت زرد

به اصطلاح تظاهرات کت های زرد

این اعتراضات در حالی برگزار شد که اواخر هفته گذشته در تقریباً 100 شهر فرانسه تجمع برگزار شد ، مقامات دولت فرانسه گزارش دادند که بیش از 52000 نفر در سراسر فرانسه از جمله رن ، نانت ، لیل و اورلئان اعتراض کردند. اعضای جنبش موسوم به “جلیقه های زرد” نیز در تظاهرات روز شنبه دیده شدند.

انتهای پیام / 4033 /

دکمه بازگشت به بالا