ورزشی

جواب کری استیونسون را روی تشک می‌دهم

زاوش محمدی; نزدیک به دو سال پیش امیرحسین زارع، کشتی‌گیر آزادکار جوان آملی در لیگ کشتی، ژئو پتریاشویلی قهرمان جهان و قهرمان المپیک را شکست داد. وقتی زارع پشتکار قهرمان گرجستانی را روی تشک نشاند، خیلی ها به سادگی گفتند که آینده برای این کشتی گیر است، اما زارع چندین سال آرزوی موفقیت را در سر داشت و عنوان قهرمانی نوجوانان را به دست آورد. زارع در جوانی قهرمان جهان شد و در جوانی نقره گرفت، اما در بزرگسالی فقط همه چیز را طلا می خواست. او در مسابقات داخلی و مقدماتی رقبای خود را به زور شکست داد و راهی توکیو شد. در توکیو، او اعصاب خود را از دست داد و به پتریاشویلی باخت، اما در مسابقات جهانی نروژ خود را نجات داد و انبوهی از رقبای کشته شده را برای ایستادن بر بام کشتی جهان ساخت. او در 20 سالگی قهرمان جهان شد و رکورد 32 ساله سنگین وزن ایران را شکست. آخرین بار 32 سال پیش زنده یاد علیرضا سلیمانی با غلبه بر بروس بومگارتنر آمریکایی مدال طلای سنگین وزن را برای ایران به ارمغان آورد و زارع پس از 32 سال بار دیگر برای ایران طلا گرفت. کشتی گیر آزاد آملی در گفت و گو با اخبار ورزشی از رویاها و برنامه های خود برای آینده و رویارویی احتمالی خود با گیبل استیونسون آمریکایی گفت:

امسال مسابقات لیگ در فاصله کمی تا جام جهانی برگزار می شود و برخی نگران هستند که این موضوع بر کیفیت لیگ تاثیر بگذارد. سطح لیگ امسال را چگونه می بینید؟

خوشبختانه مسابقات لیگ امسال رونق خاصی داشت و اسپانسرهای خوبی در این دیدار حضور داشتند. نکته جالب این است که همه تیم ها از کشتی گیران خوب به صورت متعادل استفاده می کنند و این یعنی کشتی ملی پیشرفت کرده است.

دوران اوج امیرحسین زارع در المپیک و سپس مسابقات جهانی بود. جایی که پتریاشویلی را شکست می دهید و سپس شادی فریبنده ای دارید که به سبک امباپه شاد می شوید و سپس تاج سلطنتی را بر سر می گذارید. آیا شادی بداهه نوازی به ذهن شما خطور کرده است یا از قبل برنامه ای برای آن دارید؟

بله، پس از کسب مدال، تصمیم گرفتم با تقسیم شادی با مردم ایران لذت ببرم و آن لحظه بود که حسی وصف ناپذیر و نه فردی، بلکه جهانی به شما دست داد و این حس را هم امتحان کردم. با جمعیت

بعد از برد در رختکن، با جامبولات تادیف، مربی روس صحبت می کنید و به نظر می رسد او از سبک کشتی لذت می برد. صحبتی که بین شما و طادیف انجام شد چه بود؟

رابطه خوبی بین ما ایجاد شد و حرف هایی رد و بدل شد و به هم تبریک گفتیم. خوب است که این دوستی خارج از تشک و رقابت در زمین وجود دارد.

در حال حاضر، شما همچنین با استیونسون امریکن آواز می خوانید، اما البته او همه چیز را شروع کرد، و همچنین سعی می کنید به او پاسخ دهید. فکر می کنید کشتی شما چگونه با او خواهد بود؟

کری خوانی و همه چیز در خون ورزش آمریکاست و این موضوع را پذیرفته اند اما در کشور ما خیلی به این موضوع احترام نمی گذارند. چند نکته گفته شده بود و سعی کردم جواب او را بدهم تا توهین نشود. اول از همه خیلی خوشحالم چون قرار است با او کشتی بگیرم و اگر به آمریکا برویم سعی می کنم خوب کشتی بگیرم و جواب کری استیونسون را روی تشک بدهم نه با حرف زدن.

بعد از اینکه چند سال پیش پتریاشویلی را در لیگ شکست دادید، خیلی ها شما را آینده کشتی ایران می دانستند و امروز شما را با عباس جدیدی مقایسه می کنند، نظرتان چیست؟

زمانی که سال اول نوجوانی ام بود و قهرمانی امیدوار شدم، پتریاشویلی را در لیگ شکست دادم و از همان مسابقه کارم را در بزرگسالی شروع کردم. پس از آن، من سعی می کنم یک کشتی خوب بگیرم، ابتدا شهروند شوم و سپس سعی کنم کشورم را سربلند کنم.

یعنی نمک و امثال اینها، درسته؟

بله، من واقعاً روز و شب سخت کار می کنم. از نوجوانی کادر فنی را هدف قرار داده ام و تمام تلاشم را برای رسیدن به موفقیت می کنم.

پاسخ کری استیونسون را روی تشک گذاشتم

رابطه شما با امیرمحمد یزدانی چگونه است؟ به نظر می رسد صمیمیت خاصی بین شما وجود دارد.

امیرمحمد یکی از دوستان خوب من بود و در بیشتر اردوها هم اتاقی بودیم که البته بزهکاری را تجربه کردیم و مربیان اتاق هایمان را جدا کردند اما او دوست خوب من بود و به هم کمک می کردیم و به هم انگیزه می دادیم.

آیا شما همراه و همه آواز می خوانید؟

نه خیلی کم و دوستانه تر.

بعد از جام جهانی، چیزی که در مورد شما وجود دارد این است که باهوش و باهوش هستید. آیا خانواده با کشتی و ورزش مشکلی ندارند؟ اینکه بگید درست بخونید و وقتتون رو صرف کشتی نکنید؟

مادرم کمی نگران بود و می‌خواست من درسم را بیشتر کنم، اما بعد از اینکه دیدم در کشتی موفق شدم و شهروند شدم، نظرم تغییر کرد. وقتی در نوجوانی مدال جهانی گرفتم و کم کم در نوجوانی موفق شدم خیلی خوشحال شد و با دعا و حمایتش مرا تشویق کرد.

الان تحصیل میکنی؟ یا کشتی باعث شد درس را از دست بدهید؟

بله من دانشجوی تربیت بدنی آمل هستم و در کنار ورزش در حال ادامه تحصیل هستم.

آیا به سطح بالاتر فکر می کنید؟

یقیناً انشاءالله تا حد امکان ادامه خواهم داد و بزرگانی که موفقیت من را تعیین می کنند خوب خواهند بود.

پس از صعود به فینال مسابقات جهانی فیلمی منتشر شد که پژمان درستکار گفت: فردا به شما می گویم چگونه طلا بگیرید. منظور و نقشه گنجی که افراد صادق برای گرفتن طلا به شما داده اند چیست؟

در کشتی، موضوع آنالیز بحث مهمی است که یک شبه اتفاق نمی افتد، بلکه باید مدت زیادی روی کشتی حریف کار کرد تا آن را تحلیل کرد و تاکتیک های مناسب را به درستی اجرا کرد. آقای پژمان و کادر فنی خوب کار کرده بودند و من سعی کردم تک تک آنها را روی تشک اجرا کنم و تمام دستورات را مو به مو انجام دادم که خدا را شکر جواب دادم و موفق شدم.

257 251

دکمه بازگشت به بالا